|

انتشار یک نامه جنجالی و چند پرسش؛ صدای پای تعلیق می آید؟

نامه‌ای از فیفا خطاب به فدراسیون فوتبال ایران منتشر شده که بحث‌ها درباره اساسنامه فدراسیون فوتبال را بیشتر می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

آشفتگی مدیریتی در فدراسیون فوتبال ایران، آنهم در این روزها، موضوعی نیست که بشود به سادگی از کنارش عبور کرد. روز پنجشنبه بود که اعضای هیات‌ رئیسه فدارسیون فوتبال، در اقدامی بی‌سابقه، شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، رئیس فدراسیون فوتبال ایران را موقتا از کار برکنار و به جایش میرشاد ماجدی را به عنوان سرپرست، تا زمان تشکیل مجمع، معرفی کردند.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از فوتبال ۳۶۰، درباره دلایل کنار گذاشته شدن رئیس فدارسیون فوتبال، حرف و حدیث زیاد است و عده‌ای از اعضای هیات‌ رئیسه، دلایل را بیش از ۴۰ مورد می‌دانند. با این حال، بخش مهمی از انتقادات آن‌ها نسبت به عزیزی‌خادم، مربوط به مکاتبه با فیفا درباره اساسنامه است. آن‌ها اعتقاد دارند که رئیس فدارسیون فوتبال با اتکای بیش از اندازه به مشاور حقوقی سابق یعنی غلامرضا رفیعی، بدون در جریان گذاشتن اعضای هیات‌ رئیسه، با فیفا مکاتبه کرده و اطلاعات نادرستی را در اختیار این نهاد بین‌المللی قرار داده است.

از طرفی، اعتراض اعضای هیات رئیسه به این بود که چرا عزیزی‌خادم، مشاور حقوقی‌اش را برای مکاتبه با فیفا معرفی کرده و این موضوع از آن‌ها پنهان مانده است. از طرفی، مشاور حقوقی سابق فدارسیون فوتبال هم یکی دو هفته پیش بود که در خبری کوتاه اعلام کرد که فیفا بابت اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران «تبریک» گفته است. همین جملات کوتاه، جرقه‌ای برای آتش بزرگ‌تر بود، چون اعضای هیئت‌رئیسه از جمله احسان اصولی می‌گفتند چنین نامه‌ای را ندیده‌اند و از طرفی، یکی دو نماینده مجلس هم اعتقاد داشتند که فیفا در بند دوم همان نامه‌ای که فدراسیون حاضر به انتشارش نیست، گفته که باید حتما تاییدیه مجلس باشد.

این کشمکش ادامه داشت تا اینکه امروز «روزنامه شرق» نامه‌های مذکور را منتشر کرده است؛ هم نامه‌ای که ایران به فیفا درباره اساسنامه فدراسیون ارسال کرده و هم نامه‌ای که فیفا به ایران فرستاده و پاسخ را داده است. در نامه ۳ صفحه‌ای که فدراسیون فوتبال ایران به فیفا ارسال کرده، درباره بند‌های حقوقی و رای دیوان عدالت اداری و البته خروج این نهاد از فدراسیون آماتوری بحث شده است. فدارسیون به همراه این نامه، مدارک زیادی را به فیفا فرستاده تا اثبات کند از آنجا که طبق قانون پیشین، فدراسیون فوتبال ایران از حالت آماتوری خارج شده، در نتیجه نیازی به تاییدیه مجلس ندارد و از آنجا که به تایید دولت و دیوان عدالت اداری رسیده، در نتیجه اساسنامه مشکلی از طرف قوانین حاکم بر ایران ندارد. در بندی از این توضیحات عنوان شده که روند تایید اساسنامه‌ها در مجلس فقط مربوط به فدارسیون‌های آماتوری است.

فیفا، اما پاسخی کوتاه به این نامه داده که این پاسخ محل بحث‌برانگیز شده است. ترجمه دقیق نامه‌ای که فیفا به فدارسیون فوتبال ایران ارسال کرده، به قرار زیر است. 

«از: خانم ساره سولماله، مدیر ارشد بخش سازماندهی فدراسیون‌های ملی فدراسیون جهانی فوتبال

به: فدراسیون فوتبال ج. ا. ایران

موضوع: آخرین اطلاعات روزآمد – اسناد قانونی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران

تاریخ: ۲ فوریه ۲۰۲۲ (۱۳ بهمن ۱۴۰۰)

دبیر‌کل عزیز

سرکار خانم حمیرا 

تشکر فراوان برای ارسال این اطلاعات و تبریک بابت دستاوردی که با همکاری مراجع ملی‌تان نائل شده‌اید.

خواهشمند است پس از کسب اطلاعات بیشتر در مورد تصویب قانون پیشنهادی برای ورزش‌های آماتوری از سوی مجلس، ما را در جریان موضوع قرار دهید.

در صورت نیاز به هرگونه کمک در خدمت شما هستیم.

با احترام

ساره سولماله»

پرسش‌های یک نامه کوتاه

همانطور که مشخص شده، فیفا در نامه‌ای که به ایران فرستاده، مشخصا از واژه «تبریک» استفاده کرده است. سوال اصلی اینجاست که اگر فیفا بابت روند تصویب اساسنامه آنهم با اشاره به همکاری با مراجع ملی، به فدراسیون فوتبال ایران تبریک نگفته، بابت چه چیزی تبریک گفته است؟

نکته مبهم بعدی این است که در بند دوم، فیفا خواستار در جریان امور قرار گرفتن قانون پیشنهادی ورزش‌های آماتوری از سوی مجلس است. آیا این به آن معنی است که فیفا همچنان تاییدیه مجلس را برای اساسنامه فدراسیون فوتبال می‌خواهد؟ اگر چنین است پس چرا تبریک گفته و اگر چنین نیست چرا اشاره‌ای به بند الزام‌آور تاییدیه مجلس نکرده است؟

پرسش بعدی که در این میان مطرح می‌شود این است که چرا این نامه در اختیار احسان اصولی به عنوان یکی از اعضای هیات‌ رئیسه قرار نگرفته است؟ آیا او واقعا چنین نامه‌ای را ندیده است؟ ضمن اینکه در نامه‌های منتشر شده مشخص است که نامه نگاری‌ها نه از طرف مشاور حقوقی فدارسیون فوتبال بلکه از سوی دبیرکل فدراسیون یعنی حسن کامرانی‌فر، صورت گرفته است؛ پس چرا او اعضای هیات‌ رئیسه را طبق ادعای احسان اصولی در جریان قرار نداده است و چرا رئیس فدراسیون متهم به این شده که مشاورش را مامور به مذاکره با فیفا کرده است؟

از همه مهمتر اینکه اگر درصد کمی برای پذیرش اساسنامه از سوی فیفا، با استناد به همان تبریک گفتن، وجود داشته باشد، چه اصراری است که از سوی عده‌ای عنوان شود اساسنامه پذیرفته نشده و در این میان تخلف صورت گرفته است؟

پرسش آخر اینکه اگر اساسنامه تایید نشده باشد، آن وقت ۹ روز دیگر باقی مانده تا طبق تهدید قبلی فیفا، کار‌های مربوط به اساسنامه از طرف ایران انجام شود. آیا افرادی که پیش از این از غیرقانونی بودن مدارک ارسالی از سوی فدراسیون به فیفا خبر داده‌اند، توانایی حل و فصل کردن این امور از مسیر دیگری را دارند؟

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی