|

کی میگه سفر در زمان امکان نداره؛ رتینول بزن انگار 20 سال از سِنِت افتاده

در طی این سالها رتینول یکی از محصولات پوستی بوده که توانسته علاوه بر مراقبت از پوست، استفاده ای دلچسب را نیز برای شما رقم بزند.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- توجه به روتین پوستی و مراقبت از آن، یکی از اصولی ترین موضوعاتی است که خوشبختانه طی چند سال اخیر بیشتر از پیش مورد توجه عموم قرار گرفته و در همین راستا باید گفت که شرکت های سازنده لوازم آرایشی و بهداشتی نیز از این امر سود جسته و همواره در حال خلق فرمول های نوین برای شوینده ها، جوان سازها، انواع لوسیون ها و ... هستند.

در طی این سالها رتینول یکی از جمله محصولات پوستی بوده که توانسته علاوه بر مراقبت از پوست، استفاده ای دلچسب را نیز برای همه رقم بزند به طوری که پس از مدتی، می تواند به عضو ثابتی از سبد روتین های روزانه شما تبدیل شود. اما در کنار تمام این موارد باید دانست که پوست، لباس زیبای بدن است و قبل از استفاده و یا حتی تست هر محصولی روی آن، بهتر است که آزمون و خطاها را از طریق مطالعه و کسب آگاهی های لازم در مورد آن محصول به دست آورید. اکنون در این مطلب شایانیوز همراه ما باشید تا با معرفی رتینول، شما را با راز این ترکیب محبوب مراقبت از پوست آشنا سازیم.

رتینول

رتینول در نگاه کلی چیست؟

رتینول در واقع، یکی از مشتقات ویتامین A محسوب می شود که این اواخر به عنوان معروف ترین ترکیبات در گروه مراقبت از پوست، حساب خود را پس داده است. 

نام کامل این محلول رتینوئید است که در حالت پایه ی ویتامین آ قرار گرفته و رتینول و رتین آ، از جمله مشتقات آن محسوب می شوند. گفتنی است که رتین آ حالت فعال رتینول است و قدرت بسیار بالایی در ترمیم و بهبود پوست دارد. برای همین هم هست که عموما تهیه ی آن بدون نسخه پزشک امکان پذیر نیست. حال آنکه در مقابل رتینول، ملایم ترین حالت این ماده می باشد و در نتیجه می توانید آن را بدون دستور پزشک نیز تهیه کنید.

رتینول ضد چروک

کار رتینول چیست؟

اولین نکته ای که باید در مورد استفاده از رتینول بدانید این است که سلول های مرده را از پوست شما جدا نمی کند بلکه با مکانیزمی جالب تر، مولکول های کوچکی که در این ترکیب وجود دارند، از لایه بیرونی پوست یعنی اپیدرم به لایه میانی یعنی درم حرکت می کنند. وقتی رتینول در لایه های میانی پوست قرار می گیرد، رادیکال های آزاد را خنثی کرده و به تبع این موضوع، الاستن و کلاژن ترشح می شوند. این دو می توانند در اثر پراکندگی، مشکلاتی نظیر خطوط ریز، چین و چروک، لکه های ناشی از نور خورشید و سایر علائم آسیب ناشی از آن که پیری نوری نامیده می شود، بافت ناهموار پوست، ملاسما، انواع هایپرپیگمانتاسیون  و منافذی که بیش از حد بزرگ شده اند را نیز درمان کنند.

رتینول برای پوست  بازسازی

برخی افراد از رتینول برای درمان آکنه و اسکارهای مربوطه نیز استفاده می کنند. اما عموما برای آکنه های شدید، رتین آ توسط خود پزشک تجویز می شود و التهاب و باکتری های موجود در بافت پوست را هدف قرار می دهد.

عوارض جانبی مصرف رتینول

تحت هر شرایطی، در نظر بگیرید که این ماده خاصیت دارویی دارد و لذا استفاده مکرر و بدون چهارچوب از آن، می تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد. 

در ادامه این مطلب شایانیوز به عمده ترین عوارض استفاده از رتینول خواهیم پرداخت

حرف از عوارض رتینول که باشد اولین چیزی که تجربه کنندگان آن بر زبان می آورند خشک و تحریک پذیر شدن پوستشان است. سایر موارد نیز می توانند در گروه زیر جای بگیرند:

ایجاد قرمزی در برخی از نواحی پوست

ایجاد خارش در پوست

پوسته پوسته شدن پوست

به هر شکل برای کاهش این عوارض، سعیتان بر این باشد که به جای مصرف روزانه و پیاپی از این محصول، آن را به روزهای کمتر یعنی دوبار در هفته کاهش دهید و اگر دیدید سوزش و تحریک پذیری شما امتداد دارد یا بدتر شده، به یک متخصص مراجعه نمایید. 

همچنین کمتر از 10درصد افرادی که از این ماده استفاده می کنند، امکان دارد که عوارض شدید تری را نیز تجربه کنند. اگر می خواهید این عوارض را بشناسید، شامل موارد زیر می شوند:

تشدید آکنه

تشدید اگزما

بروز تغییر در رنگ پوست 

حساس شدن به نور 

سوزش پوست 

تاول

تورم

رتینول+جوانساز+پوست

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی