|

طرز تهیه مرغ شکم پر واسه وقتی که مهمونای عزیزی داری / میز شام رو لاکچری و جذاب کن

یکی از غذاهای خوشمزه که ظاهر جذابی داره و می تونه مهمونات رو هم خیلی خوشحال کنه، مرغ شکم پر هست که در این مطلب طرز تهیش رو یاد میگیری.

لینک کوتاه کپی شد
1

شایانیوز- مهمون در فرهنگ ایرونی از جایگاه ویژه ای برخورداره. فیلم مهمان مامان رو اگه دیده باشی، دقیقا اهمیتی که مهمون برای خانم های ایرانی داره رو روایت می کنه. به نسبت محبتی که به مهمونا داری، می تونی غذا رو اعیونی تر و مفصل تر انتخاب کنی. غذاهای زیادی رو میشه واسه مهمونی درست کرد؛ مثل باقالی پلو با ماهیچه، ته چین گوشت و بادمجون، ماهی شکم پر، قیمه نثار و... یکی دیگه از غذاهای خوشمزه که ظاهر جذابی داره و می تونه مهمونا رو هم خیلی خوشحال کنه، مرغ شکم پر هست که شیوه های زیادی برای آماده سازی و طبخ اون وجود داره. در این مقاله طرز تهیه مرغ شکم پر رو بهتون آموزش می دیم. اگر دوست دارید این بار که مهمون خیلی عزیزی رو دعوت می کنید، یک غذای ویژه جلوش بذارید، این مطلب رو از دست ندید!

morgh-shekam-por1

مواد لازم برای تهیه مرغ شکم پر

مرغ کامل در اندازه متوسط یک عدد

سیب زمینی کوچک ۵ عدد

هویج متوسط ۲ عدد

پیاز ۲ عدد

سیر یک بوته

لیمو ترش تازه یک عدد

فلفل سبز ۲ عدد

مواد لازم برای مزه دار کردن مرغ

پیاز ۳ عدد

فلفل دلمه ای یک عدد

آب لیمو ترش تازه ۶ قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده ۵ قاشق غذاخوری

روغن مایع نصف لیوان

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، فلفل قرمز، پاپریکا و پودر دارچین به میزان لازم

مواد لازم برای داخل مرغ

پیاز یک عدد

کشمش ۲ قاشق غذاخوری

مغز گردو ۳ قاشق غذاخوری

قیسی ۵ برگ

زرشک یک قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری

رب انار نصف پیمانه

فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم

morgh-shekam-por3

طرز تهیه مرغ شکم پر

مرحله اول

برای شروع مرغ رو شسته و چربی های اضافه اون رو تمیز می کنیم. آب لیمو ترش تازه، زعفران دم کرده، روغن مایع و نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، فلفل قرمز، پاپریکا و پودر دارچین رو با هم مخلوط می کنیم و سس به دست اومده رو روی مرغ و داخل شکم مرغ می مالیم. یکی دو دقیقه تمام قسمت های مرغ رو با این سس ماساژ می دیم تا مواد به خورد مرغ بره.

مرحله دوم

پیازها و فلفل دلمه ای رو خلالی خرد کرده و داخل یک ظرف گود بزرگ می ریزیم. مرغ رو داخل ظرف گذاشته و روی اون رو می پوشونیم و برای حداقل 6 ساعت داخل یخچال می ذاریم. (بهتره بعد از گذشت نیمی از این زمان، مرغ رو برگردونیم تا سمت دیگه اون هم داخل پیاز و فلفل دلمه ای قرار بگیره.)

morgh-shekam-por4

مرحله سوم

بعد از گذشت زمان مورد نظر، مرغ رو از یخچال خارج کرده و در دمای محیط قرار میدیم. پیاز رو نگینی خرد کرده و داخل روغن تفت می دیم. فلفل سیاه و زردچوبه ریخته و بعد از یک دقیقه، کشمش، مغز گردو، قیسی و زرشک رو اضافه کرده و کمی تفت می دیم.

مرحله چهارم

در این مرحله رب گوجه فرنگی و رب انار رو اضافه کرده و کمی تفت میدیم. سپس ماهیتابه رو از روی حرارت برمی داریم.

مرحله پنجم

فر رو با دمای 180 درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا گرم بشه.

مرحله ششم

سیب زمینی و پیاز رو پوست گرفته و چهار قسمت می کنیم. فلفل دلمه ای رو درشت خرد می کنیم. هویج رو پوست گرفته و حلقه حلقه می کنیم. لیمو ترش رو هم چهار قسمت کرده و سپس چند قاشق از مواد مرینیت مرغ رو به سبزیجات اضافه کرده و کاملا مخلوط می کنیم.

morgh-shekam-por6

مرحله هفتم

مخلوط قیسی و زرشک رو داخل شکم مرغ ریخته با نخ و سوزن می دوزیم تا مواد خارج نشه. مرغ رو وسط سینی فر می ذاریم و سبزیجات خرد شده رو اطراف مرغ می ریزیم. سینی رو طبقه وسط فر قرار می دیم و اجازه می دیم مرغ به مدت حدودا 2 ساعت بپزه و برشته بشه.

مرحله هشتم

در حین پخت هر ۳۰ دقیقه یک بار از مایه مرینیت باقی مونده با برس روی مرغ رومال می کنیم تا مرغ خشک نشه. نیم ساعت آخر پخت هم گریل رو روشن می کنیم تا روی مرغ هم برشته بشه.

morgh-shekam-por7

مرحله نهم

بعد از این مدت، مرغ شکم پر ما حاضره و می تونیم اون رو همراه زرشک پلو داخل ظرف مورد نظرمون سرو کنیم و همراه عزیزان مون نوش جان کنیم.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی