|

تلویزیون یا یخچال؟ مشکل اصلی اقتصادِ ایران این است!

« گزارش حاضر به طور خاص به یکی از اصلی ترین چالش های اقتصادی کشورمان در شرایط کنونی می‌پردازد.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ نوسانات و فراز و فرودهای اقتصاد ایران در سال های اخیر، به یک چالش جدی و اساسی برای نظام حکمرانی کشورمان و البته مردم ایران تبدیل شده است. در این راستا، زندگی برای شمار قابل توجهی از مردم کشورمان سخت شده و موضوعات اقتصادی به اصلی ترین مطالبه برای بسیاری از آن ها تبدیل شده است. در این راستا، دولت سیزدهم از ابتدای آغاز به کار خود، تاکید فراوانی را بر مخاطب قرار دادن مشکلات اقتصاد ایران و ارائه راه حل برای آن ها، معطوف کرده است.

به گزارش شایانیوز؛ البته که در این رابطه، ایده های مختلفی نظیر جراحی اقتصادی نیز مطرح شده و هدف نهایی تمامی آن ها، بهبود شاخص های اقتصادی در ایران و بهبود وضعیت معیشتی مردم کشورمان بوده است. جدای از این ها، در حوزه دیپلماسی اقتصادی نیز کشورمان در دولت سیزدهم، رویکرد فعالی را در پیش گرفته و شاهد توسعه قابل توجه مناسبات سیاسی و اقتصادی با کشورهای همسایه و همچنین مناطق جدید در عرصه دیپلماسی اقتصادی ایران نظیر آسیای میانه و قفقاز بوده ایم.

موضوعی که به کرات از سوی رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت سیزدهم مورد تاکید قرار گرفته و بر دستاوردهای قابل ملاحظه این رویکرد برای کشورمان اشاره شده است. با این حال، رویکرد و گفتمان اقتصادی دولت سیزدهم، با یک مشکل بزرگ و اساسی دست و پنجه نرم می کند و آن آوردن جلوه های عینی دستاوردهای اقتصادی دولت سیزدهم بر سر سفره مردم است.

در حقیقت، مردم از خود می پرسند که چرا در شرایط بهبود دیپلماسی اقتصادی کشورمان و در عین حال، بالا رفتن آمارهای مرتبط با فروش نفت ایران، تاثیرات عینی این مساله را بر سفره های خود احساس نمی کنند؟ موضوعی که در ماه های اخیر یکی از اصلی ترین محورهای مناظره حامیان دولت سیزدهم و منتقدان آن بوده است. در این زمینه به طور خاص در اتحاد جماهیر شوروی سابق نیز شاهد وضعیت مشابهی بوده ایم(البته که بسیاری از سازوکارهای کشورمان با شوروی نیز متفاوت هستند).

در شوروی سابق، تلویزیون مدام از پیشرفت های کشور و دستاوردهای آن به ویژه در حوزه اقتصادی سخن می‌گفت با این حال، وقتی مردم درِ یخچال خود را باز می کردند، نمودی از این دستاوردها را مشاهده نمی کردند. از این رو، تمثیل یخچال و تلویزیون از آن زمان در ادبیات تحلیلی حوزه دیپلماسی اقتصادی و حکمرانی، به یک تمثیل رایج تبدیل شده است. مساله ای که اکنون یکی از اصلی ترین چالش های پیش روی حکمرانی کشورمان است و بایستی راهی برای تدبیر و به نتیجه رساندن آن اندیشیده شود.

زیرا اگر مردم به صورت ملموس نمودهای عینی دستاوردهای اقتصادی دولت کشورمان را حس نکنند، این مساله در دراز مدت می تواند سرمایه اجتماعی جریان حکمرانی را نیز مخدوش کند. موضوعی که در نوع خود آسیبی جدی به منافع ملی کشورمان است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی