|

تشدید شکاف در مدیریت بحران کرونا

جدال رسانه‌ای حسن روحانی با وزیر بهداشت

بعد از انتقادات وزیر بهداشت از بی‌توجهی به هشدارهای وی در مورد سفرهای نوروزی، شاهد جدال رسانه‌ای بین مسعود نمکی و رییس جمهور بوده‌ایم.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- با اوج گرفتن بحران کرونا و شروع موج جدید این بیماری، اختلافات بین وزیر بهداشت و رییس جمهور هم تشدید شده و کار به جدل رسانه‌ای بین آن‌ها رسیده است. با نزدیک شدن به ایام نوروز و در اواخر اسفند ماه وزیر بهداشت بارها درباره خطرات سفرهای نوروزی هشدار داد و از مردم خواست از مسافرت در این ایام خودداری کنند. همزمان با پایان یافتن تعطیلات و تشدید ابتلا به کرونا، مسعود نمکی و برخی از معاونان وی با یادآوری مخالفت وزارت بهداشت با انجام سفرهای نوروزی علنا از بی‌توجهی ستاد کرونا به این هشدارها انتقاد کردند.

روحانی: باید در ستاد کرونا یک ‌صدایی باشد

روز 18 فروردین ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت در گفتگویی تلویزیونی اعلام کرد که وزارت بهداشت مخالف سفرهای نوروزی بوده اما مقام‌های دیگر به دلایل اقتصادی با این تصمیم مخالفت کرده‌اند. حریرچی در این مصاحبه گفت: «برخی در ستاد ملی کرونا مانع شدند تا از فرصت طلایی عید برای خاموش کردن شعله‌های کرونا استفاده کنیم. نمی‌توانم اسامی این افراد را بگویم.»

بعد از انتشار انتقادات وزیر بهداشت و معاون وی از بی‌توجهی ستاد کرونا به هشدارهای آن‌ها درباره خطر سفرهای نوروزی، رییس جمهور هم روز 21 فروردین در حاشیه جلسه ستاد کرونا به آن واکنش نشان داد و تاکید کرد همه اعضای ستاد کرونا باید از مصوبات این ستاد حمایت کنند و یک صدایی وجود داشته باشد؛ وی گفت: «هدف از انتخاب سخنگو برای ستاد مقابله با کرونا، یک صدایی درباره این موضوع بوده است.» روحانی همچنین در ادامه افزود: «ما یک ستاد هستیم و مسئولیت ما تضامنی است، یعنی وقتی تصمیمی می‌گیریم، همه ما مسئول آن هستیم و باید از آن مصوبه حمایت کنیم.»

نمکی: از من انتظار تک ‌صدایی نداشته باشید

بعد از سخنان حسن روحانی و تاکیدش بر لزوم یک‌ صدایی در ستاد کرونا، وزیر بهداشت در نشست کمیته امنیتی انتظامی کرونا گفت: «از من انتظار داشته نداشته باشید به خاطر تک‌ صدایی، حرف غیرکارشناسی بزنم.»  همچنین مسعود نمکی در ادامه با تکرار انتقاد پیشین خود تاکید کرد: «در این مملکت اتفاقی افتاد که اگر دقت می‌شد و اگر نگاه کارشناسی خریدار داشت، ما در طوفانی به نام موج چهارم کرونای موتاسیون یافته نمی‌افتادیم. بنده مکتوبات زیادی دارم که جزء اسناد طبقه‌بندی شده است و بنا نداریم آن‌ها را منتشر کنیم.» همچنین نمکی در بخش دیگر از اظهاراتش به بی‌اهمیت بودن منصب وزارت برای خود اشاره کرده و گفت «فقط برای خدمت به مردم در این پست مانده است.»

البته جدال لفظی وزیر بهداشت با رییس جمهور به همین جا ختم نشد و حسن روحانی 25 فروردین در جلسه هیئت دولت با کنایه به انتقادات اخیر وزیر بهداشت از بی‌اعتنایی به هشدارهایش درباره سفرهای نوروزی، گفت: « بعضی‌ها اینجا فکر می‌کنند چون ایام نوروز بود و یک عده‌ای رفتند مسافرت ما دچار موج جدید کرونا شدیم؛ در حالی که بسیاری از کشورهای دنیا با موج جدید کرونا روبرو شدند... الان ما باید به همدیگر کمک کنیم، الان وقت سخنرانی و شعار نیست، وقت عمل است.»

این اختلافات و شکاف در مدیریت بحران کرونا در شرایطی که کشور وارد موج جدیدی از شیوع این بیماری شده، موجب نگرانی بسیاری شده است. هر چند برخی معتقدند وزیر بهداشت با انتقاداتش از دیگر بخش‌ها به دنبال فرافکنی ضعف‌های عملکردش در وزارت بهداشت و شانه خالی کردن از بار مسئولیت است.

چندی پیش هم روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به انتقادات تکراری مسعود نمکی از بقیه نهادها، نوشت: «راه درست اینست که وقتی یک مسئول می‌بیند به هر دلیل نمی‌تواند به مسئولیتی که برعهده دارد عمل کند، جای خود را به کسی بدهد که قدرت کافی برای انجام آن وظیفه را دارد. متاسفانه در کشور ما هیچ مسئولی خود را موظف به استعفا دادن به خاطر قصور یا تقصیر و یا ناتوانی از انجام وظیفه نمی‌داند و کاسه کوزه‌ها را بر سر دیگران شکستن به یک فرهنگ تبدیل شده است.»

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی