|

علت حمایت پادشاه اردن از صهیونیست ها چیست؟

«در جریان گزارش حاضر به این سوال پرداخته می شود که چرا دولت اردن علیه عملیات وعده صادق ایران وارد میدان شد؟»

لینک کوتاه کپی شد
1

شایانیوز؛ یکی از نکات قابل تامل در بحبوحه اجرای عملیات وعده صادق ایران(حمله موشکی-پهپادی گسترده کشورمان به اراضی اشغالی)، حضور فعال اردنی ها در رهگیری موشک و پهپادهای ایرانی به نفع رژیم صهیونیستی بود. حتی گزارش هایی منتشر شد که تاکید داشتند دختر پادشاه اردن ملک عبدالله دوم، شخصا از طریق یک جنگنده در عملیات رهگیری مشارکت داشته است.

به گزارش شایانیوز؛ این اقدام پادشاهی اردن در شرایطی انجام گرفته که اردن از ابتدای جنگ غزه تاکنون، با راهپیمایی های گسترده مردم این کشور در حمایت از ملت فلسطین رو به رو بوده و البته که این راهپیمایی ها و اعتراضات علیه جنایات صهیونیست ها در نوار غزه همچنان نیز پابرجا بوده و ادامه دارند. از این رو، یک سوال مهم و محوری مطرح می شود و آن این است که علت حمایت پادشاه اردن از صهیونیست ها در جریان عملیات وعده صادق ایران چه بود؟ به نظر می رسد در پاسخ به این پرسش می توان به دو مولفه عمده و محوری اشاره کرد.

اولا، باید به این نکته توجه داشت که در شمار قابل توجهی از کشورهای عربی، حکام اقتدارگرا لزوما بازتاب دهنده خواسته ها و امیال ملت های خود نیستند. اردن نیز از این قاعده مستثنی نیست. مردم اردن حمایت های گسترده‌ای را از ملت فلسطین و هرگونه اقدام علیه اشغالگران اسرائیل نشان داده و می دهند اما رژیم سیاسی حاکم بر اردن پیوندهای گسترده و عمیقی با قدرت های غربی و البته در پشت پرده با رژیم اشغالگر قدس دارد. فراموش نکنیم که دولت اردن با رژیم صهیونیستی توافق صلح دارد و حتی صهیونیست ها در امان، پایتخت اردن سفارتخانه و مرکز دیپلماتیک دارند.

از این رو، طبقه حاکم در اردن پیوندهای خارجی خود را در هماهنگی با اسرائیل و قدرت های غربی تنظیم کرده‌اند که همین مساله توضیح می دهد، چرا آن ها در جریان عملیات وعده صادق ایران به نفع اشغالگران صهیونیست وارد میدان شدند.

دوم اینکه اردن در مجاورت اراضی اشغالی قرار دارد و البته که به کمک های مالی غرب و به طور خاص آمریکا نیز وابسته است و از این رو، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن هم از نظر امنیتی و هم اقتصادی، همراهی با جریان های ضداسرائیلی را به نفع کشورش نمی داند و معتقد است این موضوع می تواند سناریوهای ناامید کننده ای را برای اردن به ارمغان آورد. از این رو، ملاحظات امنیتی و اقتصادی نیز در نزدیکی پیوندهای اردن با رژیم اشغالگر قدس و قدرت های غربی بی تاثیر نبوده است.

معادله ای که توضیح می دهد چرا اردنی ها در جریان عملیات اخیر ایران علیه اراضی اشغالی، به نحوی فعال به نفع صهیونیست ها وارد میدان شدند. ورودی که در نوع خود می تواند پاداش های معناداری را نیز برای آن ها به همراه داشته باشد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی