|

قارچ کاندیدا آریس چیست و چقدر واگیر دارد؟

کاندیدا آریس قارچی است که موجب عفونت هایی جدی در بدن می شوند.

لینک کوتاه کپی شد

به عقیده این کارشناسان، همه گیری بعدی می تواند یک عفونت قارچی کشنده موسوم به "کاندیدا آریس" (Candida auris) باشد که یک عامل "بیماری زای کامل" توصیف شده است.

قارچ کاندیدا آریس چیست؟

کاندیدا آریس (که سی.آریس نیز نامیده می شود) قارچی است که موجب عفونت هایی جدی می شوند. بیماران مبتلا به عفونت سی آریس، اعضای خانواده آنها و سایر کسانی که با آنها تماس نزدیک دارند، ماموران بهداشت و درمان عمومی، کارکنان آزمایشگاه ها و پرسنل مراقبت های درمانی همگی می توانند به جلوگیری از گسترش این بیماری قارچ ها کمک کند.

nail_fungus-696x557

علائم قارچ کاندیدا آریس

چرا کاندیدا آریس یک مشکل محسوب می شود؟

این قارچ موجب عفونت های جدی می شود: این بیماری می تواند باعث عفونت های جریان خون و حتی مرگ شود، به خصوص در بیماران بیمارستان ها و خانه های سالمندان که به مشکلات پزشکی جدی مبتلا هستند. بیشتر از یک نفر از هر سه بیماری که به عفونت سی آریس فراگیر مبتلا شده اند (مثلا عفونتی که بر خون، قلب یا مغز اثر گذاشته) جان خود را از دست می دهند.

این قارچ غالبا در برابر دارو مقاوم است: دارو های ضد قارچی که به طور معمول برای درمان عفونت های سی آریس مورد استفاده قرار گرفته اند، در درمان آن موثر نبوده اند. برخی از عفونت های سی آریس دربرابر هر سه داروی ضد قارچ تجویز شده مقاومت کرده اند.  شیوع این بیماری در حال افزایش است: هر چند که سی آریس  تنها در سال 2009 کشف شده، اما به سرعت گسترش یافته و موجب عفونت هایی در بیش از 12 کشور شده است.

شناسایی آن دشوار است: در شناسایی سی آریس احتمال دارد آن را با دیگر انواع قارچ ها اشتباه گرفت، مگر آنکه از فناوری آزمایشگاهی خاص این کار استفاده شود. این تشخیص نادرست می تواند به تجویز روند درمانی اشتباه برای بیمار منجر شود.

این قارچ می تواند در بیمارستان ها و خانه های سالمندان گسترش پیدا کند: مواردی از شیوع سی آریس در تاسیسات مراقبت های درمانی مشاهده شده و می تواند از طریق تماس با بیمارانی که از آن تاثیر پذیرفته اند یا سطوح و تجهیزات آلوده انتشار یابد. رعایت مناسب بهداشت دست و پاکیزه نگه داشتن تاسیسات مراقبت های درمانی بسیار اهمیت دارد، چرا که سی آریس می تواند به مدت چند هفته روی سطوح زنده بماند.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ساده ترین راه برای محافظت از خود و کمک به توقف انتشار این بیماری، شستشوی مناسب دست هاست، به خصوص اگر با شخصی تماس داشته اید که می دانید به این بیماری مبتلا بوده است.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی