|

چجوری جلوی حواس پرتی رو بگیریم؟

۱۰ روش برای از بین بردن عوامل حواس پرتی

حواس پرتی

گوشی‌های هوشمند و سایر تکنولوژی‌ها یکی از عوامل اصلی پرتی حواس هستند هنگام مطالعه گوشی‌های هوشمند و لپ تاپ خود را خاموش کنید.

لینک کوتاه کپی شد

یکی از سخت‌ترین جنبه‌های موثر در یادگیری می‌تواند به عوامل مرتبط با حواس پرتی بازگردد. تقریبا هیچ فردی نمی‌تواند در محیطی شلوغ و پر سر و صدا، تمام حواس خود را بر مطلبی مشخص متمرکز کند. حتی زمانی که متمرکز شده اید، ممکن است به سادگی دچار پرتی حواس شوید.

به گزارش «شایانیوز»، چرا ما انسان‌ها آمادگی زیادی برای حواس پرتی داریم. سیستم تمرکز مغز می‌تواند به هر عامل لذت بخش، تهدید کننده یا جالب توجه، پاسخ بدهد و منجر به پرت شدن حواس در حین تلاش برای افزایش تمرکز بر روی مطلبی شود. حواس پرتی‌های امروزه صرفا ذهن را از موضوعات پر بازده و معنی دار، منحرف می‌کنند. به عنوان نمونه فیسبوک همیشه از یک صفحه گسترده اکسل جذاب‌تر بوده است و چک کردن ایمیل ها، نسبت به تکمیل یک گزارش جذاب‌تر بوده.

همانند بسیاری از مهارت‌های مطالعه، هیچ مورد استانداردی برای اجتناب از حواس پرتی به طور موثر وجود ندارد. بدین منظور در این مقاله روش‌هایی که ممکن است در حین تمرکز بر روی موضوعی خاص به شما کمک کند به صورت مختصر بیان شده اند، به همراه راهنمایی‌هایی برای انجام این کار.

1464772877768_poraya pakizeh-3-th4

۱ – برای مطالعه به محلی دیگر بروید

اتاق خواب و یا خانه ممکن است برای مطالعه فضای خیلی مناسبی نباشد. این احتمال وجود دارد که عوامل بسیاری در حواس پرتی شما دخیل شوند مانند، فناوری ها، کتاب‌ها یا موسیقی مورد علاقه، کار‌های خانه و بسیاری موارد دیگر. بنابراین رفتن به مکانی دیگر می‌تواند مفید باشد.

کتابخانه‌ها معمولا انتخاب به جا و مناسبی هستند. بسیاری از قوانین درباره سکوت اغلب مفید هستند، و این بدین معناست که دیگر قادر به استفاده از تلفن‌های همراه خود در محیط کتابخانه نیستید بنابراین با بی صدا کردن گوشی‌ها دیگر با صدای پیام‌ها حواستان پرت نخواهد شد.

تعدادی از افراد به دلیل علاقه به نوشیدنی‌های گرم ترجیح می‌دهند برای مطالعه به یک کافی شاپ بروند. حال اگر یک کافی شاپ بدون اینترنت وای فای را انتخاب کنید دیگر تمایلی برای بررسی شبکه‌های اجتماعی نخواهید داشت. برخی کافی نت‌ها نیز ممکن است فضای مناسبی برای مطالعه داشته باشند.

12416342_378

۲ – اجتناب در استفاده از تکنولوژی‌ها

گوشی‌های هوشمند و سایر تکنولوژی‌ها به احتمال قوی یکی از عوامل اصلی پرتی حواس هستند. بسیار آسان است که زمان زیادی را در رسانه‌های اجتماعی سپری کنید. هنگام مطالعه و یا یادداشت برداری گوشی‌های هوشمند و لپ تاپ خود را خاموش کنید. باور این امر ممکن است دشوار باشد، اما اگر برای چند ساعت یا حتی یک روز از دنیای مجازی به دور باشید، مطمئنا دنیا به آخر نمی‌رسد. اگر این کار برای شما به عنوان یک عمل چالش برانگیز است بهتر است برای مدتی دسترسی به اینترنت و دنیای مجازی را برای خود محدود کنید، شاید خاموش کردن روتر نیز فکر بدی نباشد.

۳ – تمرکز بر روی کوچک‌ترین بخش‌ها

اندیشیدن به حجم زیادی از کار‌ها که قرار است انجام دهید، تمرکزتان را مختل می‌کند. برای تحقق بخشیدن به اکثر اهداف احتمال دارد که هفته ها، حتی ماه‌ها بر روی آن کار کنید. ممکن است این مسئله باعث شود تا خسته شوید و این زمان از نظر شما مدت طولانی باشد. در پاسخ به این احساس، احتمالا دو عکس‌العمل از خود نشان دهید:

• به دلیل بزگ بودن هدف، از دست یابی به آن دلسرد و بی انگیزه شوید.

• درباره هدفتان رویا سازی کنید.

هر دو مورد دشمن تمرکز شما به حساب می‌آیند و تمرکز بر سختی کار یا رویا سازی درباره نتیجه کار، به خودی خود می‌تواند مشکل ساز باشد. هر چقدر کاری که در پیش رو دارید بزرگ و دشوار باشد، احتمال اینکه در حین انجام آن حواستان پرت شود زیاد است. توصیه می‌کنیم آن را به بخش‌های کوچکتری تقسیم نمایید. از لحاظ روانی ذهن انسان بر روی کار‌های کوچک بسیار راحت‌تر تمرکز می‌کند و با این عمل می‌توانید شانس موفقیت خود را افزایش دهید.

male-student-studying1-min

۴ – زمان مرور مطالب را محدود کنید

در صورتی که بدانید مدت زمانی محدودی برای مطالعه دارید، بهتر بر روی مطلب متمرکز خواهید شد. بنابراین ایده خوبی است که زمان محدودی را برای مرور مطالب در نظر بگیرید. حتی اگر زمان بیشتری را به کار اختصاص دهید، می‌توانید برای شروع از یک کتاب استفاده کنید و به مرور، زمانِ اختصاص داده شده را محدود و محدود‌تر کنید، به عنوان مثال یک فصل را در یک ساعت مطالعه کنید. در نهایت پس از انجام این تمرینات، بر روی نمونه سوالات خود کار کنید. استراحت‌های کوتاه نیز می‌توانید تا حدودی به شما کمک کند، زمان کوتاهی را برای صرف یک قهوه و چای در نظر بگیرید.

۵ – گوش دادن به موزیک

برخی افراد ترجیح می‌دهند در حین مطالعه به موزیک گوش دهند و بیان می‌کنند که موزیک به آن‌ها و حفظ تمرکز بر روی مطلب کمک می‌کند. با این وجود بهتر است موزیک خود را به دقت انتخاب کنید. اشعار موزیک‌ها می‌تواند موجب حواس پرتی شود و باعث شود تا شما با آن‌ها هم صدا شوید و بخوانید، در عوض موزیک خیلی آرام می‌تواند منجر به خواب آلودگی شود. ایجاد یک فایل از موزیک‌هایی که موثر و مناسب هستند برای آغاز تمرین می‌تواند مفید باشد.

۶ – روند مطالعه را جذاب سازید

یکی از دلایلی که باعث آزاردگی و ناراحتی شما می‌شود این است که مطالعه برای شما جذاب و جالب نیست. انجام فعالیت‌های مختلف می‌تواند کمک بسیاری کند. به عنوان مثال، اگر از مطالب مورد مطالعه خسته شده اید، ممکن است ارزشش را داشته باشد که یک مرور کوچک در مورد موضوع مطرح شده داشته باشید و یا پادکست گوش دهید و نظرات دیگران را درباره آن جویا شوید. این امر حتی ممکن است به شما دیدگاهی واحد راجع به موضوع بدهد.

فعالیت‌های متفاوت باعث می‌شود اطمینان حاصل کنید که تمرکز خود را حفظ کرده اید: خواندن، نوشتن، طراحی یک نقشه ذهنی و گوش دادن به پادکست‌ها فعالیت‌هایی هستند که می‌توانند به حفظ تمرکز شما درباره موضوع مورد مطالعه کمک کنند.

goals2

۷ – هدف نهایی را برای خود یاد آوری کنید

این کار انگیزه زیادی در شما ایجاد می‌کند تا بدانید برای چه هدفی مطالعه می‌کنید. دو جنبه اصلی وجود دارد:

جنبه منفی: ترس از نداشتن دانش کافی برای پاسخگویی به پرسش‌هایی که در روز امتحان مطرح می‌شوند. سعی کنید به مدت زیادی در چنین وضعیتی قرار نگیرید، زیرا باعث می‌شود آدرنالین زیادی در مغز ترشح شود و سبب اختلال در تمرکز شود.

جنبه مثبت: در صورتی که امید و انگیزه شما بسته به نتایج نهایی یک امتحان باشد، برخی افراد ممکن است نتایج خوب را به اندازه کافی عاملی برای تقویت انگیزه بدانند و برخی دیگر ممکن است در مورد اثرات آن فکر کنند.

۸ – تمرین‌های ذهنی

ذهنیت بیشتر به نظر می‌رسد چیزی باشد که به شما برای انجام تمرینات ورزشی در روز‌های آفتابی انگیزه می‌دهد. این روش یعنی ذهنیت و سمت و سو دادن به افکار می‌تواند راهی برای بازگرداندن تمرکز در رابطه با آنچه که در آن لحظه اهمیت دارد باشد.

۹ – بررسی زمان سپری شده

پرت شدن حواس همیشه لزوما محدود به فضای مجازی، سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی نمی‌شود. تعدادی از فعالیت‌ها ‍در دل کار، از اهمیت کمتری در مقایسه با سایر موارد بر خوردار است، اما وقت زیادی را از شما می‌گیرند. با بررسی زمان سپری شده، این فعالیت‌ها را شناسایی کنید و اجازه ندهید موارد کم اهمیت، باعث عدم تمرکز بر روی فعالیت‌های اصلی و اساسی شود.

دفتر-برنامه-ریزی-سال-1400-2-10

۱۰ – روزانه برای خود برنامه ریزی کنید

هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید، ذهن آماده است تا کار‌ها را با انرژی بالا الویت بندی کند و هر یک را یکی پس از دیگری انجام دهد. بنابراین بهتر است با فکر کردن به این موضوع که امروز باید چه کاری انجام دهید، این انرژی را تلف نکنید.

کافی است که از شب قبل از خواب لیست فعالیت‌هایی که می‌خواهید در روز بعد انجامشان دهید را، مکتوب کنید. این مسئله اهمیتی ندارد که این کار را چگونه انجام می‌دهید، از اپلیکیشن‌های مدیریت زمان و کار استفاده می‌کنید و یا موارد حائز اهمیت را بر روی یک تکه کاغذ باطله می‌نویسید، فرقی نمی‌کند. امر مهم در این باره این است که به محض مکتوب شدن، ذهن شما برای روز بعد ساختار بندی می‌شود و این موضوع، تمرکز فرد را افزایش می‌دهد.

منبع: skillsyouneed

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی