|

چطور یک صرافی مناسب برای ارز دیجیتال را انتخاب کنیم؟

قصد داریم معیارهای مهم در انتخاب یک صرافی خوب را بیان کنیم. پس اگر تریدر هستید یا علاقه دارید که در بازار رمزارزها فعالیت کنید

لینک کوتاه کپی شد

از سال 2008 که بیت کوین به وجود آمد تا الان که بیش از پانزده سال از آن روز می‌گذرد، هر روز تعداد ارزهای دیجیتال بیشتر شده و البته محبوبیت آن‌ها نیز افزایش یافته است. امروزه بازار رمزارزها یکی از بازارهای مالی مهم در جهان است و گردش مالی بسیار بزرگی دارد. غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال باعث شده تا بازار آن‌ها، بین‌المللی‌ترین بازار جهان باشد؛ زیرا همه از هر کشوری در جهان به آن دسترسی داشته و توانایی خرید و فروش ارزهای دیجیتال را خواهند داشت. چیزی که به ما اجازه می‌دهد در بازار رمزارزها فعالیت داشته باشیم، صرافی ارز دیجیتال است. در ادامه قصد داریم معیارهای مهم در انتخاب یک صرافی خوب را بیان کنیم. پس اگر تریدر هستید یا علاقه دارید که در بازار رمزارزها فعالیت کنید، این مقاله را از دست ندهید.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

برای اینکه صرافی درستی را برای معاملات خود انتخاب کنیم، باید ابتدا بدانیم صرافی‌های ارز دیجیتال چه هستند و چطور کار می‌کنند. به زبان ساده، صرافی ارز دیجیتال پلتفرمی است که واسطه تبادل ارزهای فیات (واحدهای پول معمولی که هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم، مانند ریال، دلار و یورو) با ارزهای دیجیتال می‌شوند و برای این واسطه‌گری کارمزد دریافت می‌کنند.

اولین معامله ثبت شده در دنیای ارزهای دیجیتال مربوط به سال 2009 و رمزارز بیت کوین است. در آن زمان تنها پلتفرم تبادل ارزهای فیات با بیت کوین پلتفرم نیو لیبرتی استاندارد (NLS) بود که به کمک پی پل کار می‌کرد. از آن زمان کارکرد صرافی‌ها بسیار پیچیده‌تر شده و آن‌ها تبدیل به یک بیزینس کامل شده‌اند.

صرافی ارزهای دیجیتال شبیه به کارگزاری‌های بورس عمل می‌کنند؛ با این تفاوت که سهام یک شرکت روی چند کارگزاری مشخص معامله می‌شوند، درحالی‌که معامله رمزارزها در صرافی‌های زیادی در سراسر جهان انجام می‌شوند. همین باعث می‌شود تا هر صرافی مینی مارکت مخصوص به خود را داشته باشد. در نتیجه ممکن است در قیمت ارز دیجیتال در صرافی‌های گوناگون اختلافی جزئی وجود داشته باشد.

وظیفه صرافی این است که خریدار و فروشنده را به هم برساند و محیطی امن برای معامله ارزهای دیجیتال را فراهم کند. بهتر است پیش از انتخاب صرافی، درباره گزینه‌های احتمالی تحقیق کنید؛ چون هر کدام از آن‌ها خدمات خاصی را ارائه کرده و حتی کارمزد آن‌ها با هم متفاوت است.

یک صرافی ارز دیجیتال چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

خوب است پیش از انتخاب صرافی، با خدمات آن‌ها آشنا شوید تا بتوانید آن‌ها را مقایسه کنید. در ادامه بعضی از خدماتی که یک صرافی ارز دیجیتال ارائه می‌دهد را بیان می‌کنیم.

خرید و فروش مستقیم ارزهای دیجیتال

اولین و بدیهی‌ترین خدمات یک صرافی، فراهم‌کردن شرایط برای خرید ارز دیجیتال و فروش مستقیم آن است. شما در صرافی‌ها می‌توانید رمزارزهایی را که قبلا خریده‌اید را بفروشید و معادل آن ارزهای فیات دریافت کنید. امکان خرید ارزهای دیجیتال با ارزهای فیات نیز وجود دارد. البته به دلیل وجود تحریم‌ها، این خدمات در صرافی‌های خارجی برای ما ایرانیان فراهم نیست و بهتر است تبدیل ارزهای فیات و رمزارزها به یکدیگر را در صرافی‌های ایرانی انجام دهید.

معامله ارزهای دیجیتال

یکی دیگر از خدمات صرافی‌ها، امکان معامله رمزارزهاست. شما می‌توانید مقداری از یک رمزارز را به یک رمزارز دیگر تبدیل کنید. در این حالت خود صرافی از شما چیزی نمی‌خرد یا چیزی به شما نمی‌فروشد؛ بلکه شما با یکی دیگر از کاربران آن صرافی معامله می‌کنید.

ذخیره ارزهای دیجیتال

یکی دیگر از امکانات یک صرافی ارز دیجیتال، ذخیره رمزارزهاست. اگر در بازار رمزارزها فعالیت می‌کنید، می‌توانید دارایی‌های خود را در والت یا صرافی نگه دارید. اگر کلید ورود والت خود را فراموش و گم کنید، دیگر به دارایی‌های خود دسترسی نخواهید داشت؛ درحالی‌که صرافی‌ها معمولا چندین روش برای ورود به اکانت دارند.

در انتخاب یک صرافی چه نکاتی اهمیت دارند؟

ازآنجاکه شما بخشی از دارایی خود را در یک صرافی ارز دیجیتال قرار می‌دهید، انتخاب یک صرافی خوب اهمیت زیادی دارد. در ادامه بعضی از موارد مهم که باید هنگام انتخاب یک صرافی در نظر گیرید را بیان می‌کنیم.

امنیت

در دنیای اینترنت همیشه خطراتی مانند هک‌شدن وجود دارند و در مورد صرافی‌ها، هک‌شدن ممکن است به قیمت تمامی دارایی شما در صرافی تمام شود. صرافی‌ها برای مقابله با هکرها و دیگر تهدیدات سایبری، تکنولوژی‌های مختلفی را به‌کار می‌گیرند و سعی می‌کنند با سخت‌تر کردن فرایند ورود به اکانت، جلوی هکرها را بگیرند. هنگام انتخاب یک صرافی بهتر است به دنبال یک صرافی ایمن و مطمئن باشید و از آن‌هایی که سابقه بدی در این زمینه دارند، اجتناب کنید.

تعداد ارزهای دیجیتال موجود در صرافی

تعداد رمزارزهایی که برای معامله در دسترس هستند، یکی از ویژگی‌های مهم در انتخاب صرافی است. هر چه تعداد رمزارزها بیشتر باشد، دست شما برای معامله بازتر است و انتخاب‌های بیشتری خواهید داشت.

میزان کارمزد صرافی

مهم‌ترین منبع درآمد یک صرافی ارز دیجیتال کارمزدهایی است که از کاربران دریافت می‌کند. این کارمزدها ثابت نیستند و باید به مقدار آن‌ها توجه کنید. کارمزد صرافی‌ها معمولا از نیم درصد شروع می‌شود و می‌تواند به پنج درصد نیز برسد.

تعداد کاربران و میزان نقدینگی

هر چه تعداد کاربران یک صرافی بیشتر باشد، خرید ارز دیجیتال و فروش آن با سرعت بیشتری انجام خواهد شد؛ زیرا عرضه و تقاضا نیز بیشتر است. علاوه‌برآن، با وجود نقدینگی و عرضه و تقاضای بیشتر، قیمت ارز دیجیتال نیز به مقدار جهانی آن نزدیک‌تر است و لازم نیست نگران گران خریدن یک رمزارز باشید. تعداد بالای کاربران نشان می‌دهد که آن صرافی خدمات خوبی ارائه کرده و به‌طورکلی کاربرانش از آن راضی هستند.

تجربه خوب در بازار ارزهای دیجیتال با انتخاب درست صرافی

در این مقاله سعی کردیم به اهمیت انتخاب یک صرافی خوب و اثر آن در معاملات رمزارزها بپردازیم. بیشتر زمان شما هنگام معامله و انجام فرایندهای مربوط به آن در صرافی می‌گذرد. علاوه‌برآن بخشی از سرمایه شما نیز در آن قرار دارد و انتخاب درست صرافی باعث می‌شود تجربه بهتری از معامله داشته باشید. سعی کنید پیش از انتخاب یک صرافی درباره آن تحقیق کرده و موارد مهمی که به آن‌ها اشاره کردیم را نیز بررسی کنید

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی