|

طرز تهیه آش رشته / 1 نکته طلایی در مورد سبزی که عمرا میدونستی

در این مطلب طرز تهیه آش رشته رو کامل توضیح دادیم. اگر هوس کردید همین حالا دست به کار شوید و برای شام یه قابلمه آش خوشمزه بار بذارید.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- مطلب امروز در مورد طرز تهیه آش رشته است. این آش یکی از خوشمزه ترین آش های ایرانی است که برای ما عطر و طعمی نوستالژیک دارد؛ چرا که همیشه وقتی آش رشته میخوریم یاد مادربزرگ هامون می افتیم که بالای سفره نشستن و دارن کاسه های آش رو پر می کنند. چند نفری هم کنارشون نشستن و سیر داغ و نعناع داغ میریزن.

بین انواع و اقسام آش هایی که در شهر های مختلف پخته میشه آش رشته از همه مرسوم تر و پرطرفدار ترِ. حتی کسایی که اهل آش نیستند هم نمیتونن به یه کاسه آش رشته داغ با مختلفات فراون نه بگن. اگر با خوندن این چند خط هوس آش رشته کردید در ادامه با ما همراه باشید چرا که قرار طرز تهیه آش رشته با همه نکات و فوت و فن های خوشمزه تر شدنش رو بهتون بگیم.

مواد اولیه لازم برای تهیه آش رشته

لوبیا چیتی ۱ پیمانه

نخود ۱/۲ پیمانه

عدس ۱/۲ پیمانه

ماش ۱/۲ پیمانه

سبزی آش پاک نکرده ۶۰۰ گرم

پیاز بزرگ ۴ عدد

سیر داغ ۱/۲ پیمانه

رشته آش حدود ۱۵۰ گرم

نعناع خشک 2 قاشق غذاخوری

آرد 2 قاشق غذاخوری سرخالی

قرص استاک گوشت ۱ عدد

زردچوبه ۲ قاشق مرباخوری

فلفل قرمز 1 قاشق مرباخوری

تخم گشنیز پودر شده ۱/۲ قاشق مرباخوری

کشک به میزان لازم

نمک به میزان لازم

روغن مایع به میزان لازم

طرز تهیه آش رشته

طرز تهیه آش رشته

خیلیا اصلا سمت درست کردن آش رشته نمیرن وقتی هم که هوس می کنند یا از کسی میخوان که براشون درست کنه یا اینکه آماده میخرن. اگر شما هم جزء این افراد هستید این مطلب؛ یعنی طرز تهیه آش رشته رو از دست ندید. اگر یک بار همراه با ما این آش خوشمزه رو بپزید خواهید دید که درست کردنش اونقدر ها هم سخت نیست فقط کافیه نکاتی که گفته میشه رو رعایت کنید. تا یادم نرفته بگم که این میزان مواد برای 6 نفر کافیست.

مرحله اول طرز تهیه آش رشته، خیس کردن حبوبات

برای درست کردن آش رشته باید حبوبات را از قبل خیس کنید تا نفخشون گرفته شود و راحت تر بپزد. نخود و لوبیا را از ۲۴ ساعت قبل با آب سرد بشویید و اجازه دهید خیس بخورد در این فاصله چند بار آبش رو عوض کنید. عدس و ماش را هم از ۳ ساعت قبل با هم خیس کنید. نخود و لوبیا را با هم بپزید عدس و ماش را هم با هم بپزید.

طرز تهیه آش رشته

همان طور که گفتیم بهترِ که حبوبات رو از قبل خیس کنید اما اگر یهو تصمیم گرفتید که آش بپزید برای گرفتن نفخ حبوبات یک خیار رو با پوست از وسط نصف کنید و داخل قابلمه حبوبات قرار دهید. برای پخت آبگوشت هم می توانید این کار را انجام دهید.

مرحله دوم طرز تهیه آش رشته، آماده کردن سبزی

سبزی آش رشته شامل تره، گشنیز، جعفری و برگ اسفناج به میزان مساوی است. عطر و طعم آش عمدتا از سبزی آن گرفته می شود بنابراین هر چه سبزی تازه تر باشد آش شما هم خوشمزه تر می شود.

برای آماده کردن سبزی باید اون ها رو با آب فراروان بشویید بعد از شستشو، چند دقیقه داخل آبکش بگذارید تا آب اضافیش گرفته بشه. حالا نوبت خرد کردنِ، حواستون باشه سبزی آش نباید بیش از حد خرد بشه. برای خرد کردن حتما از چاقو تیز استفاده کنید تا سبزی ها له نشن.

طرز تهیه آش رشته

مرحله سوم طرز تهیه آش رشته، آماده کردن پیاز داغ و نعناع داغ

از بین مراحل طرز تهیه آش رشته رسیدیم به سومین مرحله؛ یعنی آماده کردن مخلفاتی مثل پیاز داغ، سیر داغ و نعناع داغ که خیلی خیلی مهم هستند. این مخلفات علاوه بر عطر و طعم بی نظیری که به آش میدن برای تزئین هم استفاده میشن.

اینجوری یه پیاز داغ خشک و پودری خواهید داشت

پیاز داغ آش باید ریز و خشک باشد. برای داشتن چنین پیاز داغی باید پیاز ها رو نازک برش بزنید و در روغن فراوان که از قبل داغ شده سرخ کنید. پیاز ها رو به میزانی داخل قابلمه بریزید که توی روغن شناور باشن. بعد از سرخ شدن پیاز ها، اونا رو روی توری قرار دهید تا روغن اضافیش گرفته بشه سپس روی سینی پهن کنید. وقتی پیاز ها رو داخل سینی ریختید حواستون باشه که روی هم قرار نگیرن چون روغنی و خمیر میشن.

در مقاله بهترین روش درست کردن پیاز داغ مفصل در خصوص درست کردن و نگهداری پیاز داغ توضیح دادیم در صورت تمایل به مقاله مذکور مراجعه کنید.

طرز تهیه آش رشته

فوت و فن های درست کردن نعناع داغ خوش رنگ و خوش طعم

علاوه بر پیاز داغ باید نعناع داغ هم درست کنید. برای این منظور، به نعناع خشک پودر شده، روغن و نمک نیاز دارید. حواستون باشه نعناع کاملا یک دست پودر شده باشه و داخلش چوب یا برگ های بزرگ نعناع نباشه.

داخل تابه یا شیرجوش روغن بریزید منتظر بمونید تا گرم بشه. فقط باید گرم بشه اگر روغن داغ بشه نعناع داغ خوش رنگی نخواهید داشت. بعد از اینکه روغن گرم شد بهش کمی نمک اضافه کنید. اضافه کردن نمک کمک میکنه رنگ نعناع ثابت بمونه. در نهایت نعناع رو اضافه کنید 3 ثانیه بعد از روی حرارت بردارید نعناع داغ شما آماده است. اگر بیشتر از این روی حرارت بمونه تلخ، تیره و بد بو میشه. برای یک پیمانه پودر نعناع خشک 1/5 پیمانه روغن و 1/4 قاشق چایخوری نمک نیاز است.

طرز تهیه آش رشته

فوت و فن های درست کردن سیر داغ

حالا باید سیر داغ را آماده کنید. بعد از شستن سیر ها و جدا کردن پوستش اونا رو روی یک پارچه پهن کنید تا خشک بشن. بعد از خشک شدن با رنده درشت خردشون کنید.

حالا یک ماهیتابه گود رو روی حرارت متوسط بذارید مقداری روغن داخلش بریزید و اجازه دهید کاملاً داغ شود. سپس سیر ها رو داخل روغن بریزید. به میزانی روغن بریزید که به طور کامل سطح روی سیر ها را پوشش دهد. مقداری نمک و زردچوبه هم بهش اضافه کنید تا خوش رنگ تر و خوش طعم تر بشه. بالای سرش بمونید مرتب هم بزنید تا کاملا طلایی بشه.

طرز تهیه آش رشته

مرحله چهارم طرز تهیه آش رشته، بار گذاشتنش

قابلمه آش باید گنجایشش از مواد اولیه بیشتر باشه؛ پس قابلمه ای مناسب انتخاب کنید و نصفش رو با آب پر کنید. در آن را بگذارید و منتظر بمانید تا جوش بیاید سپس حبوباتی که از قبل پخته اید را به همراه استاک گوشت بهش اضافه کنید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید مجدد به جوش بیاید.

استاک یا آب گوشت، مرغ، ماهی یا سبزیجات از حرارت دادن استخوان‌ها به همراه سبزیجات ساقه‌ای و تعداد محدودی ادویه تهیه می‌شود. استاک در انواع سوپ، سس، خورشت‌ و البته بسیاری از غذا‌های دیگر مورد استفاده قرار گرفته و تاثیر بسیاری در طعم و مزه غذا‌ها دارد می‌توانید استاک را خودتان در منزل تهیه کنید یا اینکه به صورت آماده از سوپر مارکت‌ها خریداری کنید. در مقاله طرز تهیه استاک گوشت؛ فوت و فن های تهیه و نگهداری آن همه چیز رو راجع به استاک گفتیم.

طرز تهیه آش رشته

مرحله پنجم طرز تهیه آش رشته، سبزی آش رو کی اضافه کنیم؟

حبوبات رو که ریختید منتظر بمونید تا جوش بیاد بعدش سبزی رو اضافه کنید. قبل از اضافه کردن سبزی ۱ قاشق مرباخوری نمک به آش اضافه کنید اینجوری رنگ سبزی به آش پس نمیده. بعد از اضافه کردن سبزی در قابلمه رو نذارید تا آشتون بد رنگ نشه.

مرحله ششم طرز تهیه آش رشته، حالا وقت قاطی کردن مخلفاتِ

یک تابه بردارید ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری روغن مایع توش بریزید بعد نیمی از پیاز داغ، نیمی از نعناع داغ، سیر داغ، فلفل قرمز، زردچوبه، پودر گشنیز و آرد رو بهش اضافه کنید. 2 دقیقه تفت دهید تا بوی خامی آرد و زردچوبه گرفته بشه. بعد از اضافه کردن سبزی منتظر بمونید تا آش دوباره جوش بیاد. بعد از جوش اومدن این مواد رو اضافه کنید. بذارید آشتون 20 دقیقه ای با این مواد معاشرت کنه تا حسابی لعاب دار بشه. در قابلمه رو هم نذارید.

طرز تهیه آش رشته

مرحله هفتم طرز تهیه آش رشته، اضافه کردن رشته و کشک

بعد از 20 دقیقه باید رشته آش رو اضافه کنید. موقع اضافه کردن رشته باید اونا رو از وسط نصف کنید. وقتی رشته رو اضافه کردید به آرامی هم بزنید تا رشته‌ها به هم نچسبن. بعد از پختن رشته‌ها، کشک رو اضافه کنید و بعد از 10 دقیقه از روی حرارت بردارید. میتونید از مخلوط کشک و ماست هم استفاده کنید. از آن جایی که کشک شورِ بعد از اضافه کردنش مزه آش رو بچشید اگر لازم بود نمک اضافه کنید.

آخرین مرحله طرز تهیه آش رشته، تزئینش

مراحل طرز تهیه آش رشته به اتمام رسید اما کار ما هنوز تموم نشده چرا که تازه رسیدم به قسمت خوشگلاسیون. برای تزئین هر غذایی باید از اون چیز هایی که توش به کار رفته استفاده کنید پس آش رشته رو میتونید با کشک، سیر داغ، پیاز داغ، نعناء داغ، زعفران، ماست، زردچوبه و حبوبات تزئین کنید. نکته خیلی مهم برای تزئین اینِ که قبل از تزیین اجازه دهید  آش کمی سرد بشه و به اصطلاح روی آن ببندد اینطوری کار خیلی ساده تر میشه و مخلفات تزئین یهو غرق نمیشن. توی این ویدئو سه مدل تزئین آسون رو یاد می گیرید.

و در آخر

طرز تهیه آش رشته رو با همه نکات و فوت و فن های خوشمزه تر شدنش بهتون گفتیم. همان طور که دیدید درست کردن آش رشته اصلا سخت نیست فقط کافیه نکات مهمی که گفتیم رو رعایت کنید تا غذایی خوشمزه و خوش طعم داشته باشید. اگر شما هم نکته خاصی در خصوص طرز تهیه آش رشته و خوشمزه تر شدنش میدونید با ما به اشتراک بگذارید.

بی صبرانه منتظر نظراتتون هستم اگر غذای خاصی مدنظرتون هست توی کامنت ها بهم بگید حتما طرز تهیه و نکاتش رو براتون میذارم. یادتون نره همیشه با عشق آشپزی کنید.

طرز تهیه آش رشته

اگر دوست دارید آشپزی های ما رو دنبال کنید به صفحه آشپزی شایانیوز سر بزنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی