|

سخت ترین مرحله ایمپلنت کدام است؟ عکس مرحله دوم ایمپلنت

بررسی وضعیت دندان‌ها، سلامت لثه‌ها، انسجام و استحکام استخوان‌های فک از جمله مؤلفه‌هایی است که قبل از انجام ایمپلنت باید بررسی شود.

لینک کوتاه کپی شد

کاشت دندان که در دنیا با نام ایمپلنت دندان شناخته می‌شود، یکی از راه‌های درمانی متداول است که طی دهه‌های اخیر شاهد آن هستیم. از این روش به‌منظور جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته استفاده می‌کنند. البته برخی از افراد به دلیل طولانی‌بودن پروسه در این روش، از سایر روش متداول در این زمینه همچون پروتز‌های دندان‌مصنوعی متحرک استفاده می‌کنند. در اصل ایمپلنت یا همان کاشت دندان، در ابتدا باهدف جایگزین پروتزهای دندان‌مصنوعی ایجاد شد.

قیمت ایمپلنت دندان نیز بسته به شرایط و استفاده از مواد مختلف برای این منظور متفاوت خواهد بود. این روش درمانی دارای مراحل متفاوتی است که ما در طی این مقاله قصد داریم به آن پرداخته و در حد توان مطالب مفید و جامعی در خصوص مراحل ایمپلنت دندان ارائه نماییم. امید که مطالب نگارش شده در این مقاله مفید فایده واقع شود.

شرایط لازم برای انجام ایمپلنت

درصورتی‌که بیمار دارای شرایط زیر باشد، مجاز به انجام کاشت دندان خواهد بود:

  • یک یا چند تا از دندان‌های خود را ازدست‌داده است.
  • استخوان فک کامل رشد کرده باشد. انجام ایمپلنت برای کودکان به دلیل عدم رشد کامل استخوان امکان‌پذیر نخواهد بود.
  • استخوان کافی در فک تا فرآیند جراحی و نصب پایه فلزی ایمپلنت قابل‌انجام باشد.
  • سلامت استخوان‌ها و دندان به‌عنوان بافت دهان
  • عدم سابقه بیماری‌های خاص.
  • عدم استعمال دخانیات سیگار

و... از جمله شرایط مهم برای انجام مراحل ایمپلنت است.

مراحل ایمپلنت دندان چیست؟

بررسی وضعیت دندان‌ها، سلامت لثه‌ها، انسجام و استحکام استخوان‌های فک از جمله مؤلفه‌هایی است که قبل از انجام ایمپلنت توسط پزشک متخصص مورد بررسی قرار می‌گیرد. بعد از طی این فرایند طبق مراحل زیر ایمپلنت دندان انجام می‌شود.

مشاوره

در گام نخست می‌بایست با مراجعه به دندانپزشک و انجام معاینات دقیق در خصوص استخوان فک و سلامت دندان، بررسی و ارزیابی‌های تخصصی در این زمینه صورت گیرد. برای انجام این کار دندانپزشک اقدام به عکس‌برداری با اشعه ایکس و عکس‌برداری سه‌بعدی می‌نماید. با این کار علاوه بر هماهنگی رنگ روکش ایمپلنت با دندان‌های طبیعی، شرایط دندان‌ها و استخوان‌های فک نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

کشیدن ریشه دندان

برای انجام این مرحله دندانپزشک با انجام بی‌حسی موضعی، ریشه دندان باقیمانده را با استفاده از روش آتروماتیک کشیده و محل ایمپلنت را برای انجام مراحل بعد آماده می‌کند.

گذشته زمان

بعد از کشیدن ریشه دندان باید چند روز زمان صرف شود تا فک برای انجام مراحل ایمپلنت دندان آماده شود. در طی این مدت دندانپزشک با استفاده از عکس‌های رادیوگرافی و سی‌تی‌اسکن دندان، وضعیت استخوان فک را مجدداً مورد بررسی قرار می‌دهد.

پیوند استخوان

این مرحله تحت شرایطی انجام می‌شود که بیمار به‌اندازه کافی استخوان فک نداشته باشد. در صورت لزوم این مرحله بعد از کشیدن دندان صورت می‌گیرد تا مقاومت لازم در استخوان‌های فک ایجاد شود. لازم به ذکر است انجام این فرایند بیشتر شامل افرادی می‌شود که مدت طولانی دندان خود را ازدست‌داده‌اند. مواد پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان غالباً از استخوان‌های فرد، بافت انسانی، بافت حیوانی و یا مواد مصنوعی تشکیل می‌شود. بعد از انجام این مرحله باید مدت زمانی صرف کنید تا استخوان مراحل بهبود را با موفقیت طی کند.

کاشت ایمپلنت

سخت‌ ترین مرحله ایمپلنت که با حساسیت بالایی همراه است، مربوط به این بخش است. چرا که با اعمال فاکتورهای مختلفی باید صورت گیرد. در این مرحله جراح با ایجاد یک برش روی لثه اقدام به سوراخ‌کردن استخوان نموده تا پایه فلزی ایمپلنت را در آن قرار دهد. بعد از انجام عمل باید صبر کنید تا در اطراف پایه فلزی ایمپلنت، رشد استخوان انجام شود. به‌این‌ترتیب ایمپلنت به‌مرورزمان به یک جزء طبیعی در لثه بیمار تبدیل می‌شود. زمان لازم برای طی این فرایند بسته به شرایط هر فردی متفاوت خواهد بود، اما به طور معمول و بعد از انجام ایمپلنت دندان بین ۳ تا ۹ ماه باید زمان سپری شود. ضمن اینکه بعد از جراحی بیمار باید خیلی مراقب شرایط فک و ایمپلنت باشد تا از ایجاد عفونت در آن جلوگیری نماید.

بعد از جراحی ایمپلنت دندان ممکن است بیمار کمی احساس ناراحتی کند. تورم لثه‌ها و صورت، کبودی پوست و لثه‌ها، درد در محل ایمپلنت و خونریزی جزو عوارض معمولی در این روش است. بعد از انجام عمل به تجویز پزشک بیمار ملزم به مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و مسکن‌ها خواهد بود.

نصب اباتمنت و تاج موقت

بعد از تشکیل استخوان در اطراف پایه فلزی، دندانپزشک اقدام به وصل اباتمنت به ایمپلنت می‌نماید. زمان بهبود کامل بافت نرم لثه با انجام این مرحله بین ۱ تا یک ماه و نیم به طول می‌انجامد. به همین دلیل از یک تاج موقت بر روی اباتمنت استفاده می‌شود تا بعد از دوره نقاهت، اقدام به قالب‌گیری از دندان‌ها صورت گیرد.

قالب‌گیری

این مرحله با انجام قالب‌گیری با ابزارهای خاصی انجام می‌شود. بعد از اتمام عملیات به‌منظور ساخت روکش قالب دندان، قالب‌های دندان به لابراتوارهای پروتز دندان فرستاده می‌شود.

نصب روکش ایمپلنت

در آخرین مرحله از مراحل ایمپلنت دندان، روکش‌های آماده شده توسط لابراتوار را بر روی پایه ایمپلنت می‌بندند. این روکش به کمک رابط اباتمنت بر روی ایمپلنت بسته می‌شود.

ناگفته نماند که برای انجام ایمپلنت قسطی، می‌توانید به عارف کلینیک که یکی از بهترین مراجع دندانپزشکی است، مراجعه فرمایید.

ایمپلنت دندان چقدر طول می‌کشد؟

زمان دقیق انجام فرایند ایمپلنت بسته به شرایط بیمار متفاوت خواهد بود. به طور میانگین مدت زمانی که توسط متخصصین این امر برای ایمپلنت در نظر گرفته شده، بین دو تا ۶ ماه است که در برخی اوقات تا یک سال هم طول خواهد کشید. این تغییر در مدت‌زمان ایمپلنت وابسته به استخوان فک بیمار و شرایط جسمی او است. چرا که در برخی اوقات نیاز به درمان‌های جانبی برای انجام درست ایمپلنت وجود دارد.

مرحله دوم ایمپلنت چقدر طول می‌کشد؟

مراحل ایمپلنت به‌طورکلی شامل دو مرحله می‌شود مراحل قبل از جراحی مراحل بعد که مربوط به انجام جراحی، قالب‌گیری و انجام روکش دندان می‌شود. حدفاصل جراحی تا انجام روکش که زمان جوش‌خوردن پایه به استخوان فک است، حدود ۲ تا ۴ ماه به طول خواهد انجامید.

مراحل ایمپلنت دندان فوری

این روش از کاشت دندان به دو صورت ایمپلنت پانچ و ایمپلنت دیجیتال انجام می‌شود. مراحل مربوط به انجام ایمپلنت فوری طبق فرایند زیر انجام خواهد شد:

  • با دردست‌داشتن سوابق پزشکی با مراجعه به دندانپزشک اقدام به مشاوره در این زمینه می‌نمایید.
  • انجام تصویربرداری سه‌بعدی و اشعه ایکس
  • چند روز قبل از انجام مراحل ایمپلنت دندان اقدام به کشیدن ریشه دندان‌های ازدست‌رفته نمایید.
  • انجام جراحی و نصب پایه فلزی ایمپلنت در استخوان فک
  • نصب اباتمنت به همراه روکش موقت تا زمان بهبودی کامل لثه
  • نصب روکش دائمی ایمپلنت

این روش از کاشت دندان به‌منظور کاهش طول درمان‌های ایمپلنت معمولی انجام می‌شود. مدت‌زمان انجام ایمپلنت در این روش، بین ۱۴ تا ۳۰ روز خواهد بود.

کلام پایانی

یکی از روش‌های متداول برای برطرف‌کردن عیب در دندان‌های ازدست‌رفته، با انجام کاشت دندان صورت می‌گیرد. این پروسه درمانی شامل مراحل خاصی است که با مراجعه به دندانپزشک و بررسی دندان‌ها و استخوان فک تخمین زده می‌شود.

مشاوره، کشیدن ریشه باقیمانده دندان، جراحی پیوند استخوان، جراحی و نصب ایمپلنت در فک، قراردادن اباتمنت و روکش موقت و در انتها نصب روکش دائم ایمپلنت، خلاصه‌ای از انجام مراحل ایمپلنت است که در طی مقاله به طور مفصل به آن پرداخته شد. با خواندن این متن متوجه خواهید شد که بهترین دندانپزشکی کرج و فردیس، عارف کلینیک است.

https://www.perio.org/for-patients/periodontal-treatments-and-procedures/dental-implant-procedures

/

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی