|

علت ترشحات قهوه ای واژن چیست و آیا همواره نگران کننده است؟

ترشحات قهوه ای واژن همیشه نگران‌کننده نیست، اما نباید به آن بی‌توجه باشیم. ترشحات قهوه ای واژن در طول چرخه قاعدگی همواره مشاهده می‌شوند.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- ترشحات قهوه ای واژن همیشه نگران‌کننده نیست، اما نباید به آن بی‌توجه باشیم. ترشحات قهوه ای واژن در طول چرخۀ قاعدگی به‌ویژه در زمان پریود مشاهده می‌شوند. تاکنون چنین تجربه‌ای داشته‌اید؟ میخواهید علت آن را بدانید؟

خب وقتی خون قبل از دفع شدن در مدت زمان بیشتری در رحم می ماند، اکسید می‌شود در نتیجه به رنگ قهوه ای روشن یا تیره در می آید. در صورتی که ترشحات این رنگی را مشاهده کردید حتما زمان و نشانه های آن را یادداشت کنید. با این حال دلایل دیگری نیز وجود دارد. بیایید این دلایل را بشناسید.

ناهماهنگی-هورمونی-در-چرخه-قاعدگی

*ناهماهنگی هورمونی در چرخه قاعدگی

مشاهدۀ ترشحات قهوه ای در زمانی غیر از آغاز و پایان پریود، می‌تواند ناشی از اختلال هورمونی باشد.

استروژن به پایداری لایه آندومتر رحم کمک می‌کند. اگر جریان استروژن خیلی کم باشد، ممکن است این لایه از رحم در طول چرخۀ قاعدگی از بین برود، که نتیجه آن ترشحات قهوه ای واژن یا خون‌ریزی‌های غیرعادی است.

* تخمک‌گذاری

تعداد اندکی از زنان (حدود ۳ درصد) در میانۀ چرخۀ قاعدگی لکه‌های ناشی از تخمک گذاری را مشاهده می‌کنند. رنگ این لکه‌ها بین قرمز تا صورتی یا قهوه‌ای متغیر و ممکن است با ترشحات شفاف همراه باشد.

نشانه‌های دیگر تخمک‌گذاری عبارت‌اند از:

  • ترشحاتی به غلظت سفیده تخم‌مرغ؛
  • درد در ناحیۀ پایینی شکم؛
  • تغییر دمای بدن

باید بدانید که در روزهای تخمک‌گذاری و چند روز پیش از آن، بیشترین شانس باروری را خواهید داشت.

آندومتریوزیس

* آندومتریوزیس

شکل‌گیری بافت رحم در خارج از آن را آندومتریوزیس می‌نامند. آندومتریوز با نشانه‌های مختلف، از پریود دردناک و شدید گرفته تا لکه‌بینی بین پریودها، همراه است. اگر بافت رحمی امکان خروج از بدن را پیدا نکند، ممکن است باعث درد شدید، ترشحات قهوه ای و ناباروری شود.

* خروج کُند خون در آغاز یا پایان پریود

جریان یا شدت قاعدگی (سرعت خروج خون از واژن) معمولا در آغاز و پایان پریود کندتر است. وقتی خون با سرعت از بدن خارج می‌شود، سرخ‌رنگ است. وقتی خون به‌کندی خارج می‌شود، معمولا اکسید می‌شود و در نتیجه، رنگ آن به قهوه‌ای و حتی سیاه تبدیل می‌شود.

پس مشاهدۀ ترشحات قهوه ای در آغاز و پایان پریود، کاملا طبیعی است؛ واژن در حال پاک کردن خودش است!

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی