|

عملکرد منفی بانک ها در اقتصاد ایران

چند نکته قابل تامل در مورد عملکرد بانک ها در ایران

«در گزارش حاضر به دو عملکرد منفی بانک ها در اقتصاد ایران پرداحته می شود.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ سال های سال است که اقتصاددانان و تحلیلگران اقتصادی کشورمان، طرح و ایده های مختلفی را در قالب های گوناگون جهت بهبود اقتصاد ایران مطرح می کنند. اقتصادی که سال هاست با سیلی از تحریم های خارجی رو به رو است و البته که نقدهای مختلفی به سومدیریت داخلی در آن مطرح است. معادلاتی که همه و همه سبب شده اند وضعیت معیشتی مردم کشورمان تحت تاثیر قرار گیرد و شاهد تضعیف برخی شاخص های کلیدی در این رابطه باشیم.

به گزارش شایانیوز؛ با این همه، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که تا زمانی که اصلاح سازوکارهای حکمرانی اقتصادی در ایران محقق نشود، نمی توان انتظار وقوع تغییرات مثبت و معنادار را در اقتصاد کشورمان داشت. تغییراتی که نتایج و بروندادهای مثبتی را نیز ایجاد کنند. در این میان، یکی از حوزه هایی که نقدهای جدی به عملکرد آن وارد می شود، حوزه بانک و بانکداری در ایران است.

در واقع، تحلیلگران بر این باور است که بانک های کشورمان با سوعملکرد خود، نقشی مهم در ایجاد وضعیت نه چندان مطلوب در اقتصاد ایران دارند. در این زمینه، به طور خاص به دو مولفه مهم در مورد سوعملکرد بانک ها در اقتصاد ایران اشاره می شود.

اولا، بر اساس گزارش های مختلف، بانک های کشورمان روزانه چیزی میان 5 تا 7 هزار میلیارد تومان پول بی‌کیفیت تولید می کنند. پولی که مولد نیست و تنها نتیجه آن تشدید بحران نقدینگی و متعاقبا تحمیل تورم به اقتصاد کشورمان است. این روند در سال های گذشته نیز وجود داشته ولی عدم رسیدگی به آن سبب شده تا روز به روز، بحران گسترده تر و عمیق تر شود و به نقطه کنونی برسد. معادله ای که هزینه های قابل توجهی را به اقتصاد ایران تحمیل می کند و هنوز هم طرح و برنامه روشنی جهت برخورد با آن مشاهده نمی شود.

دوم اینکه بانک ها در ایران تا حد زیادی از کارویژه های اصلی خود خارج شده و شاهدیم که وارد فعالیت هایی نظیر بنگاه داری شده اند. به طور خاص در بخش مسکن تاکنون گزارشهای مختلفی از تبدیل شدن بانک های کشورمان به یک بازیگر قدرتمند ذینفوذ منتشر شده است. معادله ای که عملا نظم و انظباط را در بازار مذکور به هم زده و مدام موجب افزایش قمیت ها در این بازار می شود.

البته که فعالیت های بنگاه داری بانک ها در بازار مسکن تنها به مثابه یک مولفه در بحث افزایش قیمت ها در این بازار عمل می کند با این حال، این نقش را نمی توان دست کم گرفت. مسائلی از این دست همه و همه ضرورت اصلاح فعالیت های بانک ها و قرار گرفتن آن ها در مسیر درست را به یک الزام برای اقتصاد ایران تبدیل می کنند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی