|

تئوریسینِ ایجاد ویرانی گسترده در نوار غزه کیست؟

«در گزارش حاضر به تئوریسن اسرائیلی ایجاد ویرانی و خرابی های گسترده در نوار غزه پرداخته می شود.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ قریب به هفت ماه از آغاز جنگ غزه می گذرد. جنگی که آمارهای مرتبط با ایجاد خرابی و ویرانی در قالب آن، حقیقتا تکان دهنده بوده است. به طور خاص، برخی منابع آگاه و سازمان های بین المللی گزارش داده‌اند که اسرائیل تاکنون به اندازه قدرت 2 بمب اتمی در نوار غزه بمب ریخته است.

به گزارش شایانیوز؛ موضوعی که موجب کشته، مجروح، و مفقود شدن بیش از 100 هزار نفر در نوار غزه شده و البته که خرابی و ویرانی چیزی در حدود 40 درصد از ساختمان های مسکونی این منطقه را به دنبال داشته است. آمارهای رسمی حاکی از این هستند که 65 درصد از زیرساخت های غیرنظامی نوار غزه نیز در نتیجه حملات صهیونیست ها به شدت آسیب دیده اند و البته که بیش از 10 سال طول می کشد تا آواربرداری و ساختِ مجدد نوار غزه محقق شود.

آمارها و مطالبی از این دست موجب شده اند تا سیلی از اعتراضات بین المللی علیه رژیم اشغالگر قدس در عرصه بین المللی به راه بیفتند. موضوعی که یکی از نمودهای عینی خود را در قالب خیزش دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های آمریکایی علیه رژیم صهیونیستی و همدستی دولت آمریکا با این رژیم در جریان جنگ غزه به نمایش گذاشته است. با این همه، یک سوال مهم و محوری همچنان سر جای خود باقی است: تئوریسین ایجاد این حد از نابودی و ویرانی کیست؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت که ژنرال "گادی آیزنکوت"، از اعضای کابینه جنگی رژیم اشغالگر قدس، تئوریسین اصلی این موضوع است. این ژنرال صهیونیست پیش از آغاز جنگ غزه این دکترین را مطرح کرد که اسرائیل در پاسخ به هر اقدامی علیه خود، باید ویرانی های چند برابری را ایجاد کند تا از این رهگذر، نوعی حاشیه امن و بازدارندگی را برای خود ایجاد کند. رویکردی که از نگاه آیزنکوت هم در مورد فلسطین و هم به ویژه لبنان باید در دستورکار باشد. با این حال، جالب است که پس از آغاز جنگ غزه و ناکامی های صهیونیست ها در محقق‌کردن اهداف خود در قالب آن، شاهد هستیم که گادی آیزنکوت، به یکی از اصلی ترین چهره های مخالف با ادامه این جنگ تبدیل شده است.

این ژنرال اسرائیلی در جریان جنگ غزه، پسر و خواهر زاده خود را در میدان های جنگ از دست داده است. در کنار این ها، وی تاکید می کند که جنک غزه به یک بازی شخصی برای نتانیاهو و افراطیون متحد وی در قدرت تبدیل شده است. در این چهارچوب، اهداف اسرائیل از زمان آغاز جنگ محقق نشده و البته که توان بازدارندگی آن در سطح منطقه نیز به شدت کاهش یافته است.

موضوعاتی که کافی هستند تا این برونداد را برای اسرائیل ایحاد کنند که بهتر است هر چه سریعتر به جنگ غزه پایان دهد. با این همه، جنسِ نگاه آیزنکوت، نسل کشی بزرگی را در نوار غزه رقم زد که تا ابد ننگ و بدنامی آن با این ژنرال اسرائیلی باقی خواهد ماند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی