|

نرخ دلار چه تاثیری روی بورس دارد؟

پیش بینی بورس فردا 18 خرداد؛ روند نوسانی تالار شیشه ای ادامه دارد؟

بورس

طی دو روز کاری این هفته بورس روند نوسانی داشت به عقیده کارشناسان فردا هم تالار شیشه‌ای روند نوسانی را تجربه می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

بورس امروز رشد هزار و ۷۳ واحدی را تجربه کرد و در نهایت به سطح یک میلیون و ۵۱۵ هزار واحدی رسید. جواد فلاحیان کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: بورس فردا کاملا متفاوت با چاشنی منفی در بسیاری از سهم‌ها است. طی شش تا هفت ماه اخیر بازار در وضعیت کما به سر می‌برد و نوسات بالایی و پایینی نداشته است و از طرفی ارزش سهم‌ها روزبه‌روز کمتر می‌شود.

به گزارش «شایانیوز»، وی ادامه می‌دهد: در ماه‌های اخیر بازار چند روزی مثبتی بود و پس از آن منفی شد. در این مدت اغلب سهم‌ها یک تا دو درصد مثبت می‌شدند و پس از آن با منفی پنج تا شش درصد نزول می‌کردند. بنابراین می‌توان گفت که عملا بورس در یک وضعیت خنثی قرار گرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح می‌دهد: اخبار اقتصاد کلان کشور مناسب نیست و تاثیر منفی روی بازار سرمایه دارد. همچنین اگر در شورای حکام قطعنامه‌ای علیه ایران صادر شود می‌تواند آثار بدی روی اقتصاد کشور داشته باشد. از سوی دیگر از شرکت‌ها به روش‌های مختلف مالیات می‌گیرند که این موضوع نیز سود شرکت‌ها را کاهشی می‌کند.

زیان شرکت‌های بورسی از قطعی برق‌ها

فلاحیان با اشاره به نرخ دلار می‌گوید: اختلاف نرخ دلار نیمایی و بازار آزاد تقریبا در محدوده هشت هزار تومان است. زمانی که دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرد، امیدها نسبت به تک نرخ شدن نرخ ارز افزایش یافت. اما اکنون شکاف قیمتی بین دلار نیمایی و بازار آزاد وجود دارد و با توجه به این موضوع احتمالا طی سال‌های آینده اختلاف قیمت هفت تا هشت هزار تومانی عملا از جیب سهامداران و شرکت‌ها به دولت پرداخت شود.

وی درباره مشکلات قطعی گاز و برق اظهار می‌کند: قرار است برق و گاز صنایع نیز قطع شده که می‌تواند روی قیمت تمام شده محصولات‌شان اثر بگذارد. با توجه به تورم پیش آمده بهای تمام شده محصولات افزایش پیدا کرده و بسیاری از صنایع اجازه افزایش قیمت ندارند و به نوعی قیمت‌گذاریشان دستوری است. به گفته این کارشناسان بازار سرمایه اخبار مختلف باعث شده که برخی از سهامداران به صورت هیجانی رفتار کنند و سهام خود را بفروشند.

شاخص کل وارد فاز اصلاحی شده

علی پور رمضان کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، روند معاملات بورس را بررسی کرد و گفت: شاخص کل پس از رشدی که داشت به نظر می‌رسد این روزها وارد فاز اصلاحی شده است. محدوده ۴۳۰هزار برای شاخص هم وزن و محدوده یک میلیون و ۶۰۰هزار واحد الی یک میلیون و ۶۵۰هزار واحد برای شاخص کل محدوده مقاومتی محسوب میشوند که این روزها شاهد نوسان بازار در این محدوده هستیم.

وی افزود: بنابراین به نظر می‌رسد شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۴۰۰هزار واحد الی یک میلیون و ۴۵۰هزار واحد حمایت شود. البته درصورتی که شاخص کل در این محدوده و یا حتی در سطوح بالاتر با افزایش ارزش معاملات روبه‌رو شود، به تعادل خواهد رسید.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در کوتاه‌مدت تنش‌های سیاسی اثرات منفی بر بازار سرمایه خواهد داشت اما رشد دلار باعث شده تا رقابت‌های سنگینی در بورس کالا شکل بگیرد. بنابراین رقابت‌ها و احتمال رشد دلار نیمایی، بر سودسازی شرکت‌های بورسی در بلند مدت اثر مثبت داشته و موجب افزایش درآمدهای این شرکت‌ها خواهد شد.

وی بیان کرد: گزارش امروز نماد «خودرو» هم توجه بسیاری از فعالان بازار به خود جلب کرد. فروش شرکت ایران خودرو حدودا ۵۰ درصد از مارکت این شرکت بالاتر بود. این گزارش خوب به همراه شفاف شدن و تعیین تکلیف واگذاری بلوک خودرو میتواند محرک خوبی برای گروه خودرو و کلیت بازار باشد.

پوررمضان در پایان خاطر نشان کرد: در مجموع انتظار می‌رود بازار کمی اصلاح قیمتی و زمانی داشته باشد و بعد از این اصلاحات زمانی و قیمتی موج صعودی جدیدی را آغاز کند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی