|

خون و خونریزی هنری هشتم برای معشوقه غیر رسمیش؛ قربانگاهی به نام تالار گرگ

wolf hall shayanews

قصه پسر بچه ای که قربانی خشونت های وحشتناک پدرش بود اما حالا که پا به جهان بزرگسالی گذاشته، دیگر آن کودک مغموم و سرخورده ی روزهای گذشته نیس…

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- ظاهر زندگی اشراف همیشه برای توده ی مردم جذاب بوده است. مردمانی از طبقه ی مرفه که احتمالا روی فرش های نفیس و ابریشمی، در تالاری وسیع و مجلل همراه با تزئیناتی از جواهرات، راه می روند و در حالی که شکمشان از نعمت های ریز و درشت زندگی سیراب است، برای پایین دست خود تصمیم میگیرند. مردم خصوصا در گذشته گمان می کردند که اشخاص در این طبقه رنج چندانی از زندگی نمی برند. چرا که هرآنچه خود از آن محروم بودند را در ظاهر زندگی این پادشاهان و شاهزاده های ناز پرورد می یافتند. اما آیا همه ی زندگی این قشر به همان ویترین رویایی خلاصه می شد که به مردم نمایش می دادند یا در پشت پرده قصه های دیگری نیز جاری بود؟

کتاب تالار گرگ اثری انگلیسی زبان و روایت گر چنین چیزی است. قصه ی پسر بچه ای که خود قربانی خشونت های وحشتناک پدرش بود اما حالا که پا به جهان بزرگسالی گذاشته، دیگر آن کودک مغموم و سرخورده ی روزهای گذشته نیست. چرا که تاج طلایی سلطنت بر سرش گذاشته اند.

تالار گرگ

قصه ی تالار گرگ از چه قرار است؟

یکی از دلایلی که به ورق زدن این کتاب جذاب اهمیت می بخشد اما سفر به دورانی از انگلستان است که حکومت هنری هشتم در آن جریان داشته است. تالار گرگ که در سال 2009 برنده جایزه بوکر من شد داستان همین پادشاه است که در واقع به جهت حفظ تاج و تخت خود، پس از مرگ برادرش با همسر وی ازدواج نموده و ازآنجایی که با این وصلت صاحب وارثی برای تاج و تختش نمی شود، تصمیم به تجدید فراش می گیرد. در همین میان با زنی به نام آن بولین آشنا شده و وی را برای همسری انتخاب می کند. اما ازدواج با این زن که در میان عوام نام و آوازه ی چندان مناسب و درخوری نداشته، هنری هشتم را بر آن می دارد که برای پاپ کلیسای کاتولیک نامه بنویسد تا حکم طلاقش را قانونی بداند. اما وی از این کار سر باز میزند. لذا هنری هشتم که راه دیگری جز عبور از دیوارهای آهنین قانون در مقابل خود نمی یابد، ناچارا قسم خود به کلیسای کاتولیک را شکسته و همین اقدام وی زمینه ساز شکل گیری کلیسای ملی انگلیس می شود.

تالار گرگ

از آن پس پادشاه که خود را بالاترین مثام مذهبی کلیسا انگاشته است هرگونه ارتباط خود با کلیسای کاتولیک را به طور کامل قطع نموده و باعث بروز کشتار در سطحی وسیع می شود. این خونی که چشمه اش از اولین سرپیچی پادشاه در مقابل کلیسا جوشیده بود اما رفته رفته به رودخانه ای پر آب و خروشان مبدل می شود. تا جایی که وقتی کاترین دختر همسر اول پادشاه به قدرت می رسد، در مقابل تمام کسانی که به کلیسای ملی پیوسته اند، شمشیر عناد کشیده و در نتیجه ی این دشمنی، یا بسیاری از آنها را تبعید می نماید و یا به  تلافی کاری که با مادرش کرده بودند، سرشان به زیر تیغ گیوتین می کشاند

تالار گرگ

چرا باید تالار گرگ را بخوانیم 

در درجه ی اول بهتر است بگوییم که دامنه ی وسعت این رمان بسیار گسترده است. نویسنده ی کتاب مانتل، تمام سعی خود را به کار گرفته که دوره ای پر هرج و مرج در تاریخ انگلستان را به تصویر بکشد. صدراعظم پادشاه در پایان کتاب عنوان می‌کند که این پادشاهان نیستند که دنیای واقعی را می‌سازند. بلکه این افراد عادی کنار دستشان هستند که سعی م ی‌کنند با کشورهای مختلف مذاکره نمایند تا دنیا را تغییر دهند. روندی که به نظر می‌رسد نویسنده ی کتاب به پرداخت و گسترش موضوعی آن بسیار پایبند است. 

تالار گرگ

هیلاری مانتل در نهایت موفق شد در اولین سال چاپ تالار گرگ، جایزه بوکر ادبیات را از آن خود کرده و در همان سال این کتاب را نامزد جوایز مهم دیگری سازد. البته باید گفت تنها جایزه ای که مانتل موفق شد برای نوشتن این اثر با خودش به خانه ببرد، همان جایزه بوکر، در سال 2009 است.

اگر به بررسی آثار جهان علاقه دارید به این قسمت نیز سر بزنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی