|

(عکس) گربه پالاس نایاب ترین گربه وحشی جهانی چه شکلی است؟

گربه پالاس از نایاب‌ترین گربه‌های وحشی ایران و جهان به ‌شمار می آید.

لینک کوتاه کپی شد

گونه کمیاب و در خطر انقراض "گربه پالاس" برای نخستین بار در تالاب بین‌المللی گاوخونی مشاهده شد.

یک قلاده گربه پالاس برای نخستین بار روز گذشته - ۸ اسفندماه - در تالاب بین‌المللی گاوخونی مشاهده شد. وجود این گونه کمیاب و در خطر انقراض پیشتر نیز در پناهگاه حیات وحش موته و منطقه حفاظت شده کرکس اصفهان ثبت شده بود.

یکی از دوستداران محیط زیست و از اهالی ورزنه روز گذشته این گربه پالاس را در حالی که درون یک چاه در ۱۰ کیلومتری تالاب افتاده بود نجات داد و پس از آب و غذا دادن به آن، حیوان را در طبیعت رها کردند.

گربه پالاس چه ویژگی هایی دارد؟

گربه پالاس یا همان Pallas cat، پستانداری است که بیشتر در مناطق مرکزی آسیا یافت می‌شود. این گربه‌سان در حقیقت یک گربه وحشی با اندازه کوچک است که نام خود را از روی نام محققی آلمانی گرفته که برای اولین بار در سال ۱۷۷۶ این پستانداران را شناسایی کرد، نام این محقق «پیتر سایمون پالاس» (Peter Simon Pallas) بود.

شکل ظاهری گربه‌های پالاس به علاوه خز بلند و متراکم آن‌ها، وجهه‌ای با ابهت به آن‌ها بخشیده است. آنها رنگ خاکستری دارند و روی دم‌شان حلقه‌های سیاه‌رنگ دیده می‌شود همچنین روی بدن و پیشانی آن‌ها طرح‌های خاصی نقش بسته است. فک گربه‌های پالاس کوچک است و به همین دلیل این پستانداران در مقایسه با دیگر گربه‌سانان، تعداد دندان‌های کمتری دارند اما در عوض دندان‌های نیش آن‌ها بسیار بلند است.

طول بدن گربه‌های پالاس بدون احتساب طول دم، ۴۶ تا ۶۵ سانتی‌متر است و دم به تنهایی طولی معادل ۲۱ تا ۳۱ سانتی‌متر دارد. وزن این گربه‌سانان از ۲.۵ تا ۴.۵ کیلوگرم متغیر است.

این گربه‌ها حیواناتی شدیداً منزوی و غیراجتماعی هستند، هر دو جنس نر و ماده آن‌ها، تنها زندگی می‌کنند، قلمروی خاص خود دارند و روی حریم قلمروی خود بسیار حساس‌اند. این حیوانات بیشتر روزها را درون غارها و مناطق امن و تاریک طی می‌کنند و هنگام عصر، برای فعالیت و شکار بیرون می‌آیند.

گربه‌های پالاس حدود ۱۱ سال عمر می‌کنند. منطقه اصلی زندگی این جانوران، آسیای مرکزی است. این حیوانات در کشورها و مناطقی همچون شرق هیمالیا، نپال، پاکستان، هند، قزاقستان، تاجیکستان و غرب چین زندگی می‌کنند. گربه‌های پالاس در ایران معمولاً در شمال شرق زندگی می‌کنند. وجود این گربه‌سانان در پارک ملی خجیر نیز ثبت شده است.

1685443

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی