|

احتمال عدم رای اعتماد به کدام وزرای رئیسی بیشتر است؟

لیست پیشنهادی رئیسی از همان ابتدا با واکنش برخی نمایندگان، فعالان سیاسی روبرو بود. اما رفته رفته از میزان مخالفت‌ها و انتقاد‌ها کاسته شد.

لینک کوتاه کپی شد

ابراهیم رئیسی، شنبه هفته آینده به مجلس می‌رود تا از ورزای پیشنهادی اش در صحن علنی دفاع کند. لیستی که به عقیده بسیاری از فعالان سیاسی از مجلس رای اعتماد خواهد گرفت، اما در این میان تعداد انگشت شماری از وزرای پیشنهادی از نگاه نمایندگان  و فعالان سیاسی اصولگرا شانس کمتری برای گرفتن رای اعتماد دارند.  

به گزارش شایانیوز؛ طبق زمان بندی هیات رئیسه مجلس، رئیس دولت سیزدهم صبح شنبه، با حضور در بهارستان به مدت دو ساعت و نیم از لیست پیشنهادی خود دفاع  خوهد کرد. در این جلسه قرار است که ۵ مخالف و موافق راجع به کلیات کابینه اظهارات و نظرات خود را بیان کنند.  

400454_506

پس از آن مجلس کلیات را به رای می‌گذارد.

البته علی نیکزاد، نایب رئیس اول مجلس می‌گوید به نظر می‌رسد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در جلسات دو یا سه شیفته مجلس تا بعد از ظهر روز سه شنبه به طول بیانجامد و روز چهارشنبه برای همه اعضای کابینه در مجلس رأی گیری خواهیم کرد.

او معتقد است که معمولا کابینه به طور ۱۰۰ درصدی از مجلس رأی اعتماد نمی‌گیرد. اما نیکزاد امیدوار است با توجه به تعامل پیشین رئیسی با مجلس در معرفی چند گزینه برای اخذ نظر مشورتی نمایندگان، کابینه سیزدهم از مجلس رای اعتماد حداکثری بگیرد.

اما در مقابل، حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس از احتمال عدم رأی اعتماد مجلس به یک چهارم وزرای دولت خبر داده است.

او می‌گوید که تا این لحظه براساس پیش‌بینی‌ها حدود یک پنجم وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم رای اعتماد نمی‌گیرند. ممکن است در ادامه کمی شرایط تغییر کند.

کدام وزرای پبشنهادی رئیسی شانس کمتری دارند؟

لیست پیشنهادی ابراهیم رئیسی از همان ابتدا با واکنش برخی نمایندگان، فعالان سیاسی و رسانه‌ای روبرو بود. اما رفته رفته از میزان مخالفت‌ها و انتقاد‌های اصولگرایان کاسته شد. البته هنوز انتقاد‌هایی به چند وزیر پیشنهادی لیست صورت می‌گیرد و همین مسئله باعث شده تا شانس آن‌ها را برای گرفتن رای اعتماد، کمتر از سایر وزرای پیشنهادی بدانند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که فعالان سیاسی و رسانه‌ای همچنان از حسین باغ گلی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، حجت الله عبدالملکی، گزینه پیشنهادی وزارت کار، علی اکبر محرابیان، وزیر پیشنهادی نیرو و سید احسان خاندوزی، گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد و دارایی است.  

منتقدان معتقدند که این چهره‌ها کم تجربه اند و صلاحیت کافی برای تصدی این وزارتخانه‌ها را ندارند. البته میزان انتقادات از سید احسان خاندوزی طی روز‌های اخیر کاهش یافته است. در این رابطه رئیس و تعدادی اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس و برخی فعالان سیاسی اصولگرا به تایید و توانمندی او پرداخته اند.  

سید احسان خاندوزی، ۴۰ ساله است و تنها سابقه نایب رئیسی کمیسیون اقتصادی مجلس و مدیریت اداره کل اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس را در کارنامه دارد.

در این میان، علی اکبر محرابیان، وزیر پیشنهادی نیرو نیز از جمله وزرای پیشنهادی ابراهیم رئیسی بود که از همان ابتدا با انتقادات فراوانی روبرو شد. اما حالا با حمایت چهره‌های اصولگرا و برخی نمایندگان مجلس احتمال رای اعتماد گرفتن او نیز افزایش پیدا کرده است.

محرابیان وزیر صنایع و معاون دولت نهم و دهم بود و همان زمان به مدیریت او در این وزارتخانه انتقادی صورت می‌گرفت.

عبدالملکی و باغ گلی همچنان کم شانس!

معاون فعلی اشتغال و خودکفایی کمیته امداد از همان روز‌های ابتدایی که به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت کار در لیست قرار گرفت، حتی صدای هم جناحی‌های ابراهیم رئیسی را در آورد.

او که در چند ماه اخیر، با اظهارات اش در باره ساخت لامبورگینی ایرانی و طرح انقلاب اقتصادی ۱۴۰۰ به چهره‌ای جنجالی بدل شده است، همچنان با انتقاد فعالان سیاسی و رسانه‌ای مواجه است. به اعتقاد منتقدان، دیدگاه‌های او برای وزارتخانه پرچالشی همچون وزارت کار غیر قابل اجرا است.

آن‌ها همچنین می‌گویند که حجت الله عبدالملکی تجربه کافی برای حضور در وزارت کار را ندارد و سپردن این وزارتخانه به او می‌تواند چالش‌های موجود را افزایش دهد.  

البته ناگفته نماند که همزمان با انتقادها، گروهی از نمایندگان مجلس و برخی انجمن‌های صنفی کارگری از او حمایت کرده و معتقدند که عبدالملکی گزینه مناسبی برای ورارت کار است.  

اما حسین باغ گلی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، شاید تنها وزیر پیشنهادی لیست است که میزان انتقادات از تجربه و تخصص او کاهش نیافته است.   از این رو برخی فعالان سیاسی و رسانه‌ای پیش بینی می‌کنند که حسین باغ گلی برای گرفتن رای اعتماد با چالش مواجه شود.  

باغ گلی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی بوده و تجربه مدیریت ارشد در وزارت آموزش و پرورش در کارنامه مدیریتی او دیده نمی‌شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی