|

چرا استقلالی‌ها در کورس قهرمانی به سربازی رفتند ولی پرسپولیسی‌ها نه؟

دو فصل قبل وقتی فرهاد مجیدی در کورس قهرمانی بود به یکباره دو بازیکن مهم و تاثیرگذار از این تیم جدا شده و به ملوان بندر انزلی پیوستند.

لینک کوتاه کپی شد

با پایان زمان اجرای تفاهم‌نامه «تعویق اعزام به خدمت مشمولان ورزشکار ملی و لیگ برتر» تعداد زیادی از فوتبالیست‌ها، والیبالیست‌ها و بسکتبالیست‌ها باید به خدمت سربازی بروند.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از ورزش 360، این خبر را هفته‌ی گذشته سازمان وظیفه عمومی فراجا اعلام کرد. البته این سازمان بعدا اطلاع داد که بازیکنانی که با تیم‌های‌شان قرارداد دارند می‌توانند تا پایان فصل تیم را همراهی کرده ولی بلافاصله بعد از پایان فصل باید خودشان را معرفی کنند و اگر نه غایب به حساب می‌آیند.  

ماجرای تفاهم‌نامه «تعویق اعزام به خدمت مشمولان ورزشکار ملی و لیگ برتر» به سال ۱۳۹۷ باز می‌گردد. در آن سال‌ها تیم ملی فوتبال ایران برای حضور در جام جهانی و جام ملت‌های آسیا با مشکلاتی نظیر سربازی ستاره‌هایش مواجه بود. کار تا حدی بالا گرفته بود که مهرداد پولادی، یکی از ستاره‌های تیم کارلوس کی‌روش در جام جهانی ۲۰۱۴ حاضر نشد به خاطر سربازی به ایران بازگردد و به این ترتیب عمر فوتبالیش را نابود کرد. اتفاقی که برای پولادی رخ داد و نارضایتی‌های دیگر در مجموع موجب شد تا در تفاهم‌نامه‌ای «طرح آزمایشی تعویق اعزام به خدمت مشمولان ورزشکار حرفه ای رشته های فوتبال، بسکتبال و والیبال که در سال ۱۳۹۷ به صورت موقت و آزمایشی با تفاهم میان وزارت ورزش و جوانان و ستاد کل نیروهای مسلح» اجرایی شود. 

بر اساس این طرح ورزشکاران تیم‌های ملی تا ۳۰ سالگی و ورزشکاران تیم‌های لیگ برتری تا ۲۸ سالگی می‌توانستند خدمت وظیفه خود را به تاخیر انداخته و دچار غیبت نشوند. اجرای این طرح اما اعتراضاتی را هم به همراه داشت و موجب برخی سوءرفتارها در ورزش ایران هم شد. از جمله اینکه ورزشکاران رشته‌های دیگر احساس می‌کردند مثل همیشه بین آن‌ها و فوتبالیست‌ها تبعیض قائل شده‌اند. از سوی دیگر برخی تصمیم‌ها هم معنی سوءاستفاده از این تفاهم‌نامه را می‌داد. در مقاطعی دعوت برخی بازیکنان که هیچ گاه جایی در ترکیب تیم ملی نداشتند به یکباره به تیم ملی دعوت می‌شدند تا از بند تعویق سربازی تا ۳۰ سالگی برای بازیکنان ملی استفاده کنند. 

از سوی دیگر و مثل خیلی اتفاقات دیگر این تصمیم به اختلافات دامنه‌دار استقلال و پرسپولیس هم دامن زد. دو فصل قبل وقتی فرهاد مجیدی در کورس قهرمانی بود به یکباره دو بازیکن مهم و تاثیرگذار تیمش یعنی سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند از این تیم جدا شده و به ملوان بندر انزلی پیوستند.

مرادمند در آن مقطع هیچ بازی ملی نداشت اما به گفته‌ی استقلالی‌ها چون نامش در فهرست رجیستر شده بازیکنان تیم ملی ایران در سامانه فیفا ثبت شده بود و به دلیل سابقه دعوت به اردوى تیم ملى و ثبت‌نام رسمى در فهرست رجیستری بازیکنان ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی می‌بایست مشمول قانون تعویق سربازی ملی‌پوشان می‌شد.

شرایط سیاوش یزدانی متفاوت بود. او هیچ بازی ملی نداشت ولی در مقطعی که پنجره نقل و انتقالاتی بسته بود او شانس بازی برای هیچ تیم دیگری را نمی‌یافت. از سوی دیگر از گزینه‌های همراهی تیم ملی در جام‌جهانی و در سال رسیدن به جام جهانی بود. برای همین استقلالی‌ها انتظار داشتن شرایط این بازیکن سنجیده و به زندگی حرفه ای او فرصتی دیگر داده شود. با این حال این اتفاق رخ نداد و سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند درست در میانه رقابت‌های لیگ برتر خط دفاعی استقلال را ترک کردن دو به ملوان بندر انزلی پیوستند. 

حالا که به نیمه‌های لیگ امسال رسیدیم خبر پایان یافتن مدت زمان تفاهم نامه به تعویق انداختن سربازی بار دیگر به موضوعی برای تقابل هواداران دو تیم تبدیل شده است. ابتدا اعلام شد که با پایان تفاهم نامه محمد عمری و میلاد سرلک سرباز می‌شوند و باید پرسپولیس را ترک کنند. در ادامه اما عنوان شد که این بازیکنان تا پایان فصل می‌توانند در این تیم بمانند و بعد سرباز اعلام شوند.

استقلالی‌ها انتظار داشتند چنین رفتاری با ستاره‌های آن‌ها هم صورت بگیرد و حالا بار دیگر چنین تصمیمی به موجی از اختلاف و کل‌کل هواداران دو تیم دامن زده است. 

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • کیان ارسالی در

    چون لنگیا حکومتین😂

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی