|

مساله شناسی در حوزه اقتصاد

کالبدشکافی یک چالش جدی در اقتصاد ایران

«حل مشکلات در وهله اول نیازمند آن است که صورت مساله آن ها مورد شناسایی قرار گرفته باشد.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ اقتصاد ایران در سال های گذشته شرایط پرفراز و نشیبی را تجربه کرده است. در این راستا، از تشدید تحریم های خارجی گرفته تا وقوع جهش های ارزی و البته افزایش قابل توجه نرخ تورم در ایران، همه و همه سبب شده اند تا شرایط زندگی برای توده های قابل توجهی از مردم کشورمان سخت و سخت تر شود. در این چهارچوب، ناظران و تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که نظام حکمرانی اقتصادی با کنشگری موثر خود می تواند تا حد زیادی از شدت فشارهای وارده بر مردم بکاهد و حتی حدی از بهبود را نیز در شرایط سخت اقتصادی کشور ایجاد کند.

با این همه، اقتصاد ایران با چالش ها و مشکلاتی دست به گریبان است که سال ها در بدنه آن جا گرفته اند و تبدیل به واقعیت های اقتصادی کشورمان شده اند. در این میان، حوزه مدیریتی اقتصاد ایران با یک چالش جدی رو به رو است که به نظر می رسد هنوز هم برای آن راه علاج و درمان مشخصی ارائه نشده است. این چالش نیز "مساله شناسی" در حوزه اقتصاد است. به بیان ساده تر، هنوز برخی از چالش ها و مشکلات ریشه ای در اقتصاد ایران به معنای واقعی کلمه به مثابه یک مساله از سوی برخی مدیران اقتصادی مورد شناسایی قرار نگرفته اند. از این رو، همین موضوع سبب شده تا این چالش ها سال به سال بزرگتر و مشکل ساز‌تر شوند و شرایط بحرانی را رقم بزنند.

در این رابطه شاید عینی ترین این نمونه ها، بحث خلق پول غیرمولد از سوی بانک های کشورمان است. بر اساس آمارهای رسمی، بانک های کشورمان روزانه چیزی بیش از 5 تا 7 هزار میلیارد تومان پول غیرمولد تولید می کنند. پولی که در نهایت بروندادی جز تشدید تورم و یا تقویت بحران نقدینگی در کشورمان ندارد. در این چهارچوب، این مشکل زاییده دیروز یا امروز نیست با این حال، هنوز برای رفع آن و یا اتخاذ یک نگاهی ساختاری برای مخاطب قرار دادن این مشکل، شاهد راهکاری موثر نیستیم. موضوعی که برخی دلیل آن را در ترس دولت های مختلف در اجرای اصلاحات عمیق در بخش های حساس نظام حکمرانی کشورمان به ویژه در عرصه اقتصادی جستجو می‌کنند.

با این همه،چالش اصلی همانطور که پیشتر نیز گفته شده این است که هنوز برخی مشکلات اقتصادی در کشورمان به معنای واقعی کلمه به مثابه مساله جدی و مهم از سوی مدیران نظام حکمرانی اقتصادی مورد شناسایی قرار نگرفته اند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی