|

علت داغ شدن پمپ هیدرولیک چیست و با چه روش هایی می توان از آن جلوگیری کرد؟

پمپ هیدرولیک مهمترین بخش در سیستم هیدرولیک است و داغ شدن آن می تواند به سیستم هیدرولیک صدمه وارد کند.

لینک کوتاه کپی شد

 سیستم های هیدرولیک از مهمترین تجهیزات در صنایع بوده و وظیفه آن جابجایی بارهای سنگین و یا انجام کارهای دیگر مانند بازوهای رباتیک در صنایع خودروسازی و... است. این سیستم ها از اجزای مختلفی مانند پمپ، موتور، پیستون و سیال تشکیل شده اند و داغ شدن پمپ هیدرولیک یکی از مهمترین دلایل خرابی پمپ های هیدرولیک است که در این مقاله به آن پرداخته ایم.

بررسی مرتب و دوره ای اجزای سیستم مانند فیترها، نقش مهمی در خنک نگه داشتن سیستم دارد. با انجام اقدامات پیگیرانه میتوان از بروز مشکلاتی مانند افت راندمان، فرسودگی زودهنگام قطعات و خرابی سیستم هیدرولیک جلوگیری نمود .

چه عواملی سبب داغ شدن پمپ هیدرولیک می شوند؟

پمپ هیدرولیک مهمترین بخش در سیستم هیدرولیک است و داغ شدن آن می تواند به سیستم هیدرولیک صدمه وارد کند. در ادامه به چند مورد از عوامل مهم داغ شدن پمپ هیدرولیک می پردازیم:

  1. کار کشیدن زیاد و مداوم از سیستم هیدرولیک: استفاده از پمپ با کارهای خارج از توان و ظرفیت آن و همچنین مدت زمان طولانی کارکرد سیستم هیدرولیک میتواند سبب داغ شدن پمپ و سیستم شود.
  2. گرمای زیاد سیال هیدرولیک: در صورت داغ بودن سیال هیدرولیک، پمپ نیز داغ می شود.
  3. وجود آلودگی در سیال و یا تمیز نبودن و خراب بودن فیلتر: در صورت وجود آلودگی و ناخالصی در سیال و یا خراب بودن فیلترهای دستگاه، پمپ بیشتر از حد معمول و بالاتر از توان خود کار کرده و این سبب داغ شدن پمپ خواهد شد.
  4. پایین بودن سطح سیال: پایین بودن سطح سیال از حد استاندارد، سبب داغ شدن سیستم و پمپ هیدرولیک خواهد شد.
  5. نصب نامناسب و غیری اصولی پمپ
  6. عدم تنظیم یا خراب بودن دروازه تخلیه
  7. عدم بازرسی دوره ای و فرسوده شدن قطعات

با چه روش های میتوان از داغ شدن پمپ هیدرولیک جلوگیری کرد؟

با رعایت چندی از ساده ترین اقدامات، میتوانیم جلوی داغ شدن پمپ و خرابی آن را بگیریم:

  1. روغن ورودی سیستم را بررسی کنید: همیشه پیش از روشن کردن سیستم هیدرولیک، میزان روغن آن را چک کنید تا پایینتر از حد استاندارد نباشد.
  2. مسیر ورودی هوا به تانک را بررسی کنید: همیشه فیلترهای مسیر ورودی هوا را چک کنید که کثیف و یا سوراخ نباشد. کثیف بودن سبب خلل در ورود هوا شده و سوراخ شدن سبب ورود آلودگی به سیستم می شود.
  3. فیلتر روغن را چک کنید: به صورت دوره ای فیلتر روغن و سنسور خلاء سیستم را حتما چک کنید.
  4. بررسی اتصالات و اطمینان از نبود نشتی: وجود نشتی سبب کاهش سطح روغن شده و میتواند به داغ شدن پمپ هیدرولیک دامن بزند.
  5. از دمای کار مناسب پمپ مطمعن شوید: دمای مناسب کارکرد روغن معمولا 45 درجه سانتی گراد است. اگر مشاهده کردید روغن دچار کف و یا حباب شد احتمالا دمای روغن بالاتر رفته است.
  6. استفاده از روغن مرغوب
  7. نصب خنک کننده در سیستم

روش های خنک کردن روغن هیدرولیک

برای خنک کردن روغن هیدرولیک 2 روش وجود دارد که به قرار زیر است:

  1. استفاده از مخرن بزرگ تر : استفاده از مخزن بزرگتر سبب می شود روغن برگشتی در تماس بیشتر با هوا قرار گیرد که البته روش خیلی تاثیر گذاری نیست.
  2. استفاده از سیستم های خنک کننده و مبدل های حرارتی: انواع مبدل حرارتی که میتوان متناسب با فشار و دمای کاری روغن استفاده نمود شامل مبدل حرارتی پوسته و لوله، مبدل حرارتی صفحه ای، مبدل حرارتی هواخنک هستند.

خنک کننده های روغن هیدرولیک چگونه کار میکنند؟

خنک کننده های روغن هیدرولیک از انواع مبدل های حرارتی هستند که با استفاده از جریان سرد روغن را خنک می کنند. این خنک کننده ها از یک فن، رادیاتور و لوله های با ضریب انتقال حرارت بالا تشکیل شده اند. این مبدل ها در 2 هستند:

  1. هواخنک: در این نوع، روغن از داخل لوله ها عبور میکند و هوای خنک که از طریق یک فن پرقدرت به سیستم وارد می شود از میان لوله های می گذرد. با توجه به پایین بودن ظرفیت حرارتی هوا، انتقال حرارتی چندان بالایی رخ نمی دهد. این سیستم برای زمان هایی مفید است که دمای روغن آنچنان بالا نیست. ولی مقرون به صرفه است.
  2. آب خنک : در این نوع، از روی لوله های محتوی روغن هیدرولیک با دمای بالا، آب عبور می کند. با توجه به این آب ظرفیت گرمایی بالایی دارد، انتقال حرارت و خنک کنندگی با راندمان بالایی رخ می دهد. تنها عیب وارد به این دستگاه، نیاز به پمپ آن برای جریان آب است.

سخن آخر

مجموعه صنعت هیدرولیک به عنوان فروشگاه قطعات هیدرولیک که سال هاست در زمینه واردات تجهیزات هیدرولیک ماشین‌آلات راهسازی و ساختمانی فعالیت دارد، انواع پمپ ها و دیگر تجهیزات هیدرولیک این ماشین‌‎آلات را در تمام برندها وارد می‌کند و با ضمانت کیفیت و اصالات کالا به صنعت‌کاران و کارآفرنینان حوزه صنعت کشور ارائه می‌نماید. برای اطلاع از قیمت ها و همچنین راهنمایی در خصوص محصولات با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید با به وبسایت ما به آدرس اینترنتی sanat-hydraulic.com مراجعه نمایید.

شماره های تماس:

  • 021-66690444
  • 021-66699902
  • 021-66637000
  • 09121777527

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی