|

علائم اولیه ی افسردگی

6 علامت افسردگی که هرگز نباید نادیده بگیرید!

The 6 symptoms of depression you must NEVER ignore

هر بیماری علائم و نشانه هایی دارد که با تشخیص به موقع آنها می توان از پیشرفت و وخیم شدن آن پیشگیری کرد؛ افسردگی نیز یک بیماری است.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- هر بیماری علائم و نشانه هایی دارد که با تشخیص به موقع آنها می توان از پیشرفت و وخیم شدن آن پیشگیری کرد. افسردگی نیز یک بیماری است و قبل از آنکه فردرا از پا در بیاورد نشانه هایی را بروز می دهد که ابدا نباید آنها را نادیده گرفت. کمی فکر کنید، آخرین باری را تصور کنید که با عضوی از خانواده یا دوستان خود که احساس می کردید گوشه گیر شده است یا شبیه خودش رفتار نمی کند، برخورد داشته اید.

باید اعتراف کرد که تشخیصِ زمانی که عزیزانمان در حال تقلا برای داشتن حال خوب هستند ممکن است کمی برایمان سخت باشد حتا اگر هر روز آنها را ملاقات کنیم و حتا اگر آنها در رابطه با شرایط گیج کننده و ناراحت کننده اشان با ما سخن بگویند؛ به علاوه برخی از افراد با توجه به ویژگی های شخصیتیشان نمی توانند آنچه را که از سر گذرانده اند یا در حال تجربه هستند بیان کنند. بنابراین مهم است که ما علائم افسردگی را بشناسیم و به موقع آن را تشخیص دهیم تا بتوانیم از عزیزانی که دوستشان داریم حمایت کنیم. ما به شما در این راه کمک می کنیم.

6 نشانه ی کلیدی که از افسردگی خبر می دهد:

       احساس بی حوصلگی و پکر بودن

هنگامی که صحبت از افسردگی می شود احتمالا خلق و خوی ضعیف و کسالتِ مداوم، اولین نشانه ی بالقوه ای است که در یک فرد ظاهر می شود. آنها ممکن است گوشه گیر، ساکت و دائما غمگین به نظر برسند. معمولا کمتر محبت می کنند و حتا کمتر محبت اطرافیان را می پذیرند.

Feeling Blue

       عدم توانایی در انجام کارهای ساده

اگر شخصی را می شناسید که برای انجام کارهای بسیار ساده و روزمره ی خود مشکل دارد، باید شک کنید چرا که ممکن است او نیاز به حمایت های روانی داشته باشد. کارهای روزمره مانند رفتن به سرکار، شستن لباس، خوردن شام و مواردی از این قبیل ممکن است برای افراد عادی آنقدر ساده باشد که حتا به آن ها فکر هم نکنند اما برای افرادی که دچار افسردگی هستند همین کارهای ساده و کوچک می تواند مانند مسئله ای دشوار و غیر قابل حل به نظر برسد.

ممکن است حتا در نوع صحبت کردن آنها نیز بی حالی را احساس کنید گاها آنها دیگر علاقه ای ندارند که حتا فعالیت های موردعلاقه ی خود را دنبال کنند.

       عدم ابراز علاقه

پزشکان معتقد هستند که یکی از نشانه های کلیدی افسردگی این است که از هیچ چیز لذت نمی برند، در حقیقت آنها علاقه ی خود را به همه چیز از دست می دهند. اگر عزیزان شما نسبت به کاری که همیشه برای آن پیش قدم بودند و از آن لذت می بردند بی توجه و بدون علاقه هستند، باید این نشانه را جدی بگیرید.

       تحریک پذیری

گاهی افرادی که درگیر افسردگی هستند حتا بدون آنکه خودشان هم بدانند به شدت بد اخلاق و یا عصبانی می شوند پس اگر احساس کردید که یکی از عزیزان شما همیشه بیشتر از حد عادی عصبانی و بداخلاق است، به جای آنکه او را ترک کنید یا از او فاصله بگیرید کمی توجه خود را معطوف او کنید ممکن است که او نیاز به یک هم صحبت مانند شما و یا شاید یک متخصص داشته باشد.

Depression-Fears

       تغییر در عادات

ممکن است با خودتان فکر کنید همه ی ما انسان ها هر از گاهی عادات رفتاری خود را تغییر می دهیم به اجبار یا به خواست خودمان، اما با این وجود باید توجه داشته باشید که برای برخی از افراد این تغییر عادات و رفتار، نشانه ی بارزی از افسردگی است.

برخی از افراد مبتلا به این بیماری، عادات غذا خوردن و خوابیدن خود را تغییر می دهند برخی دچار بی خوابی می شوند و برخی دیگر حتا نمی توانند برای یک ساعت اتاق خواب خود را ترک کنند. برخی از آنها، خود را از تمامی دورهمی ها و معاشرت های اجتماعیشان جدا می کنند و ارتباطاتشان را تا حد امکان پایین می آورند.

       نارضایتی از ظاهر

اگر شخصی دچار افسردگی شود این امکان وجود دارد که بیش از حد نسبت به ظاهر خود ناراضی باشد و علاقه خود را به ظاهرش از دست بدهد. آنها ممکن است هرگونه تلاشی را برای داشتن ظاهری خوب بی نتیجه بدانند یا خود را به دلیل عزت نفس پایین، بی ارزش و کم اهمیت احساس کنند.

چگونه می توانیم به افراد مبتلا به افسردگی کمک کنیم؟

بدون شک و تردید به آنها اطمینان دهید که درکنارشان هستید و کمک گرفتن هیچ اشکالی ندارد و شما مطمئنا آنها را در تمامی این مسیر حمایت خواهید کرد.

سعی کنید تا آنها را تحت فشار قرار ندهید و اجازه دهید تا با سرعت خود اتفاقات را پیش ببرند.

تماس خود را با آنها قطع نکنید، به این معنی نیست که آنها را زیر نظر بگیرید اما سعی کنید، با آنها در ارتباط باشید تا آنها از حضور شما در کنارشان مطمئن شوند و بدانند که شما برای همراهی با آنها و گوش دادن به صحبت هایشان درکنارشان حاضر هستید.

هر از گاهی در ارتباط با سلامت روان صحبت کنید، صحبت کردن در رابطه با مسائلی که به نظر نادرست می آیند، باعث می شود که ناهنجاری یا انگ آنها کاهش پیدا کند.

Help others

به یاد داشته باشید که هیچ کس عامدانه خود را مبتلا به این بیماری نمی کند بنابراین شما باید مراقب سلامت روان خود نیز باشید. مهم نیست که در گذشته سابقه ی افسردگی داشته اید یا خیر، محافظت از سلامت روان امری مهم است که نباید به آن بی توجه بود به علاوه اگر می خواهید به اطرافیان خود کمک کنید باید خودتان از سلامت روان برخوردار باشید.

چند راهکار ساده برای حفظ سلامت روان فردی:

  • به فعالیت هایی بپردازید که انجام دادن آنها برای شما معنا دار و هدفمند است؛ می تواند شامل یادگیری یک مهارت جدید یا پذیرش یک چالش تازه باشد.
  • برای وقت گذراندن با افرادی که به شما حس خوب می دهند و شما در کنارشان آرامش دارید، ارزش قائل شوید و زمانی را مشخص کنید.
  • به هنگام دشواری ها و بروز مشکلات با افرادی که اعتماد دارید صحبت کنید و مشکل خود را با آنها درمیان بگذارید. بدانید که این کار ابدا نشانه ی ضعف عاطفی نیست، صحبت کردن با دیگران، مشورت گرفتن از آنها و دریافت دیدگاه شخصی دیگر به شما کمک می کند تا نگاه تازه ای به مشکل خود داشته باشید و بتوانید زود تر به راه حل برسید.
  • فعالیت بدنی داشته باشید. ورزش نه تنها برای جسم شما مفید است بلکه برای سلامت روان شما نیز اهمیت دارد؛ ورزش می تواند عزت نفس شما را افزایش دهد و تغییرات مثبتی را در خلق و خوی شما ایجاد کند.
  • زمانی که دیگران دچار مشکل می شوند از آنها حمایت کنید. تحقیقات ثابت کرده اند که کمک کردن به همسر باعث ایجاد احساس رضایت خاطر می شود و به ما احساس ارزشمندی می دهد.
  • همه ی ما ممکن است هر از گاهی دچار افت خلق و خو شویم و بی حوصلگی و کرختی را تجربه کنیم، چندان عجیب نیست اما باید توجه داشته باشید که اگر این احساس شما برای مدت مدیدی ادامه پیدا کرد و باعث ایجاد اختلال در زندگی شما شد، باید به یک متخصص مراجعه کنید.

mental_health

فراموش نکنید که کمک همیشه هست و شما می توانید در صورت نیاز از عزیزان خود برای درمان کمک بگیرید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی