|

بازرسی جوش چیست؟

جوشکاری مانند سایر روش‌هایی موجود نیازمند بازرسی و کنترل است اما با یک تفاوت، آن هم اینکه باید با جزئیات و دقت بیشتری انجام پذیرد.

لینک کوتاه کپی شد

می‌توانیم بیان کنیم این رشته نسبت به سایر رشته‌ها جدیدتر است و همین امر هم باعث شده امروزه طرفداران بسیار زیادی پیدا کند. همچنین باید بیان کنیم این رشته به سرعت در صنایع مختلف دیگری نیز در حال گسترش است. شما هم اگر از علاقه مندان این حوزه هستید و قصد دارید حرفه آموزش بازرسی جوش را یاد بگیرید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از دوره‌های آموزشی مراکز فنی و حرفه‌ای معتبر استفاده کنید.

معتبر بودن مراکز آموزشی در یادگیری این حوزه بسیار اهمیت دارد، چراکه در صورت آموزش کامل این مهارت با تمامی جزئیات آن، درنهایت فردی متخصص در این زمینه خواهید شد و می‌توانید از این حرفه درآمدزایی خوبی داشته باشید. در ادامه مطلب نیز ما را همراهی کنید که قصد داریم اطلاعات بیشتری درباره جوشکاری و جزئیات کار بازرسی جوش به شما بدهیم.

جوشکاری در صنعت چه نقشی دارد؟

یکی از اهداف مهم صنایع مختلف آن است که بتوانند قطعات مختلفی تولید کنند. همچنین در صنایع مختلف روش‌های متفاوتی هم برای تولید قطعات وجود دارد که به طور کلی به آن‌ها روش‌هایی تولید گفته می‌شود. نمونه‌هایی از روش‌هایی تولید عبارت است از : ماشین کاری، ریخته گری، نورد، جوشکاری و دیگر موارد. یکی از روش‌های تولید که بیان کردیم، روش جوشکاری است که هدف آن اتصال دائمی متریال مختلف با یکدیگر است.

همچنین بهتر است بیان کنیم که برای جوشکاری نیز روش‌های مختلفی وجود دارد و هرساله نیز روش‌هایی جدیدی ابداع می‌شود. اگر شما هم علاقه به یادگیری این مهارت را دارید ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از دوره‌های آموزشی آموزشگاه سروش جاوید که از آموزشگاه‌های معتبر فنی و حرفه‌ای است بهره گیرید.

جوشکاری چه اهمیتی دارد ؟

درباره اهمیت جوشکاری باید بیان کنیم که می‌توان آن را در شرایط متفاوتی نیز مانند جوشکاری زیر آب، جوشکاری در بیابان و فضاهای آزاد و … آن هم با کمترین تجهیزات انجام داد و همین باعث شده که این حرفه جایگاه مهم و باارزشی در دنیای صنعت داشته باشد. این در صورتی است که برای به کار بردن و استفاده از دیگر روش‌هایی تولیدی که نام بردیم مانند ریخته گری، ماشین کاری یا نورد به امکانات پیچیده‌تری نیاز است. همین باعث افزایش هزینه‌ها خواهد شد ولی با به کارگیری روش جوشکاری می‌توانید هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش دهید.

معرفی جزئی‌تر بازرسی جوش

هر روش تولیدی در صنعت نیازمند بازرسی و کنترل کیفیت است. پس روش جوشکاری نیز مانند سایر روش‌هایی موجود نیازمند بازرسی و کنترل خواهد بود، اما با یک تفاوت، آن هم اینکه باید بازرسی و کنترل کیفیت کار با جزئیات و دقت بیشتری انجام پذیرد که برای انجام این کار، از روش‌های تست مختلفی استفاده می‌کنند. علت استفاده از روش‌هایی تست مختلف آن است که کار جوشکاری، کاری بسیار حساس است و احتمال به وجود آمدن عیوب مختلف نیز در آن زیاد است، پس نیازمند مراقبت و کنترل ویژه‌ای خواهد بود.

لازم به ذکر است که امروزه با توجه به روی کار آمدن دستگاه‌های جدید و اتوماتیک احتمال خطا بسیار کاهش یافته است، اما به هر حال نیاز به بررسی و کنترل خواهد بود تا خسارات جبران ناپذیری صورت نگیرد. پس به کار بررسی و کنترل جوشکاری، بازرسی جوش می‌گویند که این کار برای هر محصول براساس دستورالعمل بازرسی یا برنامه بازرسی جوش یا ITP انجام می‌شود که معمولا نیز توسط واحد تضمین کیفیت تهیه می‌شود.

بازرسی جوش چه مراحلی دارد؟

برای کنترل و بررسی کیفیت جوشکاری معمولا سه مرحله وجود دارد و این مراحل عبارتند از: بازرسی قبل از جوشکاری، بازرسی حین جوشکاری و درنهایت مرحله آخر، بازرسی بعد از جوشکاری است. در ادامه به توضیح بیشتر این سه مرحله خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

مرحله اول: بازرسی قبل از جوشکاری

در این مرحله برای اینکه گزارش تایید FIT UP را بتوان به دست آورد تا از این طریق بتوان فرایند جوشکاری را آغاز کرد کرد، باید لبه متریال را برای جوش آماده کرده و آن را به طور کامل کنترل و بررسی کرد. به طور کلی می‌توان بیان کرد این مرحله همان مونتاژ یا FIT UP است.

مرحله دوم: بازرسی جوش حین جوشکاری

بازرسی حین جوشکاری مواردی مانند دمای جوش، جریان جوش، و دیگر موارد را مورد بررسی و کنترل قرار می‌دهد. همچنین باید در این مرحله از جوشکاری که تایید صلاحیت شده استفاده کرد زیرا صلاحیت جوشکار نیز در این مرحله بررسی خواهد شد.

مرحله سوم: بازرسی بعد از جوشکاری

درواقع باید بیان کنیم حجم اصلی کار بازرس جوش را همین مرحله آخر تشکیل می‌دهد. این مرحله شامل کنترل کمی و کیفی جوشکاری و همچنین شامل انجام انواع آزمایشات مخرب و غیر مخرب است. در ادامه مقاله درباره این تست‌ها توضیحات بیشتری را برای شما بیان خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

بازرسی جوش چه تست‌هایی دارد؟

تست‌هایی که برای بازرسی و کنترل کیفیت جوشکاری استفاده می‌شود دارای دو نوع هستند. نوع اول تست مخرب یا DT و نوع دوم تست غیر مخرب یا NDT است.

تست‌های مخرب جوش

برای اینکه بتوانند خواص فیزیکی جوش را اندازه‌گیری کنند از تست‌های مخرب جوش استفاده می‌کنند تا از این جهت بتوانند به اطلاعاتی مانند میزان نقطه تسلیم و شکست، میزان تافنس یا انعطاف پذیری جوش و غیره برسند. حال باتوجه به اسمی که این نوع تست دارد، مشخص می‌کند که بعد از انجام تست روی قطعه مورد نظر دیگر بعد از آن کارایی نخواهد داشت و نمی‌توان از آن استفاده کرد، چراکه این نوع آزمایش‌ها باعث تخریب نمونه آزمایش می‌شوند.

در عملیات جوشکاری به طور معمول یک بار هر فرایند جوش با این نوع تست ‌ها بررسی می‌شود و نتیجه آن طبق گزارش PQR ثبت می‌شود. از نمونه تست‌های مخرب که برای کنترل کیفیت جوش استفاده می‌شود عبارت است از تست کشش، تست خمش، تست ضربه.

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم به شما که از علاقمندان یادگیری این مهارت هستید توضیحاتی را درباره این رشته بیان کنیم و امیدواریم آنچه بیان کردیم برای شما مفید واقع شده باشد. همچنین حواستان باشد که برای یادگیری این حرفه حتما از مراکز معتبر فنی حرفه‌ای استفاده کنید. 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی