|

آغاز جدل‌های انتخابات ۱۴۰۰

سپاه و انتخابات ۱۴۰۰؛ این 5 چهره سپاهی آماده کاندیداتوری

به تازگی فرمانده پیشین سپاه با انتقاد شدید از حسن روحانی، اصرار او برای برگشت به برجام را به مصلحت مردم و کشور ندانسته است.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- فرمانده پیشین سپاه از عملکرد و سخنان روحانی در مورد برجام به شدت انتقاد کرده است. سردار محمدعلی جعفری در حاشیه جلسه با مدیران فرهنگی-اجتماعی قرارگاه بقیه الله گفته است «آقای روحانی به جای اینکه به فکر مردم و رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه منافع ملی ایران باشد، به فکر برجام و حفظ آن است.»

فرمانده قرار بقیه الله در ادامه خواستار در اولویت قرار گرفتن رفع تحریم‌ها به جای برگشت به برجام شده و اضافه کرده است: «چه اصراری دارید که آمریکا به برجام برگردد؟ مطمئن باشید اگر آمریکا تحریم‌ها را ابتدا لغو نکند و به برجام برگردد، همین آقای بایدن تحریم‌های دو سه سال اخیر یا عمده آن‌ها را خارج از برجام تلقی کرده و ضمن حفظ آن‌ها تلاش می‌کند برجام شما را اصلاح کند.»

انتقاد فرمانده پیشین سپاه از روحانی در آستانه انتخابات 1400

انتقاد فرماندهان ارشد سپاه پاسداران از دولت حسن روحانی، پدیده تازه‌ای نیست؛ در طول دو دوره ریاست جمهوری روحانی بارها عملکرد وی و دولتش مورد انتقاد اصول‌گراها و برخی مقامات بلندپایه سپاه قرار گرفته است. از طرف دیگر حسن روحانی و بعضی از اعضای کابینه‌اش هم نهادهای نظامی و فعالیت‌های آن‌ها را نقد کرده‌اند. اما به نظر می‌رسد با توجه به نزدیک شدن به انتخابات 1400 و  احتمال نامزدی برخی از نظامی‌ها، انتقاد جدید فرمانده پیشین سپاه خبر از آغاز زودهنگام رقابت‌ها و جدل‌های انتخاباتی دارد.

مدت‌هاست که در فضای سیاسی کشور خبرهایی درباره احتمال نامزدی برخی از مقامات بلندپایه سپاه در انتخابات 1400 و حتی شانس پیروزی زیاد آن‌ها شنیده می‌شود. همچنین برخی از رسانه‌های خارجی نیز به گمانه‌زنی درباره حضور نظامیان ارشد در انتخابات آتی ریاست جمهوری ایران پرداخته و احتمال پیروزی آن‌ها را هم قوی ارزیابی کرده‌اند.

به نظر می‌رسد نامزدی مقامات و اعضای ارشد سپاه در انتخابات 1400 در هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصول‌گرا هم طرفداران جدی دارد. چندی پیش جواد آرین‌منش، یکی از فعالان اصول‌گرا ضمن حمایت از نامزدی نظامی‌ها برای ریاست جمهوری گفت: «پیش‌بینی من این است که رییس جمهور آینده از میان سپاهی‌ها خواهد بود. در واقع کسی که جریان اصول‌گرای انقلابی را مورد توجه قرار دهد و طبیعتا ظرفیت‌های انقلابی مانند بسیج و سپاه را که پای کار نماینده اصول‌گرا خواهند آمد، مدنظر داشته باشد. این مولفه‌ها قطعا می‌تواند شانس موفقیت را بالا ببرد.»

احمد زیدآبادی، یکی از فعالان جناح اصلا‌طلب هم پیش‌تر در یادداشتی رییس جمهور نظامی را برای کشور نه تنها مفید بلکه گریزناپذیر عنوان کرده بود: «هر کس در ایران در مقام ریاست جمهوری قرار بگیرد اگر حمایت نظامی‌ها را نداشته باشد، هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد و مجموعه تلاش او صرف خنثی‌سازی می‌شود.»

البته حضور نظامی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری مخالفان جدی هم دارد. بعضی مانند مصطفی تاج‌زاده، یک رییس جمهوری نظامی را برای کشور خطرناک و مترداف با از دست رفتن دستاورهای انقلاب می‌دانند. عده‌ای هم با توجه به نامزدی نظامی‌ها در دوره‌های قبل انتخابات رییس جمهوری و عدم موفقیت آن‌ها، معتقدند نامزدهای نظامی در صورت حضور دوباره رای چندانی به دست نمی‌آورند.

نامزدهای احتمالی سپاهی در انتخابات 1400

با وجود برخی مخالفت‌ها درباره حضور نظامی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری 1400، برخی از اعضای ارشدِ سابق و فعلی سپاه پاسداران در حال آماده شدن برای رقابت هستند. محسن رضایی و محمدباقر قالیباف از جمله فرماندهان سابق سپاه هستند که در دوره‌های قبلی هم به عنوان نامزد در انتخابات شرکت کرده‌‌اند اما دوباره قصد دارند بخت خود را برای رییس جمهوری امتحان کنند.

عزت‌الله ضرغامی، رییس اسبق سازمان صدا و سیما، یکی از اعضای ارشدِ اسبق سپاه پاسداران است که از مدت‌ها پیش فعالیت‌های انتخاباتی خود را هم شروع کرده است.

همچنین سردار حسین دهقان که وزیر دفاع در دوره اول ریاست جمهوری حسن روحانی بود، نامزدی خود را برای انتخابات 1400 اعلام کرده است. سردار دهقان از جمله نظامی‌های میانه‌رو در صحنه سیاست کشور محسوب می‌شود که هم با اصول‌گراها و هم با اصلاح‌طلب‌ها، روابط حسنه‌ای دارد.

به گفته برخی منابع نامزد اصلی سپاهی‌ها در انتخابات 1400 سعید محمد، فرمانده فعلی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء خواهد بود. سعید محمد که در افکار عمومی چهره چندان شناخته‌ای نیست، جزو فرماندهان جوان و نسل دوم سپاه پاسداران است که دکتری مهندسی عمران گرایش راه‌و‌ترابری از دانشگاه تربیت مدرس دارد. به نظر برخی از تحلیل‌گران سیاسی ناشناخته بودن سعید محمد برای افکار عمومی ممکن است در انتخابات 1400، برگ برنده وی بوده و شانس پیروزی‌اش را هم افزایش دهد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی