|

هدف اسرائیل از حمله به کنسولگری ایران در دمشق چه بود؟

«در گزارش حاضر به این سوال پاسخ داده می شود که چرا اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق حمله کرد؟»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ حوالی ساعت 17 روز دوشنبه 13 فروردین ماه 1403، جنگنده های اف 35 اسرائیلی به کنسولگری ایران در دمشق پایتخت سوریه حمله کرده و موجب شهادت سردار "محمد رضا زاهدی"، از فرماندهان ارشد سپاه قدس و چند تن دیگر از افسران نظامی کشورمان در سوریه شدند. رویدادی که با بازتاب های بین المللی قابل توجهی همراه شد. در ابتدای انجام این حمله، عده ای از احتمال شهادت سفیر ایران در سوریه یعنی حسین اکبری نیز خبر می دادند با این حال، این خبر خیلی زود تکذیب شد.

به گزارش شایانیوز؛ بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که رژیم اسرائیل با انجام این حمله، به نوعی به خاک ایران حمله کرده است. زیرا بر اساس عرف بین المللی، مراکز دیپلماتیک به مثابه خاک کشورها هستند و تعدی به آن ها در حقیقت تعدی به خاکشان است. با این حال، یک سوال مهم و جدی سر جای خود باقی است: هدف اصلی اسرائیل از حمله به کنسولگری ایران در دمشق چه بوده است؟

به نظر می رسد برای پاسخ به این پرسش، بایستی تا حد زیادی روند تحرکات و اقدامات اسرائیل و همچنین وضعیت آن در ابعاد مختلف به ویژه از حیث امنیتی، در شش ماه اخیر که از جنگ غزه می گذرد را مورد توجه قرار دهیم. اسرائیل در ماه های گذشته با استفاده از هر ابزار و اقدام ممکن، سعی داشته به نوعی دامنه جنگ غزه در سطح منطقه غرب آسیا را گسترش بخشد.

در این رابطه، تل آویو سعی داشته تا به هر شکل ممکن، تهران را تحریک به درگیری مستقیم کند. موضوعی که حداقل از دو منظرِ مهم، برای اسرائیل حاوی منفعت است.

اولا، درگیری مستقیم میان اسرائیل و ایران، به معنای درگیر شدن طیف قابل توجهی از بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای با یکدیگر است. همینکه دامنه درگیری گسترش یابد، خود فضای تنفس مساعدی را در اختیار اسرائیل قرار می دهد تا از شرایط فوق بحرانی کنونی خود در ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی ، اجتماعی و اقتصادی عبور کند.

دوم اینکه یک جنگ گسترده در سطح منطقه، تا حد زیادی می تواند تمرکز توجهات بین المللی را از روی اسرائیل و اقدامات آن در نوار غزه بردارد. مساله ای که خود می تواند زمینه های مساعدی را برای تل آویو ایجاد کند تا دستورکارهای خود را در غزه و در سطح منطقه، با فشارهای به مراتب کمتری به پیش برد و منافع قابل توجهی را کسب کند. از این رو، اسرائیل به واسطه حمله به کنسولگری کشورمان در دمشق و به شهادت رساندن افسران نظامی ایرانی، سعی دارد به هر نحو ممکن که شده، زمین بازی را که در شش ماه اخیر به صورت ناخواسته و اجباری در آن بازی کرده و می کند، تغیر دهد و شرایط جدیدی را حاکم کند.

مساله ای که بایستی از منظر ایران با دقت رصد شود و روند تحولات به نحوی پیش نرود که مطلوب اسرائیل و متحدان بین المللی آن باشد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی