|

افزایش حقوق کارمندان دولت مشمول چه کسانی می‌شود؟

شش نکته به زبان ساده که باید درباره جزییات و نحوه اجرای لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری بدانیم.

لینک کوتاه کپی شد

افزایش حقوق کارمندان دولت ۱۴۰۱ یا همان لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری، با کلی القاب، عناوین و اصطلاحات قلمبه سلمبه احاطه شده است. به‌همین دلیل اگر با وجود تمام تلاش‌هایی که به‌خرج داده‌اید، تا الان نتوانسته‌اید سر دربیاورید پیشنهاد دولت چه بوده و نمایندگان در صحن مجلس قرار است درباره چی نظر بدهند یا به‌طور کلی ماجرا چیست، کاملا حق دارید.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از فرارو، برای شروع باید بگوییم افزایش حقوق کارمندان دولت، کارگران و بازنشسته‌ها هر سال اعمال می‌شود. سازمان تامین اجتماعی و شورای عالی کار، در روز‌های ابتدای سال به وظایف خود در قبال کارگران عمل کردند و دولت پس از اعمال افزایش ۱۰ درصدی حقوق در ابتدای سال، به‌منظور جبران اختلاف حقوق کارمندان و کارگران، با کلی سلام و صلوات بالاخره لایحه متناسب‌سازی حقوق را روز یکشنبه ۱۷ مهرماه به صحن علنی مجلس رساند. نمایندگان به دو فوریت آن رای مثبت دهند تا لایحه دوشنبه ۱۸ مهر در جلسه فوق‌العاده کمیسیون برنامه، مورد بررسی قرار بگیرد. در صورت تصویب نهایی، از نیمه دوم سال، یعنی شهریور حقوق کارمندان و بازنشستگان افزایش پیدا می‌کند. محمد حسینی، معاون امور مجلس رئیس جمهوری، چهارشنبه ۲۰ مهرماه را موعد احتمالی بررسی و نهایی شدن لایحه در مجلس می‌داند و البته پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند با توجه به تاخیر صورت گرفته، احتمال رد یا تغییر موارد موجود در لایحه ناچیز خواهد بود.

شماره یک | افزایش حقوق کارمندان دولت پلکانی اعمال می‌شود. یعنی کسانی که حقوق کمتری دریافت می‌کنند مشمول افزایش درصد بیشتر تا سقف ۲۰ درصد خواهد شد. اما میزان افزایش حقوق همه ۲۰ درصد نیست و برای برخی ممکن است در حد سه، چهار درصد باشد. همچنین در قالب متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری، براساس ضرایب پایه ریالی متفاوت، حقوق افراد از ۹۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. در لایحه آمده بیشترین میزان افزایش در طرح متناسب‌سازی حقوق، برای کارکنان دولت معادل یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و برای بازنشستگان ۹۰۰ هزار تومان خواهد بود.

شماره دو | افزایش حقوق کارمندان دولت پلکانی خواهد بود. یعنی حقوق کسانی که پایین‌تر است افزایش بیشتری پیدا می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت در صورت تصویب نهایی لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری، یک میلیون تومان به حداقل حقوق کارمندان دولت اضافه شده و حداقل حقوق دریافتی از پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به شش میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این، مبلغی نیز برای حق عائله‌مندی و حق فرزندان تحت تکفل اضافه می‌شود. فردی که این موارد را هم در فیش حقوقی خود دارد، ممکن است تا ۲.۵ میلیون تومان افزایش حقوق را شاهد باشد.

شماره سه | لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی و پژوهشی و قضات را هم در برمی‌گیرد. نیرو‌های مسلح، وزارت اطلاعات، کارکنان کشوری و لشکری سازمان انژی اتمی ایران (به استثنای مشمولان قانون کار)، بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی هم از این لایحه سود می‌برند. مجموع حقوق‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری تا پایان سال ۱۴۰۰ به یک میلیون و ۵۷۱ هزار و ۵۰۳ نفر می‌رسید. استان تهران با ۳۱۷هزار و ۸۹۷ نفر بیشترین و استان ایلام با ۱۲ هزار و ۹۳۶ نفر کمترین تعداد حقوق‌بگیر را دارا هستند. همچنین ۶۷ درصد جامعه حقوق‌بگیران مرد و ۳۳ حقوق‌بگیران زن هستند.

شماره چهار | متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری از سال ۹۵ در قالب افزایش پلکانی مطرح شد تا به این ترتیب میزان افزایش حقوق، افرادی که دریافتی پایین دارند بیشتر شود. این مصوبه در ابتدای سال ۹۶ به اجرا درآمد و در سال نخست، افزایش حقوق بازنشسته‌ها همانند حقوق کارمندان ۱۰ درصد تصویب شد، اما دارندگان حقوق زیر دو میلیون تومان مشمول همسان‌سازی حقوق شدند و به‌طور میانگین، حقوقشان ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد. متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری در سال‌های بعد ادامه پیدا کرد. سال ۱۴۰۰ متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان بر اساس مصوبه هیئت وزیران به میزان ۲۵ درصد و حداکثر تا ۲.۵ میلیون تومان اجرا شد. امسال بودجه ۹ هزار میلیارد تومانی برای متناسب‌سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت در نظر گرفته شده بود، اما با گذشت نیمی از سال شاهد اجرایی شدن آن نبودیم.

شماره پنج | در لایحه دولت آمده افرادی که تا پایان شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱ بازنشسته می‌شوند، در صورتی که پس از محاسبه حقوق بازنشستگی، دریافتی‌شان کمتر از مبلغ ۹۰۰ هزار تومان شود، مشمول طرح متناسب‌سازی اخیر به‌حساب می‌آیند. علاوه بر این تغییرات، رشد ۱۰۰درصدی کمک هزینه اولاد و ۵۰درصدی حق عائله‌مندی برای تمامی گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر دولت در نظر گرفته شده است.

شماره شش | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی که حداقل‌بگیر به‌حساب می‌آیند، امسال مشمول افزایش ۵۷ درصدی شد و حقوق سایر سطوح درآمدی با افزایش ۳۸ درصدی روبرو بود. همچنین از ابتدای سال حداقل حقوق مشمولان قانون کار، ۵۷ درصد افزایش پیدا کرد. به این ترتیب در حالی که حداقل حقوق دریافتی یک کارگر در سال ۱۴۰۱ با یک فرزند به شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد، کارمند دولت با همین شرایط، از ابتدای سال تا الان حداقل حقوق پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی دریافت کرده‌اند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی