|

فناوری کریستالی در تلویزیون های سونی چیست و چه کاربردی دارد؟

به مایع رنگی که در تلویزیون‌های هوشمند سونی به کار می‌رود کریستال می‌گویند. صفحه نمایشگر کریستال تصویری زنده‌ را برای شما ارائه می‌دهد.

لینک کوتاه کپی شد

برند سونی با رونمایی کردن از جدیدترین نسل تلوزیون‌های LEDخود در CES 2012ثابت کرد که قصد بالا بردن هرچه بیشتر کیفیت و کارایی رزولوشن تلویزیون سونی را دارد. برند سونی با پرده برداری از اولین فناوری پیشرفته شرکت خود که "Crystal LED" نام دارد، دنیا را شگفت زده کرده است. فناوری کریستال درتلویزیون‌های سونی LED وابسته به ماژول‌های بی‌حاشیه میکرو LED است که هریک با چراغ‌ LED به ابعاد ۰.۰۰۳ میلی‌مترمربع ساخته و هرکدام جداگانه کنترل می‌شود. ماژول‌ها در کنار کنتراست ۱٬۰۰۰٬۰۰۰:۱ می‌توانند روشنایی با حداکثر ۱٬۰۰۰ نیت را نمایش دهند.

در صفحه نمایشگر نسل جدید تلویزیون‌های سونی به جای پیکسل ها، از LED های متعدد و بسیار کوچک و ریز استفاده شده؛ که وجود فناوری 6 میلیون LED در پنل جلویی صفحه نمایشگر تلویزیون سونی باعث تولید تصویر با کیفیت تر وبهتری نسبت به تلویزیون‌های با نمایشگر LCD و Plasma می‌شود. به هریک از بلوک‌های CLED در تلویزیون‌های سونی ZRD-2 گفته می‌شود. این ZRD-2 دارای ابعادی با طول ۴۵ درعرض ۴۰ و عمق ۱۰ سانتی‌متر است که میزبان ۳۲۰ در ۳۶۰ پیکسل ۱٫۲۶ میلی‌متری هستند و با استفاده از لیزر بلوک‌ها را درون قاب‌های بزرگ در کنار هم قرار می‌دهند تا تصویر پیوسته‌ی بدون حاشیه‌ای تشکیل شود. همچنین نسبت به نمایشگرهای فعلی، کنتراست تصویر در نسل های جدید این تلویزیون، به هنگام پخش، طیف رنگ‌ها به میزان قابل توجهی بهترهستند.

چه چیزی در تلویزیون سونی باعث جذاب تر شدن آن می‌شود؟

در واقع نسل جدید تلویزیون‌های سونی به جای پرداختن به فناوری OLED، تکنولوژی جدید خود را با نام Crystal LED توسعه می‌دهد. کنتراست شگفت انگیز و عالی تصویر در این تلویزیون به همراه رزولوشن نمایشگر 55 اینچ که کیفیتی 4 برابر بهتر نسبت به HD دارد. برند سونی ادعا می‌کند که کیفیت رنگ CLED(Crystal LED) این تلویزیون می‌تواند با پوشش هر ثانیه از رنگ ۱۰ بیتی با نرخ ۱۲۰ فریم به همراه پشتیبانی از طیف رنگی ۱۴۰ درصدی sRGB که برابر با ۱۰۰ درصد طیف رنگی DCI/P3 است، کیفیت تصویر بی نظیر و باورنکردنی ارائه بدهد. از دیگر مزیت‌های این تلویزیون می‌توان به مناسب بودن قیمت تلویزیون سونی، کنترل از راه دور، دارای تجهیزات Google TV و سیستم 4K، تاچ پد، قابلیت دریافت دستورات صوتی و غیره است.

نمایش‌گر کریستال چیست؟

به مایع رنگی که در تلویزیون‌های هوشمند سونی به کار می‌رود، کریستال می‌گویند. کریستال شامل لایه الکترود بسیار نازک، واضح و شفافی است؛ که باعث تحریک کریستال و در نتیجه رنگی شدن صفحه نمایشگر تلویزیون سونی می‌شود. هر نمایشگر از پیکسل‌هایی تشکیل شده است، که این پیکسل‌ها دارای سه بخش سبز، آبی و قرمز است که هر یک دارای الکترود فردی هستند، تشکیل می‌شود. از دو لامپ برای نور سفیدی که پشت صفحه نمایشگر(Backlight) است، استفاده می‌شود.۱_لامپ فلورسنت با کاتد سرد(CCFL) یا لامپ ال ای دی(LED). نور سفید تولید شده پشت صفحه نمایشگر بعد از عبور کردن از اولین لایه صفحه نمایشگر قطبیده می‌شود. همانطور که گفتیم پیکسل‌ها از سه بخش تشکیل شده اند، که با دادن ولتاژ متفاوت به کریستال مایع، نوری که از هر بخش عبور می‌کند، کنترل شده و اندازه و شدت متفاوتی از نور سبز، آبی و قرمز در پیکسل‌ها تولید و پس از عبور کردن از لایه دوم قطبنده در نمایشگر به چشم ما می‌رسد. از دو شیشه قطبنده که با ۹۰ درجه تفاوت نسبت به یکدیگر قراردارند و وجود یک کریستال مایع بین آن‌ها برای ساخت LEDاستفاده شده است.

کاربرد کریستال در نمایشگر تلویزیون سونی 65 اینچ X80L چه تاثیراتی دارد؟

تلویزیون سونی 65X80L با وجود نمایشگر کریستال، با کیفیت‌ترین تصاویر را ارائه می‌دهد. در تلویزیون 65 اینچ کیفیت تصاویر4K و رزولوشن تصاویر3840*2160پیکسل است،‌ می‌تواند تصاویری با وضوح بالا و شفاف را برای شما به نمایش درآورد. صفحه نمایشگر کریستال این اجازه را می‌دهد تا سطح درخشندگی به همراه طیف وسیعی از رنگ‌ها نمایش داده شود و تصویری زنده‌ را برای شما ارائه می‌دهد. همچنین از نظر قابلیت‌های HDR، تلویزیون سونی می‌تواند از فرمت‌های HDR10، HDR10+ و HLG HDR پشتیبانی کند. این دستگاه دارای صفحه نمایشLED و پنل IPS است و نور پس زمینه‌ به کار رفته در آن از نوع Direct LED است. تکنولوژی Direct LED باعث درخشان‌ترشدن و روشن‌ترشدن صفحه نمایش می‌شود، یعنی این بک لایت (Backlight) تیرگی یکنواخت و روشنایی بسیار تولید کرده که این عمق دقیق بودن رنگ ها و درخشانی، جزء مهم ترین ویژگی تلویزیون سونی است. تلویزیون سونی 65 اینچ از بهترین تلویزیون‌های این برند است که درسال 2023 طراحی و با توجه به ظاهر زیبا، جذاب و قیمت به صرفه تلویزیون 65 اینچ مورد استقبال زیادی ازعموم مردم قرار گرفته است.

ویژگی های کلی تلویزیون سونی

۱_طراحی فوق‌العاده بی‌نظیر و کیفیت ساخت عالی تلویزیون سونی

۲_ارائه کامل تصویر از تمامی زوایا

۳_تراشه یا پردازنده HD Processor X1

۴_موتور پردازشگر تصویر X-Reality PRO

۵_فناوریCLED (Crystal) تلویزیون سونی

۶_ کیفیت رنگ عالی با XR Color

۷_تکنولوژی XR Contrast

۸_سیستم صوتی کم نظیر

۹_سیستم عامل Android TV

۱۰_جستجوی صوتی

۱۱_Google Play

۱۲_ قابلیت بزرگنمایی تصویر با حفظ کیفیت آن

۱۳_نمایش تصاویر با نوردهی بسیار بالا

نقاط قوت تلویزیون های کریستالی سونی

تلویزیون‌های کریستالی یک سری از ویژگی‌های قوی و گاها ضعیف دارند که می‌تواند تصمیم‌گیری در خرید آن‌ها را تحت تأثیر بسزایی قرار دهد. اغلب این تلویزیون‌ها از رزولوشن فورکی پشتیبانی می‌کنند که تصاویر با جزئیات بالا و وضوح فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهد که بسیار مطلوب خواسته متقاضیان است. آن‌ها همچنین از پردازنده سخت‌افزاری فورکی برخوردارند که عملکرد تصویری را بهبود می‌بخشد. لازم به ذکر است که این دستگاه‌ها دارای چندین دستیار صوتی هستند که تجربه صوتی را بهبود می‌بخشند و همگام‌سازی رایگان برای کاهش نویز و قطعی هنگام بازی ارائه می‌دهند. محدوده داینامیکی بالا و ویژگی‌های بازی از دیگر نقاط قوت آن‌ها هستند که از سطح کیفیت این قبیل محصولات کاسته نخواهد شد. همچنین قیمت مناسب آن‌ها نسبت به تلویزیون‌های قدیمی و کیولد یکی از مزایای آن‌هاست.

از سوی دیگر، نقاط ضعف تلویزیون‌های کریستالی شامل سطح ضعیف روشنایی/سیاهی نسبت به تلویزیون‌های قدیمی و کیولد، مصرف انرژی بالا و ضخامت بیشتر نسبت به تلویزیون‌های قدیمی و کیولد است. این موارد می‌تواند برخی از مصرف‌کنندگان را از خرید این نوع تلویزیون‌ها منصرف کند.

نتیجه گیری

در پایان اگر ما بیشتر با امکانات و طرح‌های متنوع همه تلویزیون‌ها و دیگر محصولات صوتی تصویری آشنا شویم و همچنین با مقایسه کیفیت و قیمت آنها می‌توانیم خرید بهتری داشته باشیم. شرکت سونی امروزه با بهره‌گیری از بهترین محصولات دنیا و فناوری به‌روز در تلاش است تا به افزایش کیفیت تلویزیون‌های خود چه به لحاظ صدا و چه تصویر کمک شایانی بکند. با توجه به همه موارد ذکر شده توصیه می‌کنیم اگر قصد دارید تلویزیونی با کیفیت و قیمت عالی تهیه کنید، به برند تلویزیون‌های سونی توجه ویژه‌ای داشته باشید. این برند با طیف وسیع و گسترده‌ای از رنگ‌ها، طرح‌ها، مدل‌ها و غیره امکان انتخاب گزینه‌های بیشتری را برای شما فراهم می‌کند که با توجه به نوع نیاز و سلیقه مصرف کننده می‌تواند متفاوت باشد.

همچنین از دیگر خدمات پس از فروش برند سونی می‌توان به:

۱_ ۱۸ ماه گارانتی معتبر محصول

۲_ بیمه محصول برای سفارش آنلاین و ارسال

۳_ پرداخت درب منزل کالا

۴_ ضمانت نامه ۴۸ ساعتی تعویض کالا در صورت عدم رضایت مشتری

۵_ نصب و راه اندازی رایگان توسط تکنسین سونی

۶_ متعهد بودن شرکت تلویزیون‌های سونی نسبت به قیمت محصول در بازار پرنوسان ارز امروزه

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی