|

انقلاب جدید روی نیمکت‌ها؛ عکس‌های دونفره

یحیی گل محمدی و حمید مطهری

از این عکس‌های دو نفره برای شادی گل یا بعد از برد یک تیم شاید در ایران زیاد دیده باشیم اما این عکس نوعش با بقیه آنها فرق می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

رابطه یحیی گل‌محمدی وحمیدرضا مطهری در پرسپولیس فراتر از این عکس است. از این عکس‌های دو نفره برای شادی گل یا بعد از برد یک تیم شاید در ایران زیاد دیده باشیم اما این عکس نوعش با بقیه آنها فرق می‌کند. این رابطه صمیمانه فقط برای تقسیم شادی بعد از برد و  مقابل دوربین عکاس‌ها نیست. مطهری کمک مربی یحیی است؛ یک کمک مربی به معنای واقعی. کسی که در نکات فنی و تاکتیکی و آنالیز حریف و تمام اتفاقات قبل، در حین و بعد از بازی به سرمربی تیم کمک می‌کند. یحیی گل‌محمدی را می‌توان از اولین سرمربیانی دانست که به نقش مربی روی نیمکت واقف بود.

به گزارش«شایانیوز»، گل‌محمدی از اولین روزی که به عنوان سرمربی کارش را در صبا شروع به کار کرد، مجتبی حسینی را به عنوان دستیار انتخاب کرد. انتخابی که فقط به واسطه دوستی صورت نگرفت و توانایی فنی انتخاب او به حدی بود که تا مقطعی همه نتایج تیم‌های یحیی را بیش از خودش به دستیارش مرتبط می‌دانستند. جدایی مجتبی حسینی نشان داد که این فرضیه غلط بوده اما منافاتی هم به تمایل یحیی گل‌محمدی برای استفاده از دستیار خوب و کاربلد نداشت. بعد از جدایی مجتبی حسینی، یحیی به سراغ حمید مطهری رفت، یک مربی که او هم مثل مجتبی حسینی حسابی در معرض دید است و خیلی‌ها از او به عنوان نظریه‌پرداز پرسپولیس نام می‌برند. 

در این فصل اما داشتن مربی بادانش و خوب فقط به پرسپولیس محدود نشد. محرم نویدکیا به عنوان نماینده دیگری از نسل مربیان جدید با انتخاب علیرضا مرزبان نشان داد که او هم به بالارفتن دانش در کادرفنی‌اش اعتقاد دارد. فرهاد مجیدی با اضافه کردن فراز کمالوند همه را شگفت‌زده کرد. حضور یک سرمربی به عنوان دستیار روی نیمکت از آن کارهایی است که شاید کمتر کسی ریسک آن را قبول کند. استقلال در دوره‌های گذشته هم سرمربیان زیادی را در پست‌های مختلف روی نیمکت دیده بود اما حضور فراز کمالوند با تمام آنها تفاوت داشت. یک انتخاب هوشمندانه و درست از فرهاد مجیدی که دلیل آن حضور پیشکسوتان روی نیمکت به عنوان حربه‌ای برای ساکت کردن انتقاداتشان نبود بلکه به دلیل توانایی‌های فنی وعلمی فردی بود که اتفاقا استقلالی نبودنش واکنشهای زیادی هم به دنبال داشت. جدا شدن فراز کمالوند باعث شد تا فرهاد مجیدی به دنبال یک گزینه بهتر و خارجی برای نیمکت برود تا نشان بدهد که عزمش برای استفاده از یک دستیار کاربلد جدی است. گزینه‌ای که احتمالا فصل جدید و با لغو قانون منع استفاده از مربیان خارجی به نیمکت آبی‌ها اضافه شود. 

تراکتور هم در این راه پیش‌قدم شده است و با جذب تونی گولم به عنوان دستیار فراز کمالوند این پیغام را داد که این فصل به جای جذب ستاره‌های پرسروصدا قصد دارد شانسش را روی جذب مربیان کاربلد امتحان کند. 

رویه جدید می‌تواند خبر خوبی برای فوتبال ایران باشد. نیمکت‌هایی علم‌گرا به جای دستیارهایی که به خاطر روابط فامیلی پایشان به فوتبال باز می‌شود و یا بزن بهادرهایی که بیشتر به عنوان بادیگارد ایفای نقش می‌کنند تا کمک مربی. احیای معنای واقعی کمک مربی در فوتبال ایران که در اروپا سال‌های سال است جایگاه ویژه خود را پیدا کرده یکی دیگر از کارهای مثبت مربیان نسل جوان است. نترسیدن از قرار گرفتن زیرسایه دستیار و ترس از دست دادن جایگاه اتفاقات خوبی است که مربیان جوان به نیمکت‌های لیگ برتری هدیه خواهند داد. 

منبع: فوتبال 360

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی