|

سونامی بزرگ برای آمریکا در آفریقا

در گزارش حاضر به واکاوی ابعاد یک بحران معنادار برای آمریکا در قاره آفریقا پرداخته می شود.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ در ماه های گذشته، کشورهای غرب قاره آفریقا شرایط پرتنش و مملو از فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته اند. در این راستا، کشورهای نیجر، چاد و گابن و البته پیشتر بورکینافاسو و مالی، شاهد وقوع کودتاهایی بوده اند که سازوکاررهای حکمرانی تازه ای را در این کشورها ایجاد کرده اند.

به گزارش شایانیوز؛ با این همه، نکته قابل تامل در قالب کودتاهای مذکور و البته تحولاتی که پیش از آن ها در شماری از کشورهای آفریقایی رخ داده این است که تمامی حکومت های سرنگون شده، پیوندهای نزدیکی را هم با دولت آمریکا و هم برخی دولت های اروپایی نظیر فرانسه داشته اند. به طور خاص، وزرات خارجه آمریکا هشدارهای مختلفی را در مورد از دست رفتن کنترل و نفوذ واشینگتن بر ساحل غربی آفریقا منتشر و مطرح کرده است.

در این رابطه، به تازگی حکومت جدید نیجر از نیروهای آمریکایی درخواست کرده که هر چه سریعتر خاک این کشور را ترک کنند. درخواستی که با موافقت مقام های رسمی دولت آمریکا نیز همراه شده و قرار شده ارتش آمریکا، نیروی هوایی و شماری از نیروهای مسلح خود را از یک پایگاه نظامی در نزدیکی پایتخت نیجر خارج کند.

معادله ای که به نظر می رسد حالتی دومینو وار به خود بگیرد و در ادامه شاهد وقوع تحولات مشابه در دیگر کشورهای آفریقایی نیز باشیم. با این همه، این رویداد جدای از خاصیت دومینوار بودنِ خود، از دو منظر برای واشینگتن تلخ و دردناک است.

اولا، کشورهایی که در قاره آفریقا با کودتا و انقلاب اقدام به اخراج حکومت های وابسته به غرب و به ویژه دولت آمریکا کرده اند، پیوندهای نزدیکی را با چین، ایران و روسیه تعریف نموده اند و این به معنای توسعه نفوذ جبهه رقیب و دشمنان آمریکا به ضرر منافع و امنیت ملی این کشور است.

جالب اینکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز اخیرا در موضع گیری تایید کرده بود که یکی از دلایل فعال‌شدن فرانسوی ها در طرح موضع گیری های ضدروسی در بحبوحه جنگ اوکراین، رساندن این پالس به کرملین بوده که مسکو باید به حوزه نفوذ پاریس در قاره آفریقا احترام بگذارد. این بدان معناست که شوک جدی توسعه نوذ قدرت های شرقی در قاره آفریقا به پایتخت های غربی رسیده و آن ها به هر نحوی سعی در تقابل با این موضوع دارند.

دوم اینکه روند تحولات اخیر در قاره آفریقا تا حد زیادی همزمان با طرح ایده های مختلف از سوی تحلیلگران بین المللی و البته ظهور جلوه های عینی با محوریت افول هژمونی جهانی آمریکا شده است. به بیان ساده تر، شواهد و قرائن زیادی از افول موقعیت بین المللی آمریکا حکایت دارند و اینطور به نظر می رسد که آنچه در آفریقا رخ داده و می دهد نیز بخشی از کلان پروژه ای است که واشینگتن از آن هراس فراوانی دارد. معادلاتی که همه و همه پالس های ناامیدکننده ای را به آمریکا مخابره می کنند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی