|

توقف احتمالی تولید در ایران خودرو و سایپا

خبرهایی به گوش می‌رسد که احتمالا تولید محصولات دو شرکت ایران خودرو و سایپا متوقف می شود.

لینک کوتاه کپی شد

بازار خودرو باتوجه به کاهش قیمت همچنان در رکود قرار دارد و صنعت خودرو داخلی هم در شرایط مناسبی قرار ندارد.خبرهایی به گوش می رسد که ظاهرا اختلافات میان ایران خودرو و سایپا از یک طرف و قطعه سازان کشور از سوی دیگر بالا گرفته است.

قطعه سازان مدعی هستند که این دو شرکت بزرگ تولید خودرو در مجموع سی‌هزار میلیارد تومان (30 همت) به قطعه سازان بدهکار هستند و اگر ظرف چند هفته این بدهی را نپردازند کار خود را متوقف خواهند کرد و از تحویل قطعه به خودروسازان خودداری خواهند کرد. 

توقف تحویل قطعات منجر به توقف سریع تولید در این دو کارخانه بزرگ خواهد شد. زیرا این دو کارخانه بیش از 80 درصد ماشین را به صورت خرید قطعه سفارشی از قطعه سازان دریافت می‌کنند. این امر می‌تواند یک تلاطم جدید در بازار خودرو ایجاد کند.

باتوجه به تصمیمی که شورای رقابت در راستای مواضع جدید گرفته است، نقددینگی از دو شرکت خودرو ساز داخلی یعنی ایران خودرو و سایپا تا حدود بسیاری کاهش پیدا می کند و همین امر هم در تولید خودروسازان را با مشکل مواجه می کند.

چالش اصلی صنعت خودرو زمانی است که خودروسازان باید مطالبات معوقه قطعه سازان را پرداخت کند که به دلیل کمبود نقدینگی، در آینده خودروسازان با مشکلات بسیاری مواجه خواهند بود. کارشناسان معتقدند که تصمیمات جدید شورای رقابت می تواند این مشکل را برای خودرو سازان بزرگ تر کند.

خودروسازان اگر نقدینگی نداشته باشند نمی توانند پول قطعه سازان را پرداخت کنند و به همین دلیل به شورای رقابت اعلام کردند که این امکان وجود ندارد که 50 درصد از تولید را در بازدهی زمانی اعلام شده را پرداخت کنند. خودروسازان هم برای رشد تولید نیاز به نقدینگی دارند. فرمول های عجیب و غریب شورای رقابت فقط مشکلات بازار خودرو را دو برابر می کند. بسیاری از کارشناسان معتقدند شورای رقابت با تصمیمات اشتباه خود فقط بازار را به هم می زند و بلاتکلیفی در این ارگان سبب شده تا مصرف کننده و تولید کننده با هم در بازده زمانی متفاوت دچار ضرر شوند.

منبع:یکتا

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی