|

7 تفاوت اصلی لوله سبز و سفید که باید بدانید

تولید اولین لوله پلیمری توسط شرکت (Green Pipe) انجام شده به همین دلیل تحت عنوان لوله سبز نام گذاری شده است.

لینک کوتاه کپی شد
1

سیستم لوله‌کشی یکی از اجزای اساسی در صنایع مختلف، به ویژه صنعت ساختمان‌سازی است. طول عمر و کارایی سازه به میزان عمر مفید و عملکرد لوله‌های استفاده شده در آن بستگی دارد. در طول زمان، تلاش شده است تا از لوله‌هایی با نشتی کمتر و طول عمر بیشتر استفاده شود. لوله‌های پلیمری نسل جدید، از جمله لوله سبز و سفید، با عملکرد مناسب، موفق شده‌اند جایگاه خاصی در صنعت پیدا کنند.

لوله سبز چیست؟

با به کار بردن فناوری در تولید لوله‌های مقاوم در برابر رطوبت و زنگ‌زدگی، لوله‌های پلی پر‌وپلین یا همان لوله سبز به عنوان یک جایگزین مناسب برای انواع لوله‌های فلزی تولید و وارد بازار شدند.

بیشتر بخوانید» یکی دیگر از جدیدترین انواع لوله های ساختمانی با نام لوله پنج لایه نیوپایپ، شناخته می شوند. این لوله ها از ترکیب فلز و پلیمر و در سایزهای متنوعی، طراحی و تولید می شوند. انواع لوله پنج لایه نیوپایپ سایز 32، 20، 50 و ... را به صورت اینترنتی می توانید از بازرگانی ملکیان، تهیه کنید.

علت نام‌گذاری این محصولات به لوله سبز این بوده که تولید اولین لوله پلیمری توسط شرکت (Green Pipe) انجام شده است. از پلی پرو‌پلین به عنوان یک ماده اولیه برای تولید لوله و اتصالات پلیمری استفاده می‌شود تا بتوان مقاومت در برابر خوردگی و پوسیدگی را در آن‌ها افزایش داد.

لوله سفید چیست؟

با پیشرفت فناوری و استفاده از مواد پلیمری در صنعت تولید مصالح، لوله‌های سفید به عنوان یک جایگزین مناسب برای لوله‌های فولادی، گالوانیزه و مسی تولید و به بازار عرضه شدند. یکی از ویژگی‌های برتر لوله‌های سفید که موجب شده است تا بیشترین کاربرد را در محصولات گرمایشی و سرمایشی مانند رادیاتورها، کولرهای آبی و… داشته باشند؛ مقاومت بالا و تحمل فشار وارد آمده از جانب آب در دماهای بین ۲۰ تا ۸۵ درجه سانتی‌گراد است.

بیشتر بخوانید» به منظور آشنایی بیشتر با لوله سفید و مزایا و معایب آن، روی لینک داده شده کلیک کنید.

تفاوت و ویژگی‌ های لوله سبز و سفید چیست؟

لوله‌های سبز و سفید به دلیل فرایند ساخت متفاوتی که دارند، ویژگی‌های متفاوتی داشته و به همین ترتیب در جاهای مختلفی به کار می‌روند. در ادامه همراه ما بمانید تا به صورت خلاصه به تفاوت‌ها و ویژگی‌های موجود در این محصولات بپردازیم.

  • جنس

لوله سبز و سفید هر دو از مواد پلیمری به نام پلی پرو‌پلین تولید شده‌اند. با این تفاوت که در ابتدای تولید، تمامی لوله‌ها به رنگ سبز بوده‌اند و به دلیل ایجاد بو و بد طعم کردن سیال عبوری از آن یک سری تغییرات جزئی در ساختار آن به وجود آمد و رنگ آن به سفید تبدیل شد. در حالت کلی از نظر مواد به کار رفته در ساخت این دو محصول، تفاوتی وجود ندارد.

  • مقاومت شیمیایی

ساخت و تولید لوله سبز و سفید رنگ به دلیل مواد پلیمری به کار رفته در ساخت آن‌ها، موجب شده تا در برابر مواد شیمیایی، محیط‌های اسیدی و قلیایی از مقاومت نسبی خوبی برخوردار باشند. از طرفی به دلیل خاصیت عدم رسوب پذیری و جلوگیری از به وجود آمدن جلبک‌ها در هنگام عبور سیالی مانند آب می‌توان از آن‌ها در شبکه آب‌رسانی نیز استفاده کرد.

  • محل نصب

به طور کلی، لوله سفید رنگ بیشتر در محل‌هایی که در معرض دید و نور مستقیم یا غیرمستقیم خورشید هستند استفاده می‌شود و لوله سبز اغلب برای مکان‌هایی که در زیر سطح، دور از دید و نور خورشید باشد به کار برده می‌شود.

  • گستره تحمل دمایی

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد لوله‌های سفید، میزان گستره تحمل دمایی آن است. این نوع لوله‌ها قابلیت این را دارند که در دمای ۲۰ و ۸۵ درجه سانتی‌گراد به ترتیب ۲۰ و ۱۰ بار فشار آب را تحمل کنند. این نکته در واقع قابلیت تحمل فشار زیاد در لوله‌های سفید در هر دمایی را نشان می‌دهد. لوله‌های سفید در مقابل لوله‌های سبز از گستره دمایی کمتری برخوردار هستند؛ در نتیجه به دلیل استفاده از مواد پلاستیکی، در برابر دماهای بالاتر دچار تغییر شکل می‌شوند.

کاربرد

همانطور که گفته شد، لوله‌های سبز و سفید متناسب با نوع رنگ می‌توانند در محیط و مکان‌های متفاوت مورد استفاده قرار بگیرند. بیشترین کاربرد لوله‌های سفید در سیستم لوله‌کشی ذخیره و تصفیه آب، ساختمان‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها، شبکه آب‌رسانی شهری و آبیاری تحت فشار، کشاورزی، سیستم تهویه، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی ساختمان‌ها و محیط‌های کار با مواد اسیدی و قلیایی است. از طرفی در محیط‌هایی که قابل دید هستند مانند محیط داخلی یا پارکینگ ساختمان، آبیاری گیاهان و لوله‌کشی باغچه‌ها نیز کاربرد دارد.

از جمله موارد کاربردی لوله سبز، می‌توان به استفاده در انواع سازه‌های ساختمانی، لوله‌کشی‌های حرارتی ساختمان، صنایع غذایی، خطوط هوای متراکم، صنعت کشتی‌سازی، لوله‌کشی‌های فاضلاب و… اشاره کرد.

  • قیمت

قیمت گذاری لوله بر اساس عوامل مختلفی مانند ماده اولیه استفاده‌ شده در ساخت لوله‌ها، نوع کاربری، نوع برند تجاری، کیفیت تولید و… انجام می‌شود. هزینه لوله‌های پلی پروپیلن یا سبز و سفید به دلیل کاربری و عملکردی که دارند در برابر لوله‌های فلزی بیشتر است. از طرفی دیگر قیمت لوله سبز بر اساس متراژ مورد استفاده تعیین می‌شود. اغلب این لوله‌ها در شاخه‌های ۴ تا ۶ متری تولید ‌شده و قیمت‌گذاری آن‌ها مطابق با هر متر انجام می‌شود.

  • برندهای سازنده

لوله‌های سبز و سفید توسط برندهای تجاری متفاوتی به بازار عرضه می‌شوند ولی در این میان تعدادی از آن‌ها با توجه به نوع کیفیت ماده اولیه استفاده‌ شده و نظارت کافی بر نحوه تولید و محصول نهایی می‌توانند از مرغوبیت و کیفیت بالاتری برخوردار باشند. از جمله برندهای تولید لوله سفید می‌توان به کاسپین پلیمر آبراهان، یزد بسپار، یزد لوله، گروه صنعتی وحید، هاکان پلاستیک ترکیه، نیک بسپار یزد، پلیمر اسپادانا، آذین لوله سپاهان، پلد پایپ، صبا لوله سپاهان و… در بازار اشاره کرد. علاوه بر این کل برندهای نام‌برده شده در تولید لوله سبز نیز فعالیت دارند.

جمع بندی

لوله‌های پلی پروپیلن با توجه به خواص و ویژگی‌هایی که دارند توانسته‌اند در صنایع مختلف به عنوان سیستم لوله‌کشی با هدف انتقال سیالات مورد استفاده قرار بگیرند. لوله سبز و سفید از جمله دسته‌بندی‌های لوله تک لایه به شمار می‌روند که از لحاظ ساختار و مواد استفاده‌ شده در تولید آن‌ها مشابه با یکدیگر بوده و هر دو از ماده‌ای به اسم پرو‌پلین تشکیل شده‌اند. وزن سبک، سهولت نصب، مقاومت دمایی، مقاومت در برابر مواد شیمیایی و… از جمله مزایای به کارگیری آن‌ها به جای لوله‌های فلزی است.

منبع

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی