|

پر خوری قبل از پریود اختلالی برای همه خانوم ها یا فقط بعضی ها؟

پرخوری عصبی یه نوع اختلال در غذا خوردنه. وقتی به این اختلال دچار می‎شین، کنترل غذا خوردن ‎رو از دست میدین و این می‎تونه براتون خطرناک باشه.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- اکثر خانوم‌ها با PMS  یا سندروم قبل از قاعدگی آشنا هستن و اون‌رو تجربه کردن. گاهی وقتا اینقدر علائم شدیده که حتی اجازه نمی‎ده به کارهای روزانه‌شون برسن. حتما بارها این جمله ‎رو شنیدین که: (حوصله انجام دادن کاری‎ رو ندارم، دلم می‎خواد تنها باشم و یا من در PMS هستم و از من دلخور نشین و من رو درک کنین.) این علائم در هر فردی متفاوته. رایج‎ ترین این علامت‌ها، بی‎ حوصلگی، بدن درد، گریه بی دلیل، زودرنجی و دعوای بی‌مورد، خستگی، بی‌حالی و کمبود انرژیه. اما یکی دیگه از علامتی که تو این دوران برای خانوم‌ها به ‎وجود میاد، پرخوریه. بعضی از متخصصان اعتقاد دارن که علت این موضوع تغییر سطح هورمون‌ جنسی و هورمون سروتونین تو اوایل شروع قاعدگیه.

پر-خوری-قبل-از-پریود

آشنایی با پرخوری عصبی

پرخوری عصبی یا همون  یه نوع اختلال در غذا خوردنه. وقتی به این اختلال دچار می شین، کنترل غذا خوردن رو از دست میدین و این می‎تونه براتون خطرناک باشه. به‎خصوص برای خانوم‎ها که به‌شدت روی وزن و تناسب اندامشون حساس‌اند. بعضی از افراد بعد از خوردن غذا عذاب وجدان می‎گیرن و سعی می‌کنن با روش‎های مختلفی اون‌رو دفع کنن.

علائم PMS و PMDD

خانوم‌هایی که سندروم‌ PMS رو تجربه می‎کنن، علائمی مثل درد شکم، یبوست، اسهال، سردرد همراه با حساسیت به نور، درد کمر، درد پستان و دردهای عظلانی‌رو تجربه می‎کنن. این وضعیت می‎تونه همراه با مشکلات عاطفی باشه. مجموع این مشکلات برای خانوم‌ها بعضی وقتا بسیار شدید و از حد تحمل خارج می‎شه.

اما PMDD نوع شدیدتر PMS هست. معمولا این سندروم 7 تا 10 روز قبل از عادت ماهانه با علائم جسمی و روانی شدیدتری شروع می‌شه. خانوم‎هایی که دچار این سندروم هستن، معمولا با افسردگی و اضطراب مواجه می‎شن. این افراد ممکنه به، گریه، بی‌حوصلگی، علاقه نداشتن به انجام فعالیت روزانه، گرفتگی عضلات و پرخوری مبتلا بشن. این علائم باعث اختلال در انجام فعالیت روزانه می‎شه.

آشنایی-با-پرخوری-عصبی

عوارض پرخوری و جلوگیری از آن

بالا بودن هورمون پروژسترون در دوران پریود باعث می‎شه خانوم‎ها علاقه به مصرف شکلات و شیرینی داشته باشن. قبل از پریود اونها بیشتر تمایل دارن تا از غذاهای چرب، شور و شیرین استفاده کنن. خیلی از خانوم‌ها در این دوره برنامه غذایی‌شون رو تغییر می‌دن. اگه تو این تغییرات از قند زیاد استفاده کنین، این کار باعث افت سریع قند و در نتیجه افت انرژی میشه.  همین دلیلی برای خوردن دوباره غذاست که در نتیجه باعث افزایش وزن می‎شه.

برای جلوگیری از این اتفاق بهتره که خواب کافی داشته باشین، از مکمل‌های غذایی مثل منیزیم و ویتامین B  استفاده کنین  و در انتها سعی کنین از استرس و اضطراب دوری کنین.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی