|

سوار ماشین زمان بشوید؛ بالماسکه اروپایی ها با لباس ایرانی در قرن بیست

shayanews

با عبور از میان این بالماسکه، به لباس های مهمانانی خواهیم نگریست که گفته می شود برای تهیه آن ها از پوشش ایرانی آن زمان الهام گرفته بوده اند

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- ایران سرزمین کهنی که از دیرباز مهد هنر و زیبایی بوده، روزگاری برای بسیاری از مردم جهان کم از سرزمین رویاها نداشته است. سرزمینی که از طبیعتش گرفته تا تاریخش، از نقش و نگار قالی هایش گرفته تا معماری خارق العاده اش، از تنوع غذاهایش گرفته تا آداب و رسوم غنی اش، یک صدا اصالت را فریاد می زنند.

این بود که در سال های دور اغراق نکرده ایم اگر بگوییم اروپاییان و آمریکاییان، خصوصا در سال های ابتدایی سده ی بیستم، در خیال خود ایران را سرزمینی رازآلود، ناشناخته و در عین حال زیبا تصور می کردند و نمود آن را اکنون می توانیم در بسیاری از آثار هنری بر جای مانده مشاهده نماییم.

17

بالماسکه در لباس ایرانی

در تصاویری که اکنون نیز در اختیارتان گذاشته ایم، چند زن امریکایی را مشاهده می کنید که در سال های 1913 و 1914 با پوشیدن لباس های تخیلی ایرانی، در جشن بالماسکه شرکت کرده اند.

بالماسکه که در لغت ریشه ای فرانسوی دارد، به نوعی مراسم در قالب جشن اطلاق می شود که مهمانانش با نقاب در آن حاضر می شوند. تم اصلی این نوع مهمانی ها، موسیقی و رقص است و هدف اول آن فراهم کردن فضایی برای شادی و سرگرمی است. اما در هدف دوم سعی بر این است که افراد شرکت کننده، هویت واقعی خود را پشت لباسی مجلل و ماسک خود پنهان نمایند و اگر از شروع برگزاری بالماسکه بپرسید نیز باید به شما بگوییم که آغاز برگزاری این نوع مراسمات، به قرن پانزدهم میلادی بر می گردد

16

چرا لباس ایرانی؟

ناگفته نماند که نوع پوشش در اغلب این نوع مهمانی ها اهمیت والایی دارد. زیرا همانگونه که گفته شد چهره ی افراد در پشت نقاب پنهان است و چه بسا که تنها نشانه ی زیبایی در این مهمانی، لباسی باشد که شرکت کنندگان بر تن می کنند. حال خود تصور کنید در آغاز سده بیست چه تصور فاخری از پوشش ایران و ایرانی در سر اروپایی ها جولان میداده که در یکی از مهم ترین و جذاب ترین رویداد هایشان، به پوشش ایرانی گریز زده اند. پوششی که اگرچه تخیلی بود، اما توجه رسانه های وقت را به خود اختصاص داد و به جد وقتی به تماشای تصاویر آن میز می نشینیم، هنوز پس از سالها می توانیم زیبایی را در تاریخ آن مشاهده کنیم.

15

امروز با شما به این مهمانی معروف که در زمان خود به شدت سر وصدا کرده بود سفر خواهیم کرد و با عبور از میان جمعیت حاضر در آن، به لباس های مهمانانی خواهیم نگریست که گفته می شود برای تهیه ی آن ها از پوشش ایرانی آن زمان الهام گرفته بوده اند.

14

13

12

11

10

9

8

7

6

3

1

برای سوار شدن به ماشین زمان و گشتن در کوچه پس کوچه های گذشته، مهمان تاریخانه ما باشید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی