|

کنکور مدل ۱۴۰۲ چه شکلی است؟

وقتی غول بی شاخ و دم کنکور پاش می لنگه؛ ته حواشی این آزمون کجاست؟!

konkoor1402shayanews

چیزی که باعث تضییع حقوق قشری از دانشجویان شود، اعتبار علمی دانشگاه ها را نیز زیر سوال خواهد برد.

لینک کوتاه کپی شد
1

شایانیوز- این روز ها پای آن غول بی شاخ و دمی که از گذشته ی کنکور می شناختیم کمی لنگ می زند!

در میانه های ماه تیر هستیم ، ماهی گرم که میزبان تب وتاب روزهای کنکور است. کنکوری که از گذشته تا به امروز همیشه نُقل محافل تمام خانواده هایی بوده که فرزند نوجوانشان برنامه ای برای آینده ی تحصیلی خود در ایران دارد. اما هرچه به پیش می رویم،  برخلاف سال های دور، حواشی جلسه ی کنکور، بیش از نتیجه و تلاش برای موفقیت در آن خبرساز است. هرچند هیچوقت این حواشی کم رنگ نشده اند، بلکه فقط تفاوت در نوع آنهاست که مدام در حال بروزرسانی است.

4857503

سال های پیش، حداقل ده تا دوازده سال گذشته، خیلی به ندرت از تقلب در کنکور حرفی زده می شد. شاید بهتر است اینطور بگوییم که انقدر این موضوع بعید به نظر می رسید که حتی کمتر کسی نیز به سراغ آن می رفت. از طرفی روش های تقلب نیز به اندازه ی امروز توسعه یافته نبودند! اکنون اما  با پیشرفت تکنولوژی، مثل اینکه همه چیز حتی تقلب در کنکور نیز راحت تر شده است! این شایعه ی تقلب تا حدی بالا گرفته که این روزها، بیشترین حاشیه ی کنکور، پیرامون  بحث سر احتمال قطعی اینترنت در زمان برگزاری آزمون میچرخد، تا بلکه راهی پیدا شود که امکان تخلف در این آزمون را به حداقل برساند. اما چنین ایده ای چقدر اجرایی است؟ حتی از نگاهی دیگر، آیا چنین اقدامی اثر هم دارد یا خیر؟!

کنکور 1402

ثبت نام آزاد برخی دانشگاه ها راهی برای عبور از استرس کنکور

گذشه از این ها، چیزی که پر واضح است، آسان شدن ورود به دانشگاه ها در مقایسه با گذشته است. اگرچه که نمی توان خرده ای به آن نیز گرفت. چرا که سطح اضطراب داوطلبین و پایین آمدن آن از آنجایی که سلامت روانشان را تحت تاثیر قرار می دهد اتفاقی خوشایند است. اما قرار هم نیست که این آسانی طوری فراهم بشود که هویت تحصیل در دانشگاه را زیر سوال ببرد. همچنین برخلاف گذشته که رقابت در آزمون ورودی دانشگاه ها بسیار تنگاتنگ بود، این روزها کنکور به موضوعی تبدیل شده که اهمیت موفقیت در آن نسبی است. بی شک یکی از مهم ترین دلایل این روند، وجود دانشگاه هایی است که در چند سال اخیر اقدام  ثبت نام بدون کنکور داوطلبین کرده و خب این اهمیت قبولی در آزمون ورودی را پایین آورده است. در نتیجه هرکس که بنا به دلایلی در کنکور ناکام بماند، به سراغ ثبت نام آزاد می رود.

کنکور 1402

تصاحب صندلی های دانشگاه به هر قیمتی تمام شود نوش جانمان؟

میان قبولی های آزمون ورودی دانشگاه در زمان گذشته فرزندانی از خانواده های بی بضاعت نیز دیده می شدند که تعدادشان کم نبود.  امروز هم اگرچه در پی تلاش، دست یابی به چنین امری میسر است، اما موضوعاتی از قبیل شرط معدل، شانس دانش آموزان مرفهی که توانایی تحصیل در مدارس غیرانتفاعی را داشته یا در کلاس های متعدد ثبت نام کرده اند بالاتر از سایرینی است که به مراتب در تحصیل خود از امکانات کمتری بهره مند می شوند.

خوابیدن

اگر تمام این نکات و سایر موارد مشابه را در نظر بگیریم، متوجه خواهیم شد که چه در گذشته و چه در امروز، چیزی که باعث تضییع حقوق قشری از دانشجویان شود، اعتبار علمی دانشگاه ها را نیز زیر سوال خواهد برد. حالا این امر چه در مسیر سخت گیری مضاعف باشد، چه در مسیر آسان گیری افراطی. به هر شکل تصاحب صندلی های دانشگاه نباید به هر قیمتی تمام شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی