|

حساس ترین هفته لیگ برتر؛ از صدر تا قعر

هفته بیست و پنجم لیگ برتر امروز چهارشنبه درحالی با برگزاری ۷ بازی پیگیری می‌شود که حساسیت در صدر به اوج خود رسیده است.

لینک کوتاه کپی شد

روز‌های سرنوشت ساز لیگ برتر فوتبال ایران فرا رسیده و التهاب در بالای جدول به حد اعلای خود خواهد رسید؛ باید دید سرنوشت قهرمانی امشب مشخص می‌شود؟

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از حادثه24؛ امشب (چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت) در ادامه هفته بیست و پنجم ۷ بازی برگزار خواهد شد که در ادامه گزارش به آن خواهیم پرداخت.

شب گذشته در اولین دیدار هفته بیست و پنجم لیگ برتر از ساعت ۱۸:۳۰ تیم فوتبال شمس آذر مقابل پیکان قرار گرفت و این بازی تا پایان ۹۰ دقیقه یک بر یک مساوی شده بود که در واپسین دقایق اضافه مسابقه شمس آذر توسط حسین گودرزی گل دوم را به ثمر رساند و به برتری رسید. 

اما در ادامه می‌پردازیم به ۷ دیدار باقی مانده این هفته از لیگ برتر: 

هوادار - صنعت نفت آبادان؛ ۱۷:۰۰

تراکتور - استقلال؛ ۱۷:۰۰

مس رفسنجان - گل‌گهر؛ ۱۷:۴۵

ذوب آهن - نساجی؛ ۱۸:۰۰

استقلال خوزستان - ملوان؛ ۱۸:۱۵

آلومینیوم - فولاد؛ ۱۸:۱۵

پرسپولیس - سپاهان؛ ۱۹:۳۰

*در ادامه گزارش می‌پردازیم به ۲ بازی مهم و سرنوشت‌ساز این هفته از لیگ برتر:

تراکتور تبریز - استقلال تهران

امروز از ساعت ۱۷ تیم‌های استقلال و تراکتور در ورزشگاه یادگار امام تبریز به مصاف هم خواهند رفت، مصافی که در دیدار رفت در ورزشگاه آزادی با نتیجه ۲ بر صفر به سود آبی‌ها به پایان رسید. این بازی حساس را پیام حیدری قضاوت خواهد کرد.

۲ تیم ۳۹ بار در تاریخ لیگ برتر مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که سهم آبی پوشان ۱۹ پیروزی و سهم تراکتور ۱۱ برد بوده و ۹ مسابقه هم با تساوی به پایان رسیده است. نکته جالب اینکه استقلال از ۷ دیدار اخیر خود با تراکتور، در ۶ مسابقه برنده بوده و فقط یک بار شکست خورده تا رویارویی‌های اخیر دو تیم به طرز عجیبی به نفع طرف تهرانی باشد و آن‌ها را در آمار‌های کلی پیش بیندازد.

اما نکته جالب توجه این است که از آخرین برد تراکتور مقابل استقلال در ورزشگاه یادگار امام (ره)، ۱۹۰۱ روز یعنی حدود ۶ سال می‌گذرد. تراکتور آخرین‌بار در دیدار برگشت لیگ هجدهم و با هدایت جورج لیکنز توانستند بر استقلال وینفرد شفر در یادگار امام غلبه کنند؛ تقابلی که با برتری یک بر صفر قرمزپوشان تبریزی به پایان رسید و اشکان دژاگه پیام آور شادی پرشور‌ها در چله زمستان شد.

استقلال در ۱۲ دیداری که در لیگ برتر در خارج از خانه به میدان رفته موفق به کسب ۲۱ امتیاز از ۳۶ امتیاز ممکن شده‌؛ این در حالیست که تراکتور از ۱۲ بازی خانگی خود در این فصل موفق به کسب ۲۳ امتیاز شده است. استقلال در ۲۲ هفته گذشته لیگ برتر شکستی در کارنامه نداشته و آخرین باخت آبی‌پوشان در هفته سوم مقابل سپاهان بوده است.

فرهاد مجیدی با ۷ گل بهترین گلزن تقابل تراکتور و استقلال است و پس از او مهدی قایدی با ۶ و شیخ دیاباته با ۵ گل قرار دارند. برد ۲ بر یک (۴ بار) پرتکرار‌ترین نتیجه رویارویی‌های لیگ‌برتری ۲ تیم بوده و پیروزی ۴ بر یک تراکتور و ۷ بر یک استقلال بهترین برد‌های ۲ تیم مقابل هم بوده‌ است. 

تیم فوتبال تراکتور میزبان این دیدار تا به اینجای فصل ۲ بار مقابل پرسپولیس و سپاهان و یکبار مقابل استقلال قرار گرفته که تبریزی‌ها از ۵ تقابل با غول‌های لیگ برتر تنها یک امتیاز کسب کرده‌اند و این یکی از دلایلی بود که هواداران تراکتور نسبت به آن خشمگین شده بودند و سرمربی اسپانیایی پرشورها از این تیم کنار گذاشته شد.

اما نکته جالب این روز‌های تراکتور این است که آن‌ها موفق شده‌اند تحت هدایت مطهری که به تازگی به عنوان سرمربی تراکتور انتخاب شده است در جام حذفی مقابل ذوب آهن به پیروزی برسند و به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کنند و این پیروزی می‌تواند بهانه‌ای برای روحیه و انگیزه مضاعف تبریزی‌ها در دیدار مقابل استقلال باشد.

با اینکه جواد نکونام در رویارویی با تراکتور بیشتر توانسته به برتری برسد، اما نکته جالب رویارویی این سرمربی با حمید مطهری است؛ ۲ سرمربی فقط یک بار در برابر هم تیم‌های خود را وارد میدان کرده‌اند که مربی کنونی تراکتور برنده بوده است.

۲ تیم بازیکنان مشترک زیادی هم در ترکیب کنونی خود دارند. از بین استقلالی‌ها پیمان بابایی، ایمان سلیمی، میلاد فخرالدینی و مهدی مهدی‌پور سابقه بازی در تراکتور را دارند و در اردوی قرمز‌ها هم ۶ بازیکن سابقه بازی برای استقلال را دارند که شاید رویارویی ارسلان مطهری برای اولین بار پس از جدایی از استقلال با تیم سابقش جذاب‌تر از همه باشد.

استقلال در هفته گذشته مقابل شمس آذر موفق به کسب ۳ امتیاز شد و ۳ بر ۲ از سد حریف خود گذشت و این در حالیست که تراکتور بر خلاف آبی‌پوشان در قائمشهر مقابل نساجی تن به شکست یک بر صفر دادند. استقلال اکنون با ۵۳ امتیاز صدرنشین است و تراکتور با ۴۰ امتیاز در رده چهارم جدول قرار دارد. تراکتور در صورت برد در رده چهارم جای می‌گیرد و در صورت شکست احتمال سقوط یک پله‌ای را دارند. در سوی مقابل استقلال در صورت برد به صدرنشینی خود ادامه می‌دهد و در صورت باخت شاید باید برای همیشه با قهرمانی این فصل خداحافظی کند.

پرسپولیس - سپاهان

در آخرین دیدار از هفته بیست و پنجم لیگ برتر در دیدار برگشت پرسپولیس در تهران و در ورزشگاه آزادی میزبان سپاهان اصفهان خواهد بود، مصافی که در دیدار رفت آن سپاهان با یک گل در فولادشهر از سد سرخ‌پوشان گذشت. بیژن حیدری قاضی این دیدار حساس خواهد بود.

پرسپولیس با باخت مقابل آلومینیوم در اراک و حذف از گردونه جام حذفی، حالا فقط لیگ برتر را برای کسب جام مقابل خود می‌بیند و در این راه باید در هفته‌های باقی مانده با رقیب دیرینه خود استقلال رقابت کند. قرمز‌ها که فقط یک امتیاز اختلاف با صدر جدول دارند، باید با گذشتن از سد سپاهان در آزادی، چشم انتظار توقف آبی‌پوشان در تبریز باشند.

همچنین این مسابقه از حیث اینکه پرسپولیس بازی رفت را به سپاهان واگذار کرده، برای قرمز‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد و اوسمار ویرا دستیار سابق یحیی گل‌محمدی در این تیم تلاش خواهد کرد انتقام این سرمربی را از ژوزه مورایس بگیرد و در سمت مقابل طلایی پوشان بسیار علاقه‌مند خواهند بود تا با دبل پرسپولیس این فصل را پشت سر بگذارند.

اما دو تیم تاکنون ۵۰ بار در لیگ برتر مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که سهم سپاهانی‌ها ۱۷ برد بوده و پرسپولیس با ۱۴ پیروزی، دست پایین‌تری نسبت به رقیب اصفهانی دارد. 

همچنین سپاهان در ۴ بازی اخیر ۳ بار برنده بوده و یک بار هم بازی دو تیم مساوی شده تا آخرین پیروزی قرمز‌ها برابر سپاهان در لیگ به چیزی حدود ۳ سال و اندی پیش برگردد که شاگردان یحیی گل‌محمدی با تک گل کمال کامیابی‌نیا از سد سپاهان تحت هدایت محرم نویدکیا گذشتند.

ژوزه مورایس به عنوان سرمربی آمار خوبی برابر پرسپولیس دارد؛ مرد پرتغالی از ۴ رویارویی خود با قرمز‌ها به ۲ پیروزی رسیده و یک بار باخته که این تک باخت به دیدار جام حذفی دو تیم برمی‌گرد. به عبارت دیگر مورایس در چارچوب لیگ برتر، شکستی را مقابل قرمز‌ها تجربه نکرده است.

تیم فوتبال پرسپولیس در آخرین دیدار خود در لیگ برتر به مصاف نفت آبادان و رفت و این تیم را با ۳ گل شکست داد و در سوی مقابل سپاهان در انزلی با نتیجه ۲ بر یک از سد ملوان گذشت. اکنون پرسپولیس با ۵۲ امتیاز و با فاصله یک امتیاز در تعقیب صدرنشین جدول است و در صورت برد مقابل طلایی‌پوشان و توقف استقلال مقابل تراکتور شانس صدرنشینی را دارد، اما در صورت شکست مقابل سپاهان تا حدودی از قهرمانی این فصل دور خواهند شد.

در مقابل سپاهان ۴۵ امتیازی است و فاصله زیادی تا صدر دارد و در صورت برد می‌تواند به نایب قهرمانی دلخوش باشد، اما در صورت شکست احتمالاً جایگاه سومی‌شان هم به خطر خواهد افتاد. حال باید منتظر بمانیم و ببینیم هفته سرنوشت‌ساز لیگ برتر در پایان آبستن چه اتفاقاتی خواهد بود؛ هفته‌ای که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان می‌تواند تا حدود زیادی تکلیف قهرمان لیگ را مشخص کند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی