|

در انتظار گودو کسی که نمی آید اما امید واهی می کارد

در انتظار گودو

نگارشی که رنج انسان را با طنز به هم آمیخته و یک کمدی سیاه را هدف هدف قرار می دهد.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- در انتظار گودو اثری برجسته و ماندگار از ساموئل بکت است. این اثر که البته در قالب نمایشنامه ارائه شده است حاوی دیالوگ های نامفهوم بین دو شخص است که که به طرزی مسخره به دنبال معنای زندگی هستند! آنها به انتظار گودو نشسته اند. کسی که هیچوقت قرار نیست بیاید. 

در انتظار گودو

در انتظار گودو ماندنی بیهوده

در انتظار گودو پای بست ماندن به راه کسی را نشان می دهد که امری بی پایان و شبیه دور باطل زدن است . نه کسی می آید و نه کسی می رود و نه اتفاقی در این بین رقم میخورد که مرکز توجه باشد یا ارزش پرداختن داشته باشد. روندی که آنقدر فرسایشی است که وحشتناک نمود پیدا کرده و نکته ی جالب این است که بکت با مهارتی وصف ناشدنی چنین مضمونی را به قلم آورده است. نگارشی که رنج انسان را با طنز به هم آمیخته و یک کمدی سیاه را هدف هدف قرار می دهد.

در انتظار گودو

تولد در انتظار گودو

این اثر بین اکتبر 1948 و ژانویه 1949 به تحریر در آمد. هدف نویسنده ی در انتظار گودو فرار از نثر انشایی بود. حال آنکه در نهایت این اثر روی سکوی سالن کوچکی در پاریس به نمایش در آمد اما پیروزی اش آنقدر بزرگ بود که علاقه ی عمومی اش را تا حد بین المللی وسعت داد.

ارزش خواندن در انتظار گودو

پیشتر نیز گفته شد که سرتاسر در انتظار گودو با مقوله تکرار در هم آمیخته است. هر صحنه ی آن با انتظار و عدم توانایی اقدام برای رفتن به پایان می پذیرد. در انتهای هر روز یک پسربچه از سمت گودو به دیدن دو نفر می آید و تنها حرفش این است که امروز آقای گودو نیامده است اما گفته که فردا حتما خواهد آمد! از قرار این تکرار مکررات پایانی نداشته و بنایش بر مرور هر روزه است. پسربچه ای که احتمالا نماد امید کوچکی باشد که آن دو در دل خود می کارند تا برای رسیدن به فردا دوام بیاورند. 

در انتظار گودو

خودفریبی در انتظار گودو

موضوع دیگر در انتظار گودو خود فریبی است. انسان همیشه برای ادامه دادن ناچار است که امید را در دل خود زنده نگه دارد و اگر این امر سودی داشته باشد بسیار مفید نیز خواهد بود. اما اینجا صحبت از امید بیهوده است . آن دو در این اثر درباره ی موضوعات پیش پا افتاده و بی محتوا صحبت می کنند. این چیزها به نوعی برای بشر راهی به جهت فرار از مسئولیت های سنگین زندگیست. کاری که برای تحمل کردن رنجی که بر دوش افراد افتاده آنان را تسکین می دهد. خواندن این اثر نکته های پنهانی بیشماری را در خود جای داده که شاید در زندگی روزمره بارها و بارها با آن مواجه شویم اما ساده از کنارشان عبور کنیم. حال آنکه پای موضوع ارزشمندی به نام وقت و عمر ما در میان است.

اگر به بررسی آثار جهان علاقه دارید به این قسمت نیز سر بزنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی