|

تحصیل در آلمان

شرکت مهاجرتی اپلای من، جزء معتبرترین شرکت‌ها است که به شما جهت هموار کردن مسیر مهاجرت کمک خواهد کرد.

لینک کوتاه کپی شد

تحصیل در آلمان، هدف بسیاری از کسانی است که به مهاجرت فکر می‌کنند. کشور آلمان یکی از کشورهایی است که بسیار مهاجرپذیر بوده و هر ساله تعداد زیادی مهاجر را به خود می‌پذیرد. از طرفی علاقه‌مندان به زندگی در این کشور نیز بسیار زیاد هستند و به همین دلیل یکی از گزینه‌های اصلی اغلب افراد به شمار می‌آید. مهاجرت به آلمان، از طرق مختلفی نظیر تحصیل، کار، سرمایه‌گذاری و … امکان‌پذیر است. در مطلب امروز می‌خواهیم به ذکر نکاتی در خصوص تحصیل در این کشور بپردازیم.

انواع ویزا برای تحصیل در آلمان

برای تحصیل در آلمان، طبیعتاً باید ویزای تحصیلی این کشور را دریافت کنید؛ اما برای دریافت ویزا، در ابتدا باید انواع آن را بشناسید. ویزای تحصیلی آلمان، در سه نوع وجود دارد؛ این ویزاها بر مبنای ماهیت، طول دوره تحصیل، مقطع یا نوع آموزش طبقه‌بندی می‌شوند. نکته‌ای که در خصوص ویزا وجود دارد، این است که اگر طول مدت تحصیل کمتر از ۹۰ روز باشد، بر اساس ملیت افراد، احتمال معافیت از دریافت ویزا وجود دارد. یکی از انواع ویزاهای تحصیلی آلمان، ویزای دانشجویی استاندارد است. این ویزا برای پذیرفته‌شدگان در دانشگاه‌های رسمی این کشور صادر می‌شود.

نوع دیگری از ویزای تحصیلی، ویزای متقاضی دانشجو است که این ویزا برای تحصیل در آلمان صادر نمی‌شود. در واقع این ویزا زمانی صادر خواهد شد که شما برای انجام اقداماتی جهت تحصیل در این کشور، نظیر شرکت در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها نیاز به حضور در آلمان داشته باشید؛ این ویزا دارای اعتباری بین ۳ تا ۶ ماه است. نوع دیگر ویزا، مختص آموزش دوره‌های زبان بوده که اعتبار آن بین ۳ ماه تا یک سال است. با دریافت این ویزا می‌توانید در دوره‌های آموزش زبان آلمانی در این کشور شرکت کنید.

مراحل دریافت ویزا برای تحصیل در آلمان

اقدام برای دریافت ویزا، زمانی آغاز می‌شود که پذیرش شما از طرف یکی از دانشگاه‌های رسمی این کشور انجام و قطعی شده باشد. پس از اینکه شما نامه پذیرش از دانشگاه مربوطه را دریافت کردید، می‌توانید برای دریافت ویزا نیز درخواست دهید. برای این کار در درجه اول از طریق گوگل و دستیابی به سایت‌های رسمی سفارت آلمان، تمامی شرایط، ضوابط، مدارک، وقت سفارت و … را مورد بررسی قرار دهید. حال باید مدارک خود را به طور کامل تهیه و برای تعیین وقت سفارت اقدام کنید؛ پس از آن روز مصاحبه برای شما تعیین خواهد شد.

نکته قابل ذکر این است که درخواست ویزا شامل هزینه‌ای می‌شود که باید آن را پرداخت کنید. فیش واریزی یا رسید این پرداخت، باید در روز مصاحبه نزد شما باشد. همچنین در نظر داشته باشید که مبلغ پرداخت شده جهت درخواست ویزا، در صورت قبولی یا عدم قبولی درخواست شما قابل برگشت نخواهد بود. در روز مصاحبه، آفیسر سفارت سوالاتی را از شما پرسیده و مدارک را تحویل می‌گیرد؛ پس از این مرحله، باید منتظر جواب نهایی بمانید‌.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در آلمان

برای تحصیل در آلمان، باید مدارکی را ارائه دهید که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • نامه پذیرش از یکی از دانشگاه‌های آلمان
  • پر کردن فرم درخواست ویزا
  • گذرنامه ملی معتبر به همراه دو عدد کپی آن
  • مدارک شناسایی مانند شناسنامه و کارت ملی
  • مدارکی مانند سند ازدواج (در صورت تاهل) و گواهی کودک (در صورت داشتن فرزند) و …
  • دو قطعه عکس بیومتریک که مربوط به چند ماه گذشته باشد
  • ارائه فتوکپی اقامت قبلی، در صورتی که قبلاً به کشور آلمان سفر یا در آن اقامت داشته‌اید
  • ارائه ویزای شینگن در صورت وجود
  • ارائه اسناد مربوط به تمکن مالی مانند حساب بانکی مسدود شده در آلمان و …
  • ارائه مدارک مربوط به دریافت بورسیه تحصیلی آلمان در صورت وجود
  • اصل مدارک تحصیلی مقطع قبلی و ریز نمرات آن
  • رزومه کامل تحصیلی
  • بیمه مسافرتی
  • انگیزه‌نامه
  • مدارک مربوط به پرداخت هزینه درخواست ویزا

نکته: افتتاح حساب در آلمان از طریق Expatrio انجام می‌گیرد؛ این حساب حداقل باید ۱۱۲۰۸ یورو موجودی داشته باشد. همچنین موضوع دیگری که در خصوص تمکن مالی وجود دارد، این است که اگر شخصی در کشور آلمان، هزینه‌های تحصیل و زندگی شما را تقبل می‌کند، باید تعهدنامه این شخص به همراه مدارک دیگر ارائه گردد. حال اگر تامین‌کننده هزینه‌ها والدین شما هستند، اعلامیه آنها مبنی بر این موضوع نیز باید ارائه شود.

شرایط لازم برای تحصیل در آلمان

یکی از شرایط لازم برای تحصیل در آلمان، شرکت در آزمون‌های سنجش استعداد تحصیلی است که برای ورود به بسیاری از دانشگاه‌های آلمان انجام می‌شوند. یکی از این آزمون‌ها، آزمون TestAS است که معمولاً به دو زبان انگلیسی و آلمانی برگزار شده و استعداد تحصیلی متقاضیان را ارزیابی می‌کند. آزمون دیگر، آزمون TMS بوده که مختص متقاضیان رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی است‌.

این آزمون هر سال دو بار در این کشور و در شهرهای مختلف آن برگزار شده و در آن، استعداد و درک متقاضی از نظر علمی و پزشکی سنجیده می‌شود. شرط دیگر برای تحصیل در آلمان، داشتن مهارت زبان آلمانی است؛ برخی از رشته‌ها در این کشور به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. اما تدریس اغلب رشته‌ها به زبان آلمانی انجام شده و باید مدرک یکی از آزمون‌های TestDaF یا DSH را دریافت کنید‌. نکته دیگر، در خصوص اثبات تمکن مالی است.

شما باید ثابت کنید که در طول مدت تحصیل خود، قادر به تأمین هزینه‌های تحصیل و زندگی خود در این کشور هستید. برای دوره‌های کالج به ازای هر یک سال، باید ۱۲۳۲۴ یورو و برای سایر دوره‌ها، باید ۱۱۲۰۸ یورو تمکن مالی داشته باشید. شرط دیگر، داشتن بیمه درمانی است که هم برای ثبت نام در دانشگاه و هم برای درخواست مجوز اقامت مورد نیاز است. از دیگر شرایط مهم برای تحصیل در این کشور، داشتن ویزای تحصیلی آلمان است که باید قبل از ورود به این کشور برای دریافت آن اقدام کنید.

سخن پایانی

در مطلب امروز به ارائه نکاتی جهت تحصیل در آلمان پرداختیم. مواردی که در این مطلب ذکر شدند، مواردی کلی و اولیه برای این موضوع هستند. بدیهی است که اگر قصد تحصیل در این کشور را دارید، باید به اطلاعاتی کامل‌تر، دقیق‌تر و جزئی‌تر دسترسی داشته باشید. برای این موضوع بهتر است با شرکت‌های مهاجرتی معتبر و وکلای حرفه‌ای آنها مشورت کنید. شرکت مهاجرتی اپلای من، یکی از معتبرترین شرکت‌ها بوده که با بهره‌گیری کارشناسان حرفه‌ای و مجرب، به شما جهت هموار کردن مسیر مهاجرت کمک خواهد کرد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی