|

سدان اسپرت چینی در راه ایران

چانگان UNI-V گزینه جدید وارداتی پارس خودرو چند؟

در نتیجه آزادســازی واردات خــودرو، محصولات مختلفی از جمله چندین خودرو از برند چینی چانگان به ایران راه پیدا می کنند.

لینک کوتاه کپی شد

چانگان یونــی-وی (UNI-V) یکی از محصولات مدرن چانگان اســت که در کنــار دیگر محصولات نام آشنای چانگان یعنی یونی-تی و یونی-کی نسل جدید محصولات این شرکت بزرگ چینی را تشکیل می دهند.

به گزارش «شایانیوز»، گجت نیــوز در خبری اعلام کرده اســت که این خودرو به احتمال زیاد بــا پارس خودرو وارد می شــود. در واقع خودروهای برند چانگان از طریق سایپا وارد شدند و انگار این محصول سدان اسپرت با پارس خودرو خواهد آمد. خبری که فعلا نمیشود به ضرس قاطع تایید یا تکذیب کرد. ولی به هرحال یکی دیگر از گزینه های واردات برای چانگان همین سدان جذاب است که مشخصات آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

البته به این نکته نیز توجه کنید که چندی پیش مدیرعامل گروه خودروســازی سایپا از عرضه سه محصول شــرکت پارس خودرو با نشان این شرکت به بازار خبر داد که یکی از این خودروها خودروی چانــگان یونی-وی هیبریــد بود که از شرایط ورود آن فعال اطلاعاتی در دست نیست. 

یونی- وی جدیدترین خودروی سدان چانگان

در نتیجه آزادســازی واردات خــودرو، محصولات مختلفی از جمله چندین خودرو از برند چینی چانگان به ایران راه پیدا می کنند. سایپا برنامه دارد چانگان CS35 پلاس، یونی-تی و یونی-کی را وارد ایران کند و علاوه بر این کراس اوورها، یک سدان از چانگان را هم برای بازار ایران تدارک دیده است. سدان چانگان یونی-وی به واسطه پارس خودرو، زیرمجموعه سایپا به ایران میرسد. این محصول پارس خودرو به عنوان یک سدان چینی اسپرت، با کی ام سی تی ۷ و بهمن ریسپکت رقابت خواهد کرد.

تاریخچه یونی - وی

گجت نیوز درباره ســابقه این خودرو نوشته است، یونی- وی که اولین بار طی نمایشگاه خودرو گوانگژو ۲۰۲۱ به نمایش گذاشته شد، سومین محصول از ســری یونی چانگان در نظر گرفته می شود. اولین محصول این سری، یونی- تی و دومین محصول آن یونی- کی بود که هر دو کراس اوورهایی در ردهه ای متفاوت بودند. بنا بر ایــن، یونی-وی در واقع اولین سدان از این سری است که البته در طراحی همچنان همان مسیر بقیه اعضا را دنبال می کند. این سدان با طراحی اسپرت به روز، می تواند گزینه ای جذاب برای قشر جوان تر یا حتی خانواده هایی باشد که یک ســدان چینی را به کراس اوورهای قد و نیم قد بازار ترجیح می دهند. 

طراحی ظاهری خودرو

چانگان یونی-وی هماهنگ با بقیه اعضای ســری یونی، از طراحی به روز متفاوتی برخوردار است. این طراحی که یکی از ویژگی های جالب توجه این سدان چینی است، احتمالا در نگاه اول بیشتر خودروهای الکتریکی را تداعی می کنــد. اوج جذابیت طراحی یونی-وی هم در نمای جلــو آن با جلو پنجره بدون فریم آن نمایان می شــود. در نمای جلو V-UNI جلوپ نجره آن با الگو مربعی جلب توجه می کند که فاقد فریم بوده و با سپر ادغام شده است.

دو ورودی مثلثی مشکی در دو گوشه سپر، تریم نارنجی قسمت پایینی سپر، اســپلیتر جزئی و چراغ های باریک با اضلاع تیز این جلوپنجره را تکمیل می کنند. کاپوت هم به شکل کشیده و ستون A با شیب زیاد طراحی شده است. تمام این المان ها در کنار همدیگر جلوه ای اسپرت به نمای جلو این سدان چینی می دهند که باید مورد پســند خیلی از خودرو ســواران جوان تر باشد. این سدان چینی ۴۶۸۰ میلیمتر طول، ۱۸۳۸ میلیمتر عرض و ۱۴۳۰ میلیمتر ارتفاع دارد. فاصله بین دو محور این خودرو وارداتی پارس خودرو هم به ۲۷۵۰ میلیمتر می رسد. 

داخل کابین خودرو

داخل کابین چانگان یونی-وی داشبورد چند لایه ای را مشاهده می کنیم که وســط آن نمایشگر 25/10 اینچی سیســتم اطلاعــات و ســرگرمی در قالبی ذوزنقه مانند جا گرفته است. فرمانی هم که برای این خودرو چینی در نظر گرفته شده، قسمت بالا و پایین تخت دارد و پشت این فرمان صفحه آمپر دیجیتال را می توان مشاهده کرد. البته صفحه آمپر دیجیتال نه دقیقًا پشت فرمان، بلکه در قسمت بالایی داشبورد تعبیه شــده که رویکرد متفاوتی در طراحی است. صفحه آمپر دیجیتال ۳ نمایشــگر را دربر میگیرد؛ ال ســی دی ۳ اینچی، تی اف تــی 25/10 اینچی و ال سی دی ۷ اینچی از دیگر امکانات خودرو است. 

مشخصات فنی چانگان یونی-وی

اخیرًا محمدعلــی تیموری، مدیرعامل ســایپا اعلام کرد نسخه هیبرید چانگان V-UNI وارد بازار کشور خواهد شد که آن را به اولین سدان هیبرید سایپا تبدیل می کند. بر همین اســاس، در این مطلب به پیشرانه هیبریدی اشاره می کنیم که چانگان برای این سدان خود در نظر گرفته اســت. یونی-وی به جز پیشــرانه بنزین ســوز، از یک پیشــرانه هیبرید بهره می برد که متشکل از موتور 5/1 لیتری توربوشارژ Whale Blue I۴ iDD و یک موتور الکتریکی است. موتور 5/1 لیتری مذکور قابلیت تولید قدرت ۱۶۷ اسب بخار و گشتاور ۲۶۰ نیوتن متر را دارد و موتور الکتریکی در کنار آن، ۱۶۷ اسب بخار قدرت و ۳۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. مجموع خروجی این پیشرانه هیبرید به ۳۳۵ اسب بخار قدرت و ۵۹۰ نیوتن متر گشتاور می رسد.

قیمت احتمالی خودرو چانگان V-UNI

نســخه هیبرید بــا قیمتی بین ۱۹ تا ۲۲ هــزار دلار در بازار چین عرضه می شــود که با نرخ دلار امروز، برابر بــا حداکثر یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان می شود. با این حال، با توجه به هزینه های اضافی و عواملی که به قیمت این سدان اضافه میکنند، باید انتظار قیمتی در محدوده یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را داشت ولی هنوز برای اینکه قیمت احتمالی خودرو را تخمین زد، زود است و باید منتظر شد تا این خودرو وارد شود. 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی