|

جادوی جوش شیرین

کاربرد های شگفت انگیز جوش شیرین؛ از پخت نان تا تمیز کردن ماشین

جوش شیرین علاوه بر نان پختن و کیک پزی، کاربردهای زیادی نیز در خانه داری دارد.

لینک کوتاه کپی شد

جوش شیرین پودری که تقریبا در همه ی خانه ها یافت می شود. این ماده کاربرد زیادی دارد از کیک پزی و نان پختن گرفته تا برای تمیز کردن دندان و ماشین. این پودر شگفت انگیز خواص و کاربردهای زیادی دارد که شاید ما همه ی آنها را ندانیم. ما برای شما بهترین کاربردهای جوش شیرین را جمع آوری کرده ایم با ما همراه باشید.

 

جوش شیرین دارای چه ترکیباتی است؟

جوش شیرین یا بی‌کربنات سدیم، نمک یک سدیمی اسیدکربنیک است. این ترکیب در بین عموم مردم به جوش شیرین معروف است و معمولاً در ترکیب خمیر نان برای متخلخل کردن نان استفاده می‌شود.جوش شیرین یا سدیم بی‌کربنات کاربردهای زیادی در کیک‌پزی دارد، چون خواص تخمیری دارد و از طریق تولید کربن دی اکسید، سبب پف کردن خمیر می‌شود. اما این ترکیب به غیر از کیک‌پزی، در خانه‌‌داری هم کاربردهای زیادی دارد؛ همچنین برای سلامتی مفید است‌‌. معمولاً به صورت پودر سفید یا به صورت بلورین یافت می‌شود. این ترکیب بدون بو و طعم است و دارای قلیائیت ناچیزی است. به عنوان یک آنتی اسید برای کم کردن اسید معده و درمان سوزش آن بکار می‌رود. بی‌کربنات سدیم جاذب رطوبت و بوگیر خوبی است و از جعبه‌های حاوی این ترکیب می‌توان در یخچال برای جذب بو استفاده کرد.

1575265065_J8fH1

 

کاربردهای شگفت انگیز جوش شیرین

حال که با ترکیبات جوش شیرین آشنا شدیم نوبت آن رسیده تا از کاربردهایش مطلع شویم.

 

بوگیر

برای ازبین بردن بوی فرش، کفپوش، یخچال و حتی بوی بد عرق و پا میتوان از جوش شیرین استفاده کرد. برای این منظور، جوش شیرین را مستقیماً روی محل بپاشید و یا با آب مخلوط و سپس سطح را به آن آغشته کنید. (جوش شیرین در آب سرد کم محلول است و در آب گرم تجزیه می شود).

غرغره کردن مخلوط آب و جوش شیرین برای ازبین بردن بوی بد دهان هم توصیه می شود. به علاوه، اگر فرد سیگاری در منزل دارید و می خواهید از بوی سیگار تا حدودی در امان باشید، در جا سیگاری جوش شیرین بریزید. در ضمن، این کار به خاموش شدن آتش سیگار کمک میکند.

 

از بین بردن جوش های سرسیاه

جوش های سرسیاه هنگامی که یک عامل مسدود کننده روی منافذ ایجاد شده و بیش از حد روغن (سبوم) تولید می شود. جوش شیرین مانند یک اسکراب کار می کند زیرا گرانول های خوبی دارد و می تواند جوش های سرسیاه را از بین ببرد. فقط یک قاشق چایخوری جوش شیرین و شکر را با 2 قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید تا خمیر شود و آن را در مناطق آسیب دیده بزنید و به آرامی برای مدت زمانی ماساژ دهید و بعد با آب گرم بشورید. همچنین می توانید با جوش شیرین و آب، یک خمیری بسازید و آنرا در ناحیه بینی خود با یک انگشت با حرکات دایره ای بمالید و سپس آبکشی کنید.

8nWh9JRv

 

پاک کردن خودرو

تا به حال در مورد کارواش‌های جوش شیرینی چیزی شنیده‌اید؟ به خاطر قابلیت بالای جوش شیرین در پاک کردن انواع چربی، روغن و سایر کثیفی‌ها، یک ماده ایده‌آل برای تمیز کردن خودرو است. با ترکیب 1/4 پیمانه جوش شیرین و یک پیمانه آب گرم، یک خمیر درست کنید. با یک اسفنج یا پارچه کهنه، این خمیر را روی خودروی خود بمالید (تایرها، چراغ‌ها، صندلی‌ها و پنجره‌ها) و سپس آن را بشویید.

 

فواید جوش شیرین در آشپزی

احتمالا جوش شیرین یکی از موادی است که همیشه در آشپزخانه‌ی شما وجود دارد. اگر این‌گونه است، حتما می‌دانید که جوش شیرین در موارد زیر قابل استفاده است:

تُرد کردن گوشت و مرغ؛

نرم کردن پوره‌ی سیب‌زمینی؛

کاهش خاصیت اسیدی آب‌پرتقال؛

حفظ رنگ سفید گل‌کلم و گرفتن بوی آن؛

حذف بو و مزه‌ی تند سرکه؛

جلوگیری از دَلَمه شدن و انعقاد شیر

 

آتش خاموش کن

خاصیت خاموش کنندگی آتش از دیگر مواردی است که می توان برای جوش شیرین ذکر کرد. زمانی که این ماده روی آتش ریخته شود، با تولید گاز دی اکسید کربن که سنگین تر از هواست، مانع از ترکیب اکسیژن با ماده سوختنی می شود و آتش را به سرعت خاموش می کند. داشتن یک سطل جوش شیرین برای رفع آتش سوزی های کوچک خانگی بی فایده نیست.

 

رحم و عفونت واژن

جوش شیرین دارای خواص ضد قارچی و ضد میکروبی قوی است و چون خواص قلیایی دارد به تعادل PH واژن کمک کرده و می تواند به سلامت رحم و درمان عفونت رحم و واژن کمک کند. شستشوی واژن با جوش شیرین به درمان خارش و سوزش و همچنین رفع بوی بد واژن کمک می کند. جوش شیرین دارای خواص سفید کنندگی طبیعی است به همین دلیل به رفع تیرگی واژن در زنان کمک می کند.

 

سفید کردن دندانها

این قطعا معروف ترین نوع استفاده از جوش شیرین است که در بسیاری از خمیر دندان های تجاری نیز وجود دارد. جوش شیرین یک عامل پاک کننده موثر است، کمک می کند تا پلاک را از دندان ها حذف کند و باعث می شود که رنگ دندان ها روشن تر شوند. فقط یک مسواک مرطوب را در جوش شیرین بگذارید و دندان هایتان را به آرامی با آن یک دقیقه بشویید پس از آن با خمیر دندان معمولی خود مسواک کنید ، این کار را یک بار یا دو بار در هفته انجام دهید.

teeth-whitening-min

 

درمان جای نیش حشرات

استفاده از جوش شیرین یکی از بهترین و سریع ترین روش ها برای درمان خارش و درد ناشی از نیش حشرات محسوب می شود.

یک قاشق چای خوری جوش شیرین را با مقداری آب ترکیب کنید و روزی 3 بار بر روی جای نیش بمالید تا زودتر درمان شود.

 

رفع خارش پوست

اگر پوست شما خشک و خارش دار است، آن را با یک حمام جوش شیرین تسکین دهید ؛ برای این کار، 1/2 فنجان جوش شیرین را به وان حمام پر از آب گرم اضافه کنید. چند دقیقه در آن آب بمانید و سپس بدنتان را خشک کنید این روش بدن شما را نرم و لطیف می کند و تمام مسائل و مشکلات پوستی را برطرف می کند. می توانید از پودر جوش شیرین برای خارش پوست بعد از رفتن به شنا هم استفاده کنید.

 

در مصرف جوش شیرین نکات زیر را رعایت کنید:

بلعیدن این ماده بدون ضرر است مگر اینکه به مقدار خیلی زیاد باشد. استنشاق آن ممکن است سبب سوزش بینی یا گلو شود.

در اثر تماس با پوستهای حساس ممکن است باعث خارش یا سوزش پوست شود.

در اثر تماس با چشم ممکن است سبب ایجاد سوزش و سرخی در چشم شود. استفاده از جوش شیرین در پخت نان‌های سنتی مضر است.

0sod

بیشتر بخوانید:چگونه بفهمیم پوست مان حساس است و از آن مراقبت کرد؟

 

مضرات جوش شیرین در نان

متخصصان بروز کم خونی، ریزش مو، مشکلات گوارشی و پوکی استخوان را شایع ترین عوارض مصرف جوش شیرین در پخت نان می دانند.

جالب است بدانید هر چند مصرف جوش شیرین در پخت نان ممنوع اعلام شده است، اما متأسفانه برخی از نانواها برای تسریع عمل پخت نان و حفظ ظاهر آن همچنان از این ماده استفاده می کنند. همچنین لازم به ذکر است مشخصات نان حاوی جوش شیرین نانی است که به سرعت خشک می شود و ظاهری ناپخته با طعم نامطلوب دارد.

علاوه بر همه این مشکلات مصرف این ماده در نان احتمال عقب ماندگی ذهنی و کاهش بهره هوشی در کودکان و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، عروقی را در بزرگسالان افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید:از کجا بفهمیم کم خونی داریم؟

بیشتر بخوانید:علت ریزش مو در خانم ها چیست و چگونه درمان می شود؟

2

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی