|

فروش شهاب سنگ الماس سیاه در ایران با قیمت های نجومی؛ مراقب باشید گول نخورید!

امروزه آگهی کردن کالاهای عجیب در سایت‌های داخلی به یک امر رایج تبدیل شده که فروش شهاب سنگ یکی از آنهاست. در این مقاله به صحت آن میپردازیم.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- در طول سال تعداد بسیار زیادی شهاب سنگ از جو زمین عبور می‌کنند و پانصد گونه از آنها به سطح زمین می‌رسند، که طبق گزارشاتی فقط پنج نمونه از آن به دست دانشمندان افتاده است. اما با توجه به فروش آگهی شهاب سنگ در سایت‌های داخلی، گویا این عدد بیشتر از تعداد شهاب سنگ‌هایی‌ست که به زمین اصابت کرده. شهاب‌ها قطعاتی از سیارک و یا ستاره‌های دنباله دار هستند که در برخورد با زمین مشتعل می‌شوند و مثل یک ستاره دنباله دار به نظر می‌رسند، اما بعد از عبور از جو زمین و برخورد با آن، تبدیل به شهاب سنگ می‌شوند.

در ایران سایت‌هایی وجود دارند که از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد را می‌توان در آن پیدا کرد! اما یکی از عجیب‌ترین آگهی منتشر شده در این سایت‌ها، فروش شهاب سنگ است. جالب اینجاست که فروشندگان ادعا می‌کنند که تمامی شهاب سنگ‌ها با شناسنامه و ضمانت اصل بودن به فروش می‌رسد! البته ناگفته نماند که قیمت‌های این شهاب سنگ‌ها بسیار بالا و حتی گاها نجومی‌ست. سنگ‌های زیادی با اسم شهاب سنگ، الماس و یاقوت در این سایت‌ها آگهی شدند که فاقد هرگونه اعتبار و ارزش‌اند.

شهاب سنگ کیلیویی چند؟

عجیب‌تر از آگهی کردن این اجسام فضایی در سایت‌های داخلی، قیمت‌های سر به فلک کشیده آنهاست. اگر سری به یکی از این سایت‌ها زده باشید، شاهد فروش شهاب سنگ از یک میلیون تومان تا دو میلیارد تومان هستید. کلیت این موضوع عجیب و شاید خنده دارباشد! از فرد آگهی دهنده و ادعاهایش تا شاید خریداران این محصول. آنها ادعا می‎‌کنند که این محصولات اصل و معامله بعد از صحت شهاب سنگ صورت می‌گیرد.

در این آشفته بازار ادعاهای بی‌اساسی به چشم می‌خورد. یکی می‌گوید شهاب سنگ او آهنی‌ست وقدرت جذب آهن را دارد، پس اصل است! دیگری می‌گوید شهاب سنگ الماس دو میلیاردی دارد و در این میان فرد دیگری حاضر می‌شود که همان محصول را دو و نیم میلیارد اعلام می‌کند. برخی از این افراد ادعا می‌کنند که شهاب سنگ‌شان دارای شناسنامه معتبر از دانشگاه خوارزمی‌ست. اما به گفته کارشناسان این حوزه فقط 100 شهاب سنگ در ایران مورد تایید قرار گرفته که با این وجود به نظر می‌رسد فروش شهاب سنگ با شناسنامه راحت‌تر است.

شهاب سنگ کیلیویی چند؟

محل وقوع شهاب سنگ

با اوج گرفتن این بازار و ثبت آگهی‌های عجیب و غریب این چنینی، خبرنگاران ایسنا تصمیم گرفتن تا برای بررسی صحت این موضوع با چند نفر از مدعیان فروش این سنگ‌ها تماس بگیرند؛ برخی از افراد می‌گویند که سنگ‌ها میراث خانوادگی آنهاست، عده‌ای خودشان را کاشف این اجسام آسمانی می‌دانند و ادعا می‌کنند که با چشمان خودشان شاهد سقوط شهاب سنگ با زمین بودند. آنها برای اثبات حرف‌شان مدعی هستند که برگه آنالیز شهاب سنگ یک امر عادی و معمول «سازمان زمین شناسی کشور» است و شما تنها با پرداخت مبلغی به راحتی می‌توانید آن را دریافت کنید.

اما اگر از فروشندگان بخواهید تا محل اصابت این اجسام آسمانی را به شما نشان دهند، تقریبا همه آنها محل وقوع برخورد شهاب سنگ را مکان‌هایی غیر قابل دسترس و دور افتاده اعلام می‌کنند. این افراد مکان‌هایی مانند: ارتفاعات جم در استان بوشهر، نجف آباد اصفهان، کویر لوت و مناطق این چنینی را نام می‌برند.

آیا خرید و فروش شهاب سنگ قانونی‌ است؟

جالب است بدانید بیشتر شهاب سنگ‌هایی که با زمین برخورد می‌کنند، نوع کندریتی‌ هستند و به دلیل فراوانی این گونه از سنگ‌ها، ارزش چندانی ندارند. در نتیجه نمی‌توان گفت که تمامی سنگ‌هایی که به عنوان شهاب سنگ معرفی می‌شوند قیمتی‌اند. اما با این حال به نظر می‌رسد که خرید و فروش شهاب سنگ در دنیا مورد توجه قرار گرفته و به یک نوع تجارت تبدیل شده. اما آیا خرید و فروش و یا حتی ادعا مالکیت شهاب سنگ‌ها یک کار قانونی‌ست؟

قوانین خرید و فروش شهاب سنگ در دنیا یکسان نیست. در برخی کشورها مانند؛ نامبیا که به منبع شهاب سنگ‌های گیبئون است، صادرات شهاب سنگ غیر قانونی‌ست. اما در ایران قوانین واضح و مشخصی برای جمع آوری و یا خرید و فروش شهاب سنگ وجود ندارد. با همه اینها خاورمیانه بخش بزرگی از متقاضیان این بازار جهانی‌ست، به خصوص کشورهایی مثل: عمان و امارات از خریداران این نوع از سنگ‌ها بشمار می‌آیند.

آیا خرید و فروش شهاب سنگ قانونی‌ است؟

صحت و سقم این ماجرا

دکتر عزت الله قنواتی، استاد و عضو هئیت علمی دانشگاه خوارزمی می‌گوید: «این نوع از ادعاها به هیچ عنوان صحت ندارد و کلاه برداری‌ست.» او در ادامه اضافه کرد؛ وجود شهاب سنگ بر روی زمین یک اتفاق نادر است و افراد عادی نه تنها توانایی شناسایی آن را ندارند، بلکه نمی‌توانند به راحتی آن را پیدا کنند. او همچنین به این موضوع که تمامی سنگ‌هایی که در این سایت‌ها آگهی شده سنگ‌های دگرگون و یا آذرین هستند و ارزشمند نیستند، اشاره کرد.

قنواتی صدور شناسنامه توسط دانشگاه را یک ادعای دروغین دانست و گفت: امکان اینکه مراکز آموزش عالی چنین شناسنامه‌ای برای چنین سنگی صادر کنند وجود ندارد و اگر برفرض محال چنین چیزی کشف شود برای آزمایش به سازمان ناسا ارسال می‌شود تا با نمونه‌های اصلی موجود در آزمایشگاه تطبیق داده شود.

نویسنده: سید امیر صادقیان مطهر

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی