|

زگیل تناسلی چه علائمی دارد و چرا ایجاد می‌ شود؟

عفونت این ویروس عامل اصلی سرطان دهانه رحم است. می‌تواند منجر به تغییرات پیش سرطانی در سلولهای دهانه رحم شود که به آن دیسپلازی گفته می شود.

لینک کوتاه کپی شد

زگیل‌های تناسلی (Genital Warts) برجستگی‌­های نرمی هستند که در اندام تناسلی ظاهر می­‌شود. آنها می­توانند زمینه ساز ایجاد درد، ناراحتی و خارش شوند. این عارضه یک عفونت منتقله از راه مقاربت جنسی (STI) است که برخی از سویه‌­های کم خطر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) باعث ایجاد آن می­شود. اینها با سویه‌­های پرخطر که می توانند منجر به دیسپلازی دهانه رحم و سرطان شوند متفاوت است.

HPV-685029949

HPV شایعترین ویروس در میان بیماری­های STI است. زنان و مردان فعال جنسی در معرض عوارض HPV، از جمله زگیل‌های تناسلی هستند. عفونت با این ویروس به ویژه برای خانم­ها خطرناکتر است زیرا برخی از انواع HPV می­توانند باعث سرطان دهانه رحم شوند.

علائم زگیل تناسلی چیست؟

این بیماری از طریق فعالیت جنسی­، از جمله رابطه دهانی، واژینال و مقعدی می­تواند منتقل شود. ممکن است چندین هفته یا چند ماه پس از عفونت دچار زگیل نشوید.

زگیل‌های تناسلی همیشه با چشم انسان قابل مشاهده نیستند. ممکن است بسیار کوچک و همرنگ پوست یا کمی تیره باشند. قسمت بالای آن ممکن است شبیه گل کلم باشد و در اثر لمس احساس صافی یا کمی زبری داشته باشد. ممکن است به صورت خوشه­ای از زگیل­ها یا فقط یک زگیل ایجاد شوند.

 

زگیل تناسلی در مردان ممکن است در مناطق زیر ظاهر شود:

  • آلت تناسلی مرد
  • کیسه بیضه
  • کشاله ران
  • ران
  • داخل یا اطراف مقعد

برای زنان، این زگیل‌ها ممکن است در این نواحی ظاهر شوند:

  • داخل واژن یا مقعد
  • خارج از واژن یا مقعد
  • روی دهانه رحم

زگیل تناسلی همچنین ممکن است در لب، دهان، زبان یا گلو شخصی که رابطه دهانی با فرد آلوده به HPV داشته باشد ظاهر شود.

 

hpv-symptoms-5af4a4d718ba01003f

 

عفونت این ویروس عامل اصلی سرطان دهانه رحم است. همچنین می‌تواند منجر به تغییرات پیش سرطانی در سلولهای دهانه رحم شود که به آن دیسپلازی گفته می شود.

انواع دیگر HPV نیز ممکن است باعث سرطان ارگانهای خارجی دستگاه تناسلی زنان شود. آنها همچنین می­توانند باعث سرطان آلت تناسلی و مقعدی شوند.

حتی اگر زگیل‌های تناسلی را مشاهده نکنید، باز هم ممکن است علائمی ایجاد کنند، مانند:

  • ترشحات واژن
  • خارش
  • خون ریزی
  • سوزش

در صورت گسترش یا بزرگ شدن زگیل‌های تناسلی، این شرایط می­تواند ناخوشایند یا حتی دردناک باشد.

 

علت ایجاد زگیل‌های تناسلی چیست؟

بیشتر موارد زگیل تناسلی توسط ویروس HPV ایجاد می­شود. 30 تا 40 سویه HPV وجود دارد که به طور خاص دستگاه تناسلی را تحت تأثیر قرار می­دهد، اما فقط تعداد کمی از این گونه­‌ها باعث ایجاد زگیل‌های تناسلی می­شوند.

ویروس HPV از طریق تماس پوست به پوست بسیار قابل انتقال است، به همین دلیل است که به عنوان یک بیماری منتقله از راه تماس جنسی در نظر گرفته می­شود.

در حقیقت، پاپیلوما ویروس به قدری رایج است که مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) می­گوید اکثر افراد فعال جنسی به آن مبتلا می­شوند.

با این حال، ویروس همیشه منجر به عوارضی مانند زگیل تناسلی نمی­شود. در واقع، در بیشتر موارد، ویروس خود به خود از بین می رود و هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی­کند.

زگیل‌های تناسلی معمولاً ناشی از سویه­‌هایی از ویروس است که با سویه‌های ایجاد کننده زگیل بر روی دست ها یا سایر قسمت های بدن تفاوت دارد. زگیل‌های دست نمی­توانند به اندام­های جنسی و بالعکس منتقل شوند.

 

hpv-warts-722x406

 

عوامل زمینه ساز زگیل تناسلی

هر فرد فعال جنسی در معرض ابتلا به HPV قرار دارد. با این حال، زگیل‌های تناسلی بیشتر در افرادی دیده می­شود که:

 

  • زیر 30 سال هستند.
  • سیگار می­کشند.
  • دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند.
  • سابقه کودک آزاری داشته باشند.
  • فرزندان مادری هستند که هنگام زایمان دارای ویروس بوده است.

 

چگونه زگیل‌های تناسلی تشخیص داده می­شوند؟

برای تشخیص این بیماری، پزشک در مورد سلامتی و سابقه جنسی شما سوال‌­هایی می­کند. این شامل علائمی است که شما تجربه کرده اید و اینکه آیا از کاندوم استفاده می­کنید یا رابطه جنسی دهانی داشته­‌اید؟

پزشک همچنین معاینه فیزیکی را در هر نواحی که احتمال وجود زگیل در آن وجود دارد انجام ­دهد.

 

پزشک همچنین ممکن است آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهد؛ که شامل گرفتن یک سواب از ناحیه برای به دست آوردن سلول­های دهانه رحم شما است. این سلول­ها سپس می توانند از نظر وجود HPV آزمایش شوند.

انواع خاصی از HPV ممکن است نتایج غیرطبیعی در آزمایش پاپ ایجاد کند، که ممکن است نشان دهنده تغییرات پیش سرطانی باشد. اگر پزشک شما این ناهنجاری ها را تشخیص دهد، برای کنترل هرگونه تغییر یا برای تشخیص دقیق تر نیازمند اجرای روش خاصی از غربالگری بنام کولپوسکوپی باشد.

unnamed

زگیل‌های تناسلی چگونه درمان می شوند؟

در حالی که زگیل‌های تناسلی قابل مشاهده اغلب با گذشت زمان از بین می روند، HPV خود می­تواند در سلول های پوستی شما باقی بماند. این بدان معناست که ممکن است در طول زندگی خود چندین بار شیوع داشته باشید. بنابراین کنترل علائم مهم است زیرا باید از انتقال آن با سایر افراد جلوگیری کنید.

 

زگیل‌های تناسلی حتی در صورت مشاهده نشدن زگیل یا علائم دیگر، به دیگران نیز منتقل می­شوند.

 

اگر زگیل‌های قابل مشاهده با گذشت زمان برطرف نشوند، ممکن است برای برداشتن آنها به جراحی جزئی نیاز داشته باشید. پزشک شما همچنین می­تواند زگیل ها را از طریق این روش ها برطرف کند:

  • سوزاندن زگیل با جریان الکتریکی
  • فریز زگیل
  • لیزر درمانی
  • تزریق داروی اینترفرون

 

درمان خانگی برای زگیل تناسلی وجود دارد؟

از درمان‌های بدون نسخه یا OTC که برای زگیل‌های دست و زگیل‌های تناسلی استفاده می­شود به هیچ وجه استفاده نکنید. زگیل‌های دست و دستگاه تناسلی به علت سویه های مختلف HPV ایجاد می­شوند ، و درمان­هایی که برای سایر مناطق بدن طراحی می شوند اغلب بسیار قویتر از درمان های استفاده شده در اندام های تناسلی هستند.

استفاده از روش های درمانی اشتباه ممکن است بیش از سود، ضرر داشته باشد.

برخی از داروهای خانگی در درمان زگیل‌های تناسلی مفید شناخته می­شوند ، اما شواهد کمی در مورد حمایت از آنها وجود دارد. همیشه قبل از اقدام به درمان خانگی با پزشک خود مشورت کنید.

 

چگونه می­توان از زگیل تناسلی جلوگیری کرد؟

واکسن های HPV به نام Gardasil می­توانند زنان و مردان را از رایج ترین سویه های HPV که باعث زگیل‌های تناسلی می شوند محافظت کند و همچنین می­توانند در برابر سویه­‌های HPV که با سرطان دهانه رحم مرتبط هستند محافظت کنند.

افراد تا 45 سال می توانند واکسن HPV را دریافت کنند. این واکسن بسته به سن در یک دو یا سه دوز تزریق می­شود.

واکسن باید قبل از اینکه فرد از نظر جنسی فعال شود، تزریق شود، زیرا قبل از اینکه فرد در معرض HPV قرار گیرد، بیشترین تأثیر را دارد.

27HPV-superJumbo

 

استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی می­تواند خطر انتقال را کاهش دهد اما آن را به صفر نمی­رساند.

علاوه بر این، با شریک جنسی خود در این باره صحبت کنید. این مکالمه ممکن است دشوار به نظر برسد، اما صراحت در مورد وضعیت خود می­تواند به شما کمک کند تا از همسر خود در برابر این ویروس محافظت کنید.

Reference: Healthline

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی