|

واریز مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ۲۰ اردیبهشت ماه

مابه‌التفاوت حقوق از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ پرداخت می‌شود مستمری‌بگیران غیرحداقل‌بگیر، حقوق اردیبهشت‌ و مابه‌اتفاوت فروردین‌ را با هم دریافت…

لینک کوتاه کپی شد

محسن نظام خیرآبادی، مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان‌رضوی، در گفتگو با شهرآرانیوز، با بیان اینکه امروز شاید بازنشستگان برای دیدن احکام جدید خود با مشکل روبه‌رو شوند، افزود: این طبیعی است، چون حجم مراجعه به سایت زیاد است. به‌ هر حال ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته تأمین اجتماعی در کشور وجود دارد که احتمال می‌رود برای افراد معدودی مشکلاتی در دیدن احکام به وجود بیاید. هیچ مشکلی در صدور احکام نیست و احکام حقوقی همه بازنشستگان با موفقیت بارگذاری شده است.

وی در ادامه درباره جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان در احکام جدید گفت: دریافتی هر نفر نسبت به حقوق اسفند ماه با افزایش سالانه و همسان‌سازی، دست‌کم ۵۰ درصد اضافه شده است. به گفته وی، افزایش حقوق‌ها در متناسب‌سازی سنوات پرداخت حقوق و همچنین میانگین دریافتی فرد بازنشسته در اولین سالی که بازنشسته شده، در افزایش حقوق تأثیر داشته است.

یکی از ایراد‌هایی که در سامانه بازنشستگی وجود دارد، این است که مثلا فردی ۱۰ سال قبل بازنشسته شده و اولین حقوق بازنشستگی‌اش در زمان بازنشستگی ۴ برابر حداقل حقوق بوده است؛ حال اتفاقی که در سنوات مختلف برای حقوق می‌افتد، حداقل حقوق بیشتر از سایر سطوح دستمزدی تغییر می‌کند. آن‌هایی نیز که حداقل می‌گرفتند، امسال ۳۹ درصد افزایش حقوق داشتند و آن‌هایی که بیشتر از حداقل بودند، ۲۶ درصد به اضافه ۲۸۰ هزار تومان حقوقشان اضافه شده است.

همچنین به‌مرور زمان در سنوات مختلف آن‌هایی که حقوقشان ۴ یا ۵ برابر حداقل حقوق بازنشستگی بوده است، به حداقل حقوق نزدیک می‌شوند، یعنی افزایش حقوق این افراد بیشتر است و سایر سطوح افزایش کمتر است و این سطوح به همدیگر نزدیک می‌شوند. ازجمله اقداماتی که امسال انجام شده، این است که مثلا کسی که زمان حقوق بازنشستگی‌اش ۴ برابر حداقل دستمزد بوده است، از ۷۵ درصد ۴ برابر حداقل دستمزد امسال کمتر نمی‌گیرد. برای همین امسال نمی‌توان خط‌کش یکسانی داد و حقوق‌ها را باهم مقایسه کرد؛ حقوق باتوجه‌به سنوات و شاخص‌های دیگر پرداخت می‌شود.

مابه‌التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان کی پرداخت می‌شود؟

برخی بازنشستگان در مرحله جدید اجرای همسان‌سازی، مبلغ کمتری از رقم پیش‌بینی‌شده دریافت کردند که پیگیری‌ها نشان داد این مشکل فقط برای تعدادی از بازنشستگان تأمین اجتماعی به‌علت مشکلات فنی سامانه رخ داده و در اردیبهشت‌ماه قرار است مابه‌التفاوت حقوق آن‌ها پرداخت شود. براساس قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی، اولین مرحله متناسب‌سازی در مرداد ماه ۹۹ اجرا شد و حقوق ماهانه مستمری‌بگیران این سازمان بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافت؛ به این صورت که بازنشستگان با ۳۰ سال خدمت، ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و با ۳۵ سال خدمت، ۳ میلیون تومان دریافت می‌کنند.

مرحله دوم متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در آخرین روز‌های اسفند ماه با واریز مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به‌صورت علی‌الحساب به حساب ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته اجرا شد. در فروردین‌ ماه پس از آنکه واریزی‌های تأمین اجتماعی آغاز شد، بازنشسته‌ها که انتظار داشتند رقم حقوقشان باتوجه‌به افزایش دستمزد و لحاظ‌کردن قانون همسان‌سازی رشد چشمگیری کند، شوکه شدند و اعتراضاتی دراین‌باره در رسانه‌ها منتشر شد.

با این‌حال، شب گذشته خبر صدور احکام افزایش دستمزد سال ۱۴۰۰ بازنشستگان تأمین اجتماعی در رسانه‌ها پیچید و برخی مستمری‌بگیران سایر سطوح (غیرحداقلی‌بگیران) منتظر واریزی حقوق جدیدشان هستند تا ببینند درنهایت چقدر حقوق می‌گیرند. مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان‌رضوی دراین‌باره گفت: طبق اعلام تأمین اجتماعی، مابه‌التفاوت و رقم قطعی این بخش از معدود بازنشستگان متوسط‌بگیر دریافت‌کننده، که سقف پرداختی آن‌ها به رقمی که انتظار داشتند، نرسیده است، در اردیبهشت‌ماه پرداخت خواهد شد.

نظام خیرآبادی با بیان اینکه احکام جدید صادر شده است و مابه‌التفاوت حکم در پرداخت حقوق اردیبهشت‌ماه لحاظ می‌شود، افزود: واریز مابه‌التفاوت حقوق از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ ماه به‌ترتیب حروف الفبا پرداخت می‌شود؛ به‌ عبارتی برخی مستمری‌بگیران غیرحداقل‌بگیر، هم حقوق اردیبهشت‌ ماه را دریافت می‌کنند و هم مابه‌اتفاوت حقوق فروردین‌ ماه را.

پس از بررسی پیشنهاد‌ها و سناریو‌های متعدد، سناریویی که با کانون عالی بازنشستگان توافق شد، به تأیید دست‌اندرکاران و هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی رسید که نکات مهم سناریو تأییدشده به شرح زیر است:

۱. مقرر شد اعمال ماده ۹۶ (افزایش سنواتی) براساس مبلغ مستمری حقوق اسفندماه ۱۳۹۹ برای همه مستمری‌بگیران صورت پذیرد.

۲. علاوه بر اعمال ماده ۹۶ برای افزایش حقوق سایر سطوح، ضریب ترمیمی درباره متناسب‌سازی حقوق افرادی که در سال‌های گذشته ضریب زمان برقراری مستمری آنان به نسبت حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار افت کرده و کم شده است، (با جبران ۷۵ درصد از نسبت ازدست‌رفته) اعمال می‌شود.

۳. باتوجه‌به انتظارات و مطالبه همه سطوح مستمری‌بگیر از سازمان تأمین اجتماعی و شرایط سخت اقتصادی بازنشستگان، مقرر شد پس از اعمال ماده ۹۶ و اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ و افزایش مزایای جانبی، افزایش دریافتی هیچ بازنشسته‌ای نسبت به دریافتی اسفندماه ۱۳۹۹ کمتر از ۵۰ درصد نباشد.

منبع: شهرآرانیوز

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • بازنشسته ارسالی در

    سلام باید قانون برای کلیه بازنشستگان اصلاح تا همه بازنشستگان از حقوق و مزایای اجتماعی و رفاهی مثل سفرهای سیاحتی تفریحی.هزینهای درمانی .وام های....بطوریکسان برخوردار شوند چون در زمان شاغلیشان بستگی بکار از تمام امکانات هنگام کار استفاده کردندواین چه همسان‌سازی یامتناسبازی است که پرداختی حقوق هافاصله زیاددارد

  • مستمری بگیر ارسالی در

    اصلا معلوم نیست چی گفتن واضح نمیگن که حالیمون بشه بلاخره چقدر اضافه کردن

  • مستمری بگیر ارسالی در

    با سلام
    جا دارد به سهم خود از کلیه ی سازمانها و مسوولین استانی و کشوری که در جهت استیفای حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی اهتمام ورزیده اند تشکر و امتنان نمایم . علیرغم اینکه میزان دریافتی اغلب این قشر محروم و زحمتکش تکاپوی هزینه های سنگین زندگی را نداده و نمی دهد ، مع الوصف تلاش و کوششی که در جهت هر چه کمتر کردن مشکلات مالی ذینفعان معمول گردیده است ، موجب امتنان است .

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی