|

باورهای غلط درباره کرونا

8 دروغ بزرگ درباره کرونا ویروس

این حجم از محتوای بی­ پایه درباره ویروس کرونا که بی وقفه بدست ما می‌­رسد می­‌ تواند تمایز واقعیت از دروغ را دشوار کند.

لینک کوتاه کپی شد
3

شایانیوز- در حالی که مبتلایان به کرونا ویروس جدید همچنان در سراسر جهان در حال افزایش است، هر روزه با سیل مقالات خبری و پست‌­های رسانه‌­های اجتماعی در مورد این ویروس نیز مواجه می­‌شویم.

متأسفانه، این حجم از محتوای بی­ پایه که بی وقفه بدست ما می­رسد می­تواند تمایز واقعیت از دروغ را دشوار کند و هیچ ویروسی خطرناک­تر از اطلاعات غلط نیست.

shutterstock_1689238549_1920x1080

در اینجا لیستی از گسترده‌­ترین دروغ­ها در مورد COVID-19 و بیماری ناشی از آن را جمع آوری کرده‌­ایم و توضیح داده‌­ایم که چرا این شایعات گمراه کننده یا کاملاً اشتباه هستند.

باور غلط: این ویروس فرمت جهش یافته از ویروس سرماخوردگی است.

ویروس کرونا از یک خانواده بزرگ ویروسی است که شامل بسیاری از بیماری­‌های مختلف می‌شود.

SARS-CoV-2 شباهت‌هایی با ویروس­‌های مختلف کرونا دارد که چهار مورد از آنها می‌­تواند باعث سرماخوردگی شود. هر پنج ویروس این خانواده دارای برآمدگی های چسبنده در سطح خود هستند و از پروتئین های به اصطلاح Spike برای آلوده کردن سلول‌های میزبان استفاده می‌­کنند.

با این حال، چهار کرونا ویروس سرماخوردگی به نام­های E229، NL63، OC43 و HKU1 همه از انسان به عنوان میزبان اصلی خود استفاده می­کنند.

SARS-CoV-2 اشتراکی در حدود 90٪ از محتوای ژنتیکی خود را با ویروس‌های کرونا دارد که خفاش­ها را آلوده می­‌کند و این نشان می‌­دهد که ویروس از خفاش‌ها منشا گرفته و بعداً به انسان سرایت کرده است.

پیشنهاد می شود: جهش ویروسی، ویروسی با لباس جدید

باور غلط: کرونا ویروس در آزمایشگاه ساخته شده است.

هیچ مدرکی دال بر ساخت ویروس توسط انسان نیست. SARS-CoV-2 شباهت زیادی به دو ویروس کرونا یعنی SARS و MERS که در دهه‌­های اخیر شیوع داشته‌­اند دارد.

مطالعه‌ای که در 17 مارس در ژورنال Nature Medicine منتشر شد، شواهد محکمی را نیز علیه ایده "ویروس مهندسی شده در آزمایشگاه" ارائه داد.

این تحقیق نشان داد که یک قسمت اصلی SARS-CoV-2 ، معروف به پروتئین اتصالی ویروس به میزبان، مطمئناً در طبیعت ظاهر شده است.

بعلاوه، اگر دانشمندان می­خواستند با استفاده از مدل های رایانه ای ویروس مهلکی را بر اساس ویروس اصلی SARS مهندسی کنند ، احتمالاً جهش‌هایی را که در SARS-CoV-2 وجود دارد انتخاب نمی‌­کردند.

جهش­‌های ساخته شده در آزمایشگاه از قدرت ویروس در اتصال به سلول­‌های میزبان می‌­کاهد و آن را تضعیف می­کند.

این تحقیق نشان داد که طبیعت از دانشمندان باهوش‌تر است و ویروس کرونا راهی برای جهش یافت که کاملاً متفاوت از هر آنچه دانشمندان می‌توانستند پیش بینی یا خلق کنند، بود.

file-20200713-18-nt7yxv

باور غلط: حیوانات خانگی کرونا ویروس را گسترش می­‌دهند.

اگرچه حیوانات خانگی در موارد نادر ممکن است مبتلا به COVID-19 شوند، اما شواهدی وجود ندارد که بتواند آن را به افراد منتقل کند.

چند گزارش از گربه‌­ها و سگ‌هایی شده است که پس از تماس با صاحب بیمار خود به COVID-19 آلوده شده­اند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌­ها (CDC) می­گوید حتی اگر حیوانات اهلی خانگی آلوده شوند، هیچ مدرکی وجود ندارد که آنها نقش مهمی در انتشار ویروس داشته باشند؛ و تاکنون هیچ گزارش تأیید شده­ای در مورد ابتلای افراد به این بیماری از حیوانات خانگی گزارش نشده است.

به هر حال CDC توصیه می کند افراد مبتلا به COVID-19 شخص دیگری را در هنگام بیماری برای مراقبت از حیوان خود انتخاب کند. به گفته این مرکز، افراد باید همیشه دستان خود را پس از تماس با حیوانات بشویند، زیرا حیوانات خانگی می­توانند ناقل بیماری­‌های دیگری باشند.

in-general-pet-owners-should-maintain-good-hygiene-including-washing-hands-before-and-after-handling-animals-

باور غلط: کودکان به کروناویروس مبتلا نمی­شوند.

کودکان قطعاً می‌­توانند COVID-19 را بگیرند، اگرچه گزارش بیماری جدی در کودکان نادر است.

مطالعه CDC بر روی بیش از 1.3 میلیون مورد از مبتلایان در ایالات متحده از ژانویه تا مِی‌، نشان داد که میزان عفونت­‌های تأیید شده در کودکان زیر 9 سال 52 مورد در هر 100000 نفر است.

مطالعه دیگر نشان داد که در میان 52000 مورد مرگ COVID-19 از فوریه تا می، فقط 16 مرگ در افراد زیر 18 سال گزارش شده است.

با این وجود باید توجه داشت که کودکان یکی از انتقال دهنده‌­های خاموش این بیماری به شمار می‌­روند.

AkzfhqjmUqLK3UzAyEcrMT

پیشنهاد می شود: کروناویروس جدید و بارداری و آنچه که باید مادران بدانند.

باور غلط: اگر علائم دارید به کووید19 مبتلا هستید.

COVID-19 باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم می شود، که بسیاری از آنها در بیماری‌های تنفسی دیگر مانند آنفولانزا و سرماخوردگی نیز ظاهر می شوند.

به طور خاص، علائم رایج شامل تب، سرفه، سردرد، گلو درد، بدن درد، تنفس دشوار، حالت تهوع و استفراغ است. اما در اوایل، افراد آلوده ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند.

بعضی از افراد هرگز علائمی پیدا نمی­کنند. میزان شایع بودن موارد بدون علامت هنوز بطور دقیقی مشخص نیست، اگرچه CDC تخمین می­زند که حدود 40٪ موارد باشد.

باور غلط: مکمل‌­های ویتامین C مانع از ابتلا به کووید19 می‌­شوند.

ویتامین C نقش اساسی در بدن انسان دارد و از عملکرد طبیعی ایمنی بدن پشتیبانی می­کند. این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان، ذرات باردار موسوم به رادیکال‌های آزاد را که می­توانند به بافت‌های بدن آسیب برسانند را خنثی می­کند.

همچنین به بدن کمک می­کند تا هورمون‌­ها را سنتز کند، کلاژن بسازد و بافت همبند را در برابر ورود عوامل بیماریزا مقاوم کند.

بنابراین اگر می­‌خواهید یک سیستم ایمنی سالم داشته باشید، ویتامین C باید در رژیم روزانه شما باشد. اما بعید به نظر می­رسد مصرف زیاد مکمل­‌ها خطر ابتلا به COVID-19 را کاهش دهد و در صورت آلوده شدن حداکثر ممکن است یک مزیت متوسط در برابر ویروس به شما بدهد.

hand-coronavirus

باور غلط: نوشیدن الکل و خوردن سیر می­تواند از شما در برابر COVID-19 محافظت کند.

مصرف برخی غذاها مانند الکل یا سیر از شما در برابر ویروس کرونا محافظت نمی­‌کند. اگرچه ضد عفونی کننده های الکلی برای از بین بردن میکروارگانیسم­های پوستی موثر واقع می­شود، اما طبق گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، الکل در هنگام بلعیدن اثر ضد عفونی کنندگی ندارد.

در واقع، استفاده زیاد از الکل در واقع می­تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کرده و توانایی بدن شما را برای مقابله با بیماری‌های عفونی کاهش دهد. از سوی دیگر اگرچه ممکن است سیر دارای خواص ضد میکروبی باشد، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که بتواند از شما دربرابر COVID-19 محافظت کند.

باور غلط: استفاده از ماسک، سطح اکسیژن خون را کاهش می‌­دهد.

استفاده از ماسک­های پزشکی برای مدت طولانی ممکن است برای برخی ناخوشایند باشد، اما طبق مطالعه WHO، پوشیدن ماسک کمبود اکسیژن یا مسمومیت با دی اکسید کربن (CO2) ایجاد نمی­کند. همین امر برای ماسک های N95 و پارچه‌­ای نیز صدق می­‌کند.

دارل جونیور، مدیر مرکز تحقیقات آموزش پرستاری در دانشگاه پنسیلوانیا اظهار داشته است: "دوز CO2 که ممکن است در حین ماسک زدن دوباره تنفس کنیم، توسط سیستم تنفسی و متابولیکی بدن به سرعت و به راحتی از بین می‌رود."

WHO می­‌گوید، هنگام استفاده از ماسک، باید مطمئن باشید که کاملاً مناسب است و به شما امکان می­دهد تا به طور معمول نفس بکشید.

در پایان باید توجه داشت در روزهایی که اطلاعات غلط از زبان افراد غیر متخصص به گوش می‌رسد باید توجه خود را به سمت و سوی اخبار درست و دارای پشتوانه علمی معطوف کنیم تا اسیر شایعات و راه‌کارهای غیرعلمی برای پیشگیری از این بیماری نشویم.

200227-Coronavirus-and-the-potential-impact-on-Supply-Chains-1920x1280-1600x1067

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی