|

دریاچه مهارلو شیراز دریاچه ای به رنگ صورتی در استان فارس

دریاچه یا تالاب مهارلو به دلیل رشد نوعی جلبک در آب آن صورتی رنگ است و به دریاچه صورتی نیز معروف شده است.

لینک کوتاه کپی شد

دریاچه مهارلو یکی از جاذبه‌های طبیعی و اماکن دیدنی استان فارس و شهر شیراز به شمار می‌رود که به دلیل رنگ صورتی خود از شهرت خاصی برخوردار است. این دریاچه فصلی که حاصل بارش‌های منطقه و چشمه‌های آب متعدد است، در نزدیکی شیراز قرار گرفته و میزبان مسافران و گردشگران زیادی در ایام مختلف سال است. اگر قصد دارید پس از رزرو هتل شیراز، برنامه سفر به این شهر و بازدید از این دریاچه زیبا را بچینید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

دریاچه مهارلو شیراز

معرفی دریاچه مهارلو

دریاچه یا تالاب مهارلو در 18 کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد. این دریاچه به دلیل رشد نوعی جلبک در آب آن صورتی رنگ است و به دریاچه صورتی نیز معروف شده است. مساحت تالاب مهارلو شیراز 24 هزار هکتار ( 31 کیلومتر طول و 11 کیلومتر عرض ) و ارتفاع آن از از سطح دریا  1560 متر می‌باشد.

عمق متوسط این تالاب 50 سانتی متر بوده اما در زمان پرآبی در عمیق‌ترین نقطه 3 متر نیز به ثبت رسیده است. آب این دریاچه دارای سدیم، منیزیم و سولفات سدیم است و در زمان‌های خشکسالی و بی آبی به یکی از پهنه‌های نمکی بزرگ ایران تبدیل می‌گردد. مهارلو به عنوان یک دریاچه فصلی شناخته می‌شود که در پاییز و زمستان به دلیل بارش‌های منطقه و جاری شدن رودخانه‌های شیراز، چناراه و سلطان آباد پر آب شده اما در فصل تابستان خشک گشته و به کانسار نمک تبدیل می‌شود. همچنین چشمه‌های متعددی نیز در حوضه آبریز این دریاچه وجود دارند که بخشی از آب آن را تامین می‌کنند.

در گذشته دریاچه مهارلو شیراز را به نام‌های مهلو، مهلویه، ماهلویه، جنکال و دریاچه نمک می‌شناختند. تالاب مهارلو جزئی از منطقه شکار ممنوع شیراز است که زیستگاه و پناهگاه حیوانات و پرندگان مختلفی محسوب می‌گردد.

اهمیت دریاچه مهارلو

این دریاچه صورتی رنگ زیبا به عنوان یک گنج طبیعی و خدادای از جهات مختلف دارای اهمیت می‌باشد. از نظر صنعتی این دریاچه مهمترین تامین کننده نمک خوراکی و صنعتی استان فارس به شمار می‌رود. از جلبک‌های تالاب مهارلو که «دونالیلا سالینا» نام دارند، برای مصارف پزشکی و تولید دارو و در صنعت غذایی و تولید لوازم آرایشی استفاده می‌شود. همچنین این جلبک خاص در صنعت پرورش ماهی‌های خاویاری، زینتی و میگو به عنوان نوعی غذا کاربرد دارد و صادرات آن نیز سود بسیاری نصیب اقتصاد کشور می‌کند.

اهمیت دریاچه مهارلو به موارد بالا ختم نمی‌شود و این تالاب در توسعه گردشگری منطقه نیز نقش دارد. هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از دریاچه صورتی شیراز به این منطقه سفر می‌کنند. رشد زیرساخت‌های مناسب برای گردشگری در جوار این دریاچه می‌تواند تاثیر زیادی در پیشرفت اقتصاد منطقه داشته باشد. همچنین این دریاچه به خاطر رطوبتی که ایجاد می‌کند در متعادل ساختن دمای شهر شیراز و مناطق اطراف تاثیر بسیاری دارد و از گرمای شدید جلوگیری می‌نماید.

محیط زیست و گونه های جانوری دریاچه مهارلو

این دریاچه بزرگ یکی از زیستگاه‌ها و پناهگاه‌های مهم پرندگان مهاجر در ایران به شمار می‌رود. در صورت مساعد بودن شرایط، پرندگان مختلفی به این دریاچه آمده و تا اواسط پاییز در این منطقه می‌مانند. از مهمترین پرندگانی که هر ساله جمعیت زیادی از آنها دریاچه مهارلو را برای مهاجرت و زندگی انتخاب می‌کنند، فلامینگو است. غذای فلامینگو موجودی به نام آرتمیا است که به دلیل نمکی بودن مهارلو در این محل فراوان یافت می‌گردد. از این رو فلامینگوها هر ساله در دسته‌های متعدد به مهارلو مهاجرت می‌کنند.

علاوه بر فلامینگو پرندگان دیگری مانند آنقوت، کاکایی، تنجه، گیلانشاه، سلیم کوچک، آبچلیک، اردک سبز، حواصیل و مرغابی در مهارلو نیز زندگی می‌کنند. همچنین گونه‌های جانوری متنوع دیگری همچون شغال، گربه وحشی، کفتار، روباه، مار و ... در اطراف تالاب صورتی شیراز مشاهده می‌شوند.

مسیر دسترسی به دریاچه مهارلو

دریاچه صورتی مهارلو در استان فارس و 18 کیلومتری جنوب شرقی شیراز و در حدود کیلومتر 60 جاده شیراز به فسا و در نزدیکی روستای مهارلو قرار دارد. برای بازدید از این دریاچه منحصر بفرد باید وارد جاده شیراز به فسا شده و بعد از طی 60 کیلومتر خروجی روستای مهارلو را در پیش بگیرید.

دریاچه مهارلو شیراز

دلیل رنگ صورتی دریاچه مهارلو

رنگ صورتی این تالاب به خاطر وجود جلبک سالینا است. این جلبک بی خطر تک سلولی با افزایش دما و غلظت نمک ماده بتاکارتن تولید می‌کند که باعث تغییر رنگ دریاچه می‌شود. این ماده خطری برای محیط زیست و جانوران ندارد و از نظر اکولوژیک و زیست بوم ایمن و بدون مشکل محسوب می‌شود.

وضعیت سال های اخیر دریاچه مهارلو

در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی‌های فراوان و کمبود بارش‌ها، مهارلو نیز مانند بسیاری از تالاب‌ها و دریاچه‌های ایران با تهدیداتی مواجه است. امروزه این دریاچه بیشتر از قبل دچار بی آبی و خشک شدن می‌شود و مدت زیادی را در این وضعیت به سر می‌برد. این امر باعث شده این تالاب به کانون ریزگردها تبدیل شود و باعث آلودگی هوای منطقه گردد.

همچنین با وزش باد و جابجا شدن نمک‌های بستر دریاچه و حرکت آنها به سمت زمین‌های کشاورزی، مشکلات بسیاری برای کشاورزان منطقه مهارلو و اطراف شیراز به وجود آمده است. آلودگی مهارلو توسط آلاینده‌های مختلف صنعتی مانند سرب نیز یکی دیگر از عوامل تهدید کننده حیات آن به شمار می‌رود. ورود فاضلاب به دریاچه مهارلو شیراز، برداشت بی رویه آب‌های زیر زمینی و حفر چاه‌های غیر مجاز باعث برهم خوردن اکوسیستم منطقه شده و جمعیت جانوران و پرندگان در سال‌های اخیر در این دریاچه به شدت کاهش یافته است.

بهترین زمان سفر به دریاچه مهارلو

برای بازدید از این دریاچه زیبا بهترین زمان از اواسط پاییز تا اوایل اردیبهشت ماه می‌باشد. زیرا در این مدت به دلیل بارش‌ها دریاچه پرآب بوده و آب و هوای مطبوعی دارد. همچنین در این زمان می‌توانید از تماشای پرندگان مهاجر نیز لذت ببرید.

اگر قصد سفر به استان فارس و بازدید از جاذبه‌های گردشگری مختلف آن مانند دریاچه مهارلو را دارید، می‌توانید برای رزرو هتل شیراز به سامانه رزرواسیون اقامت 24 مراجعه کنید و با مقایسه هتل‌های مختلف بهترین و مناسب‌ترین مکان برای اقامت خود را انتخاب نمایید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی