|

منظور از نمره منفی گواهینامه چیست؟

برای استعلام نمره منفی گواهینامه خود می‌توانید از سامانه آیتول کمک بگیرید. برای این منظور به سایت یا اپلیکیشن این سامانه مراجعه کنید.

لینک کوتاه کپی شد

برخی از افراد با رفتارهای پرخطر در هنگام رانندگی علاوه بر این‌که امنیت خود و سرنشینان خودرو را به خطر می‌اندازند، می‌توانند به دیگر رانندگان هم آسیب بزنند. پلیس راهنمایی و رانندگی برای کنترل این افراد علاوه بر جرایم رانندگی، نمره منفی گواهینامه هم در نظر گرفته است.

ما در این محتوا ضمن پاسخ به این پرسش که نمره منفی رانندگی چیست و چه جرائمی مشمول آن می‌شوند، در مورد عواقب قانونی آن نیز با شما صحبت می‌کنیم و در پایان هم نحوه استعلام نمره منفی گواهینامه از سامانه آیتول را آموزش خواهیم داد.

نمره منفی گواهینامه چیست؟

نمره منفی گواهینامه جریمه‌ای غیرنقدی است که در مورد رانندگان متخلفی اِعمال می‌شود که جریمه‌های نقدی اهمیت چندانی برای آنها ندارد و با وجود جریمه نقدی، به تخلفات حادثه‌ساز خود ادامه می‌دهند.

نمره منفی گواهینامه با توجه به عواقبی که برای رانندگان متخلف دارد، اهرم فشار مهمی برای پلیس راهنمایی و رانندگی محسوب می‌شود که با استفاده از آن می‌تواند رانندگان متخلف را کنترل کند و از تکرار تخلفات حادثه‌ساز آن‌ها جلوگیری به عمل آورد.

چه جرایمی مشمول نمره منفی گواهینامه می‌شوند؟

همه تخلفات رانندگی مشمول نمره منفی نیستند. در واقع این نوع جریمه غیرنقدی فقط به برخی از جرائم رانندگی خطرناک و حادثه‌ساز تعلق می‌گیرد. از جمله جرایم مشمول نمره منفی گواهینامه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تجاوز از سرعت غیرمجاز به میزان بیش از 50 کیلومتر در ساعت
  • سبقت‌های خطرناک و غیرمجاز در مسیرهای دوطرفه
  • لایی کشیدن و حرکات مارپیچ
  • حرکت با دنده عقب در اتوبان و آزادراه
  • تجاوز به چپ از محور راه
  • رعایت نکردن حق تقدم برای عبور
  • صحبت کردن با موبایل با سرعت بیش از 60 کیلومتر بر ساعت
  • عدم توجه به فرمان ایست پلیس
  • رعایت نکردن شرایط ذکرشده در گواهینامه مثل عینک
  • رعایت نکردن مقررات حمل بار
  • نقص فاحش در سیستم روشنایی برای حرکت در شب
  • دور زدن در مکان‌های ممنوع
  • رانندگی با حالت غیرطبیعی و مستی
  • عبور از چراغ قرمز
  • انجام حرکات نمایشی خطرناک 

نکته قابل توجه این است که نمره منفی این تخلفات برای مواردی که با دوربین ثبت می‌شوند، روی پلاک وسیله نقلیه اِعمال می‌شود؛ ولی نمره منفی جرایمی که افسر راهنمایی و رانندگی به فرد متخلف تسلیم می‌کند، روی گواهینامه راننده لحاظ می‌شود.

نمره منفی گواهینامه چه عواقبی برای افراد دارد؟ 

در صورتی که نمره منفی رانندگان متخلف به مقدار مشخصی برسد، عواقب و محرومیت‌هایی در سه سطح را برای رانندگان به دنبال خواهد داشت که در ادامه در مورد این سه سطح محرومیت توضیحاتی خواهیم داد.

محرومیت سطح یک

اگر نمره منفی راننده به 30 برسد، گواهینامه وی به مدت 3 ماه  توقیف می‌شود؛ بعد از این مدت شخص می‌تواند با پرداخت مبلغی گواهینامه خود را آزاد کند.

محرومیت سطح دوم

اگر فردی بعد از رسیدن نمره منفی به 30 و توقیف گواهینامه، دوباره تخلفات حادثه‌ساز خود را تکرار کند و مقدار نمره منفی وی مجددا به 25 برسد، در این مرحله گواهینامه وی به مدت 6 ماه توقیف خواهد شد.

محرومیت سطح سه

اگر فردی محرومیت سطح یک و دو را پشت‌سر بگذارد و دوباره تخلفات رانندگی را تکرار کند و امتیاز منفی وی به 20 برسد، در این مرحله گواهینامه وی برای مدت یک سال باطل می‌شود. بعد از این مدت با پرداخت جرائم می‌تواند مجددا در کلاس‌های رانندگی شرکت کند و گواهینامه رانندگی بگیرد. 

نحوه اعتراض به نمره منفی گواهینامه

در مواردی ممکن است برای فردی نمره منفی گواهینامه در نظر گرفته شود، ولی شخص نسبت به آن اعتراض داشته باشد؛ در این‌صورت او می‌تواند به واحد اجراییات تخلفات راهنمایی و رانندگی مراجعه کند.

پس از ثبت اعتراض نسبت به نمره منفی گواهینامه، مدارک موجود از سوی کارشناس مربوطه بررسی می‌شود و در صورت اثبات عدم تخلف از سوی راننده، نمره منفی گواهینامه وی حذف خواهد شد.

نحوه استعلام نمره منفی گواهینامه

شما برای استعلام نمره منفی گواهینامه خود می‌توانید از سامانه آیتول کمک بگیرید. برای این منظور به سایت یا اپلیکیشن این سامانه مراجعه کنید و با وارد کردن شماره گواهینامه، از میزان نمره منفی خود اطلاع یابید.

استفاده از سامانه آیتول برای مواردی مثل استعلام و پرداخت خلافی خودرو یا اطلاع از میزان نمره منفی گواهینامه رانندگی مزایای بسیار جذابی دارد که از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای استفاده از خدمات متنوع آیتول هیچ نیازی به مراجعه حضوری نیست و همه این موارد به صورت آنلاین قابل پیگیری هستند.
  • با استعلام نمره منفی گواهینامه از سامانه آیتول می‌توانید از جزییات تخلفاتی که منجر به اعمال نمره منفی روی گواهینامه شما شده‌اند، مطلع شوید.
  • سامانه آیتول برای جلب رضایت مشتریان، خدمات خود را با حداقل کارمزد در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد؛ در نتیجه استفاده از سرویس‌های این مجموعه از لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه است.

سخن آخر

نمره منفی گواهینامه یکی از اهرم‌های فشار قانونی است که پلیس راهنمایی و رانندگی آن را برای کنترل  افرادی در نظر گرفته است که مرتکب تخلفات حادثه‌ساز می‌شوند و جرایم نقدی هم اثری در آن‌ها ندارد.

ما در این محتوا در این مورد که نمره منفی گواهینامه رانندگی چیست و چه تخلفاتی باعث اعمال آن می‌شوند، با شما صحبت کردیم و سه سطح محرومیتی را که به دلیل اعمال این نمره منفی می‌تواند برای رانندگان اجرا شود، بیان کردیم.

در پایان هم شیوه استعلام نمره منفی رانندگی از سامانه آیتول را آموزش دادیم و مزایای استفاده از این سامانه را بیان کردیم.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی