|

طرز تهیه خمیر پیتزا و پیراشکی به روش حرفه ای ها

طرز تهیه پیراشکی گوشت مخصوص با یه خمیر نرم و لطیف

پیراشکی گوشت

پیراشکی گوشت را می توانید با خمیرهای آماده درست کنید یا اینکه خودتون توی خونه خمیر را آماده کنید که مطمئنا در این حالت خوشمزه تر است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه آشپزی- اگر جزء خانم ها یا آقایونی هستید که مسئولیت درست کردن غذا با شماست مطمئنا وقتی صبح از خواب بیدار میشید اول سوالی که به ذهنتون میرسه اینِ که امروز چی درست کنم؟ از طرف دیگه ممکن این سوال هم مطرح شود و بعضی ها بگویند ما که لیست غذایی متنوعی داریم از غذاهای سنتی مثل خورشت قیمه، قورمه سبزی، زرشک پلو، عدس پلو، لوبیا پلو، باقالی پلو گرفته تا غذاهای فست فودی مثل انواع برگرها، انواع پیتزا، سوسیس بندری، سمبوسه، فلافل، ساندویچ مرغ و ...

به گزارش «شایانیوز»، اما گاهی اوقات همین لیست پُر و پیمون هم تکراری میشه یا اینکه ممکنِ حوصله درست کردن خیلی از غذاها رو نداشته باشید به همین خاطر امروز طرز تهیه یه غذای خیلی خوشمزهِ خمیری را برای شما در نظر گرفتیم اسم غذای امروزمون پیراشکی گوشتِ که مطمئنا حداقل یک بار خوردید. پیراشکی را می توانید با خمیرهای آماده که در سوپر مارکت ها به فروش می رسه آماده کنید یا اینکه خودتون توی خونه خمیر را درست کنید که مطمئنا در این حالت خوشمزه تر است. اگر دوست دارید طرز تهیه این غذای خوشمزه و خمیر آن را یاد بگیرید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید با این خمیر پیتزا هم می توانید درست کنید.

مواد اولیه لازم برای تهیه پیراشکی گوشت برای 4 نفر 

خمیر پیتزا 500 گرم

گوشت چرخ شده 350 گرم

پیاز بزرگ 1 عدد

قارچ نگینی خرد شده 12 عدد

فلفل دلمه ای نگینی خرد شده 1/2 عدد

رب گوجه فرنگی 1/5 قاشق غذاخوری

پنیر پیتزا، چدار یا گودا 200 گرم

زرده تخم مرغ 1 تا 2 عدد

ادویه کاری 1 قاشق چایخوری

فلفل سیاه 1/2 قاشق چایخوری

زردچوبه 1 قاشق چایخوری

پودر پاپریکا 1/2 قاشق چایخوری

نمک به میزان لازم

pizza-dough1

مواد اولیه لازم برای تهیه خمیر پیتزا

آرد نان یا آرد شیرینی به میزان لازم

شیر 1/5 پیمانه

مایه خمیر 1/5 قاشق مرباخوری

نمک 1 قاشق مرباخوری

شکر 1 قاشق مرباخوری

آب ولرم 1/2 پیمانه

کره آب شده 1/4 پیمانه

طرز تهیه پیراشکی گوشت

1- برای تهیه این غذا ابتدا باید خمیر آن را آماده کنید برای این منظور خمیر مایه فوری را داخل نصف پیمانه آب ولرم بریزید 1 قاشق چایخوری شکر به آن اضافه کنید هم بزنید روی آن را بپوشانید 10 دقیقه زمان دهید تا کمی پف کند و اصطلاحا فعال شود. منظور از آب ولرم آبی است که گرم است، ولی دست را نمی‌سوزاند. به این نکته توجه داشته باشید که اگر آب خیلی داغ باشد خمیر ترش می‌شود اگر هم سرد باشد خمیر عمل نمی‌آید.

726285_718

1/5 پیمانه شیر ولرم را داخل ظرفی بریزید مایه خمیر فعال شده را به آن اضافه کنید 2 قاشق غذاخوری از 1/4 پیمانه روغن را اضافه کنید نمک را هم بریزید سپس آردی را که از قبل الک کرده اید را کم کم به مواد اضافه کنید میزان آرد نمی تواند دقیق باشد چون جذب رطوبت هر کدام از آردها متفاوت است. 

بعضا گفته می شود آرد را به میزانی اضافه کنید که خمیر چسبندگی نداشته باشد اما این گفته درست نیست اگر کلا چسبندگی خمیر را بگیرید باعث می‌شود خمیر خوب عمل نیاید و پف نکند بنابراین لازم است خمیر یک چسبندگی جزئی داشته باشد.

زمانی که خمیر شکل گرفت به صفحه آرد پاشی شده منتقل کنید روغن را کم کم اضافه کنید و ورز دهید ورز دادن خمیر در حدی است که خمیر شفاف شود. مدت زمان لازم برای ورز دادن بسته به قدرت و گرمای دست هرکس فرق دارد نکته مهم این است که وقتی می‌خواهید خمیر را ورز دهید نباید دستکش داشته باشید تا گرمای دست شما به خمیر منتقل شود معمولا با 10 دقیقه ورز دادن به نتیجه مطلوب می رسید اما همان طور که گفتیم این زمان تقریبی است.

726284_568

 کوبیدن خمیر روی صفحه باعث می شود حالت کشسانی آن زودتر فعال شود. زمانی که خمیر لطیف شد یک چونه بگیرید داخل ظرفی که از قبل چرب شده قرار دهید سلفون بکشید پارچه ای روی آن بگذارید 1 ساعت در جای گرم استراحت دهید تا خمیر عمل بیاید.

2- بعد از اینکه خمیر برای استراحت رفت نوبت آماده کردن بقیه مواد است گوشت چرخ شده + پیاز + فلفل سیاه + زردچوبه + نمک + پاپریکا + پودر کاری + روغن مایع را در ظرف مناسب بریزد و خوب تفت دهید سپس رب را هم جداگانه تفت دهید و به آن اضافه کنید. شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که گوشت را با چه نوع پیازی باید مرینیت کرد لازم است بدانید که پیاز سفید بهترین پیاز برای مرینیت کردن گوشت ها است اگر می خواهید با کابرد انواع پیاز در آشپزی آشنا شوید مقاله کاربرد انواع پیاز در آشپزی را از دست ندهید.

سپس فلفل دلمه‌ای را به صورت نگینی ریز خرد کنید قارچ را هم خرد کنید و به مواد گوشتی اضافه کنید. ته فلفل دلمه برجستگی‌هایی وجود دارد. فلفل دلمه‌هایی که چهار برجستگی در زیرشان دارند، ماده هستند. فلفل دلمه‌ای ماده پر تخم است و طعم شیرینی دارد؛ بنابراین برای تهیه انواع سالاد و خام‌خواری مناسب‌تر از فلفل نر است. فلفل دلمه‌ای که سه برجستگی در زیر خود داشته باشد، نر است. تخم کم‌تری دارد و تندتر است. برای غذا پختن از آن استفاده می‌شود و در آشپزی کاربردی‌تر است. برعکس فلفل دلمه‌ای ماده بعد از تفت دادن و پختن اصلاً تلخ نمی‌شود و خوشمزه باقی می‌ماند.

49625_617

3-  تا این کارها را انجام دهید خمیر هم آماده شده پف خمیر را بگیرید روی صفحه آرد پاشی شده به ضخامت نیم سانتیمتر باز کنید با قالب یا ته لیوان دایره هایی با قطر 10 سانتیمتر جدا کنید به مقدار مناسب از مواد گوشتی یک طرف خمیر قرار دهید روی آن پنیر دلخواه را بگذارید دور تا دور خمیر را با کمی آب مرطوب کنید یک طرف خمیر را روی قسمت دیگر بیاورید و با کمک چنگال روی هم فیکس کنید.

روی سینی فر کاغذ روغنی قرار دهید پیرشکی ها را داخل سینی بچینید روی ظرف را بپوشانید نیم ساعت به آن زمان دهید تا استراحت کند حالا زرده تخم مرغ + نمک + فلفل سیاه + زردچوبه را با هم ترکیب کنید با قلمو روی پیراشکی بمالید روی آن کنجد بریزید در طبقه وسط فر با دمای 180 درجه به مدت 30 دقیقه قرار دهید همیشه فر را از 20 دقیقه قبل روشن کنید تا گرم شود.

IMG_20211017_155008 (1)

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها