|

نوید روحانی برای احیای برجام

انتقاد اصول‌گراها از مذاکرات برگشت به برجام

رییس جمهور کشورمان در اظهارات جدیدش، نوید احیای برجام و بازگشت آمریکا به این توافق را داده است.

لینک کوتاه کپی شد

رییس جمهورکشورمان پس از اتمام نخستین دور مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین با اشاره به این رویداد گفت: «در روزهای اخیر ما شاهد فصل تازه‌ای از تجدید حیات برجام هستیم. همه کشورهایی که در برجام متعهد بودند، در این روزها در وین اجتماع کردند. حالا با ترکیب‌های مختلف از جمله ترکیب 1+4  با حضور ایران یا 1+4 با حضور آمریکا، اما به هر حال به هر نحوی که بوده، امروز یک صدای واحد شنیده می‌شود و آن این که همه اطراف این توافق هسته‌ای به نتیجه رسیده‌اند که هیچ راه‌حلی بهتر از توافق برجام و هیچ مسیری جز اجرای کامل برجام وجود نخواهد داشت و این موفقیت جدید برای جمهوری اسلامی است.»

حسن روحانی با تاکید بر برجام به عنوان دستاورد دولتش، افزود: «آمریکا آمده و می‌خواهد توبه کند و به برجام برگردد. حال این‌که چقدر راست می‌گوید و در مقام اجرا به حرف خود وفادار است این را باید ببینیم. ما اکنون نمی‌خواهیم قضاوت نهایی کنیم. ما قضاوت تا امروز را انجام می‌دهیم و تا امروز این حالت را می‌بینیم.»

بدبینی اصول‌گرایان به مذاکرات فعلی

با وجود دفاع روحانی از برجام به عنوان دستاورد دولتش و نوید برگشت آمریکا به برجام، برخی از اصول‌گراها معتقدند که برجام دستاورد چندانی برای کشور نداشته و مذاکرات فعلی هم برای احیای آن به نتیجه نخواهد رسید. فریدون عباسی، نماینده مجلس یازدهم و رییس اسبق سازمان انرژی اتمی در گفتگو با یکی از رسانه‌ها با انتقاد از مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین گفت: «ما با رعایت اصل حکمت و عزت مذاکره موافق هستیم، مذاکره‌ای که تیم فعلی انجام می‌دهد چون بر مبنای نظری و دیدگاه فلسفی خاص است لذا راحت می‌شود نتیجه آن را پیش‌بینی کرد. ما در سال 92 پیش‌بینی می‌کردیم و می‌گفتیم که این مذاکرات به امضای برجام می‌انجامد و همین اتفاق هم افتاد و برجام بی‌فرجام امضا شد و بعد از آن اینستکس هم جواب نداد.»

رییس اسبق سازمان انرژی اتمی ضمن ابراز بدبینی نسبت به نتیجه مذاکرات فعلی تاکید کرد: «در حال حاضر نیز همان آدم‌هایی که این روش غلط را قبلا طی کرده‌اند برای مذاکره به وین رفته‌اند. آیا با گذشته این مذاکرات نتیجه مثبتی عاید کشور می‌شود، آقایان رفته‌اند و دوباره آمریکا را در یک اتاق می‌گذارند و بازی در می‌آورند تا افکار عمومی داخل کشور را فریب دهند چون اینها به دنبال این نیستند که از موضع قدرت مسئله را حل کنند.»

دور اول مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا با حضورکشورهای عضو توافق هسته‌ای برجام با هدف رفع تحریم‌های ایران و بازگشت ایران به تعهداتش روز سه‌شنبه 17 فروردین در وین پایان یافت. البته طرفین توافق کرده‌اند که این گفتگوها روز جمعه 20 فروردین در شهر وین دوباره از سر گرفته شود. بعد از پایان دور اول این مذاکرات، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا آن را یک گام سازنده و رو به جلو توصیف کرد و البته از خواسته‌های حداکثری ایران انتقاد کرد. عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان هم از تشکیل دو کارگروه تحریم‌ها و هسته‌ای برای بازگشت به برجام در پایان دور نخست مذاکرات خبر داد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی