|

پشت پرده استعفای جنجالی ژنرال اسرائیلی چیست؟

«در گزارش حاضر به ریشه های استعفای فرمانده بخش مرکزی ارتش رژیم اشغالگر قدس پرداخته می شود.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ تنها اندکی پس از اجرای عملیات گسترده موشکی-پهپادی اخیر کشورمان به عمق اراضی اشغالی، شاهد اوج گیری استعفاهای سریالی مقام های ارشد صهیونیست بوده ایم. در نخستین گام، ژنرال آهارون هالیوا رئیس بخش اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل از سِمت خود استعفا کرد. بسیاری این استعفا را به سومحاسبه وی از حمله اخیر صهیونیست ها به کنسولگری کشورمان در دمشق و پاسخ کوبنده ایران به این ماجرا نسبت داده اند.

به گزارش شایانیوز؛ با این حال، به تازگی، اخبار جدیدی از استعفای فرمانده بخش مرکزی ارتش اسرائیل با نام "یهودا فاکس" نیز به گوش می رسد. منابع خبری اعلام کرده اند که او به مقام های رده بالای ارتش اسرائیل اعلام کرده که فقط تا ماه آگوست سال جاری، در مقام نظامی خود باقی خواهد ماند و پس از آن کناره گیری می‌کند. تنها اندکی پس از طرح این موضوع، جریان های رسانه ای و تحلیلگران مختلف، دیدگاه های متفاوتی را در مورد این استعفا مطرح کردند. در این رابطه به طور خاص 3 تئوری مطرح شده است. اولا، عده ای به این موضوع اشاره کرده اند که یهودا فاکس نیز همچون آهارون هالیوا، به دلیل عملیات وعده صادق و تبعات منفی آن بر امنیتِ صهیونیست ها مجبور به کناره گیری از سِمت نظامی خود شده است.

در واقع، شدت فشارها علیه ژنرال های نظامی ارتش اسرائیل پس از عملیات وعده صادق به نحو قابل توجهی افزاشی یافته و یهودا فاکس را نیز وادار به استعفا کرده است. دوم اینکه برخی به این مساله اشاره دارند که ناکارآمدی این ژنرال اسرائیلی در میدان های جنگ غزه نیز سبب شده تا او راهی جز استعفا پیش روی خود نبیند. در حقیقت، شکست های پی در پی و میدانی نیروهای ارتش اسرائیل از رزمندگان مقاومت فلسطین، یهودان فاکس را وادار به استعفا کرده است.

در مدت اخیر کم خبر از ناکامی های میدانی ارتش اسرائیل در نوار غزه به گوش نرسیده است. و در نهایت سوم اینکه، برخی دیگر نیز این مساله را مطرح می کنند که اختلاف نظرهای جدی یهودا فاکس با مقام های ارشد و افراطی دولت نتانیاهو نیز نقشی محوری در استعفای او بازی کرده است. در حقیقت، یهودا فاکس بر این باور بوده که تندروهای دولت نتانیاهو صرفا برای اسرائیل ایجاد چالش امنیتی می کنند و باید از مواضع تهاجمی و غیرضروری خود دست بکشند.

این در حالی است که همین تندروها سیلی از فشارها را به یهودا فاکس وارد کرده اند که بهتر است هر چه سریعتر به دلیل تناقض دیدگاه های خود با دولت نتانیاهو از سِمتش استعفا کنند. معادلاتی که همه و همه صرفا یک برونداد را تولید می کنند و آن رونمایی از موقعیت ضعیف و سُست صهیونیست ها در جریان جنگ غزه و اوج‌گیری تنش های منطقه ای علیه این رژیم است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی