|

عوامل تاثیرگذار بر قیمت بلیط قطار

در این مطلب شما را با عوامل تاثیرگذار بر قیمت بلیط قطار و همچنین انواع قطار موجود در ناوگان حمل و نقل ریلی کشور آشنا خواهیم کرد.

لینک کوتاه کپی شد

امروزه افراد زیادی که می‌خواهند در طول سفر آسایش داشته باشند، سفرهای خود را با قطار انجام می‌دهند. به این ترتیب افراد با پرداخت هزینه کمتری در مقایسه با هواپیما سفری راحت را تجربه می‌کنند. بلیط‌های قطار قیمت‌های مختلفی دارد که بر اساس نوع مدل و امکانات قطار دسته‌بندی می‌شود.

در این مطلب شما را با عوامل تاثیرگذار بر قیمت بلیط قطار و همچنین انواع قطار موجود در ناوگان حمل و نقل ریلی کشور آشنا خواهیم کرد.

چه عوامل بر قیمت قطار تاثیر دارد؟

ناوگان ریلی قیمت‌های مختلفی را برای بلیط قطار در نظر گرفته است. این متغییر بودن قیمت‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که شما به عنوان یک مسافر، خوب است این دلایل را بدانید.

همان طور که وقتی برای خرید بلیط هواپیما مشهد تهران اقدام می‌کنید، با چند مدل از هواپیما و قیمت بلیط مواجه می‌شوید، در ناوگان ریلی کشور و هنگام خرید بلیط قطار مشهد تهران نیز شاهد این تفاوت خواهید بود. به طور مثال قیمت بلیط قطار فدک 5 ستاره از بلیط قطار 6 تخت‌خوابی معمولی گران‌تر بوده و این تفاوت قیمت به دلیل چند ستاره بودن و داشتن امکانات بیشتر در قطارهای ستاره دار است.

به طور کلی از عوامل موثر بر قیمت بلیط قطار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • درجه‌دار بودن قطار: با توجه به امکاناتی همچون اینترنت، کافی‌شاپ، رستوران و غیره که در قطارها موجود است، آنها را درجه‌بندی می‌کنند. در نتیجه هر چه امکانات قطار بیشتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر است. قطارهای درجه یک، از قطارهای درجه دو و سه قیمت و امکانات بیشتری دارند.
  • پیش فروش بلیط قطار: در برخی از موارد، بلیط قطار پیش فروش شده و زودتر از موعد سفر به فروش می‌رسد. این نوع بلیط‌ها قیمت کمتری دارد. ولی اگر به سراغ بلیط‌هایی بروید که برای 4 الی 5 روز دیگر باشد، قیمت آنها بیشتر خواهد بود.
  • هزینه سوخت و مسافت: از جمله موارد مهم دیگری که در قیمت‌گذاری بلیط تاثیر دارد، قیمت سوخت قطار و مسافت طی شده است. هرچه مسیر سفر شما بیشتر باشد، مطمئنا هزینه بیشتری برای بلیط پرداخت خواهید نمود.
  • بیمه و خدمات قطار: ناوگان ریلی برای راحتی مسافران با برخی از بیمه‌ها قراردادهایی را می‌بندد که با توجه به نوع قرارداد و همچنین نوع امکانات و خدماتی که در قطار برای مسافرین ارائه می‌شود قیمت قطار متفاوت خواهد بود.
  • کوپه قطار: قطارها معمولا کوپه‌های 4 یا 6 نفره دارند و قطارهایی که کوپه 4 نفره دارند اغلب گرانتر و لوکس‌تر هستند. در بعضی از موارد افرادی هستند که به صورت دربستی کوپه‌ای را رزرو می‌کنند که این افراد بالطبع باید هزینه بالاتری را برای خرید بلیط پرداخت نمایند.
  • روز حرکت: استفاده از قطار و خرید بلیط قطار در مواقع پرمسافر مثل تابستان و تعطیلات هزینه بیشتری دارد.
  • سن مسافر: با توجه به گروه سنی افراد، هزینه و قیمت بلیط متفاوت است. برای نوزادان زیر دو سال ده درصد و برای کودکان دو تا 12 سال 50 درصد هزینه بلیط را باید پرداخت کنید.

انواع قطارهای موجود در ناوگان حمل و نقل ریلی

در ناوگان ریلی قطارهای مختلفی با درجه‌بندی‌های متفاوتی تعریف شده‌اند که در حین خرید بلیط به صورت آنلاین برای شما نمایش داده می‌شوند. شما با توجه به میزان هزینه‌ای که برای خرید بلیط در نظر گرفته‌اید می‌توانید یکی از قطارهای موجود را انتخاب کرده و بلیط خود را خریداری نمایید. از جمله قطارهای موجود می‌توان موارد زیر را برشمرد.

  • قطار زندگی: قطار زندگی یا همان قطار سبز، به عنوان لوکس‌ترین قطار در ایران شناخته می‌شود. این قطار دارای مهماندار خانم و آقا بوده که آموزش‌های لازم را برای مهمانداری دیده‌اند. همچنین محیط قطار کاملا تزیین شده و خاص است. این قطار مانند یک هتل متحرک بوده و کوپه‌های زیبای 4 نفره دارد.
  • قطار فدک 5 ستاره: قطار فدک 5 ستاره نیز جزو قطارهای لوکس به‌شمار می‌رود و دارای امکانات زیادی است. برای خرید بلیط قطار فدک 5 ستاره باید قیمت بیشتری نسبت به قطارهای دیگر پرداخت کنید. لازم است بدانید که این قطار کوپه‌های 4 نفره دارد و همچنین سرعت حرکت آن 200 کیلومتر بر ساعت است.
  • قطار 4 تخته غزال: این قطار، از با کیفیت‌ترین و محبوب‌ترین قطارهای ناوگان ریلی محسوب می‌شود. دارای فضای مناسبی بوده و در کوپه‌های آن فضای بازتری وجود دارد. این قطار با اینکه جزو قطارهای لوکس محسوب می‌شود، ولی قیمت مناسبی دارد و دارای امکاناتی نظیر سیستم صوتی و تصویری، سیستم احضار مهماندار، سیستم تهویه قوی و سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی است.

  • قطار 4 تخته خلیج فارس: قطار خلیج فارس امکانات اولیه کافی و کیفیتی قابل قبول دارد. این قطار در کنار داشتن قیمت مناسب، از امکانات خوبی همچون سیستم صوتی تصویری، تهویه مناسب و سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی برخوردار است.
  • قطار 4 تخته البرز: قطار البرز، از قطار‌های کوپه‌ای شرکت رجاست و دارای طراحی زیبایی بوده و بدنه آن در برابر سرما و گرما عایق‌بندی شده است. این قطار امکاناتی همچون کتابخانه، امکان مطالعه نشریات و مجلات، تهویه مناسب، سیستم چند رسانه‌ای و پذیرایی مناسب و با کیفیت دارد. این قطار نسبت به قطارهای 5 ستاره و درجه یک، دارای قیمت کمتری است ولی یک سفر راحت و آرامی را می‌توان با آن تجربه کرد.
  • قطار شش تخته پارسی، میلاد و زاگرس: قطارهای شش تخت‌خوابی مانند قطارهای چهار نفره امکانات بالایی ندارند و همچنین در کوپه به دلیل وجود 6 تخت‌خواب ارتفاع تخت‌ها به یکدیگر بسیار نزدیک‌تر است. ولی با این حال از پراستفاده‌ترین قطارهای موجود در کشور به‌شمار می‌روند؛ چراکه قیمت بلیط آن‌ها نسبت به مدل‌های 4 تخت‌خوابی کمتر بوده و افرادی که توانایی خرید بلیط با قیمت‌های بالا را ندارند به راحتی می‌توانند از این قطارها استفاده نمایند. این قطارها از امکاناتی نظیر تهویه مناسب، سرویس بهداشتی، شیشه‌های عایقی و ... برخوردار هستند.

در نهایت اینکه سفر ریلی می‌تواند سفری دلچسب و خاطره‌انگیز باشد. شما به راحتی می‌توانید بلیط قطار را از سایت‌های فروش آنلاین تهیه کرده و برای سفر خود برنامه‌ریزی کنید. ترجیحا از سایت‌های فروش آنلاین بلیط اقدام به خرید کنید که خدمات کاملی دارند. زیرا اگر بلیط قطار پیدا نکردید می‌توانید بلیط هواپیما یا بلیط اتوبوس را نیز مدنظر قرار دهید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی