|

چرا طرح ترافیک بازهم تغییر می‌کند؟

لینک کوتاه کپی شد

امسال و با شروع فصل‌های سرد، هوای تهران آلوده شد اگرچه بسیاری، آلودگی هوای تهران را به گردن کمبود حمل‌ونقل عمومی مناسب و نبود زیرساخت‌ها انداختند اما در این میان عده‌ای هم معتقد بودند که طرح جدید ترافیک تهران که به طرح کاهش آلودگی هوا معروف است، نه‌تنها آلودگی را کم نکرده که خود عاملی بر ناسالم شدن هوای پایتخت شد. امسال طرح زوج و فرد حذف شد. ضمن اینکه در محدوده طرح کاهش، خودروها در هر فصل می‌توانند ۲۰ روز وارد شوند و طرح ترافیک هم که شامل محدوده‌ای معلوم است، عوارض مشخصی برای ورود به آن وضع شد که تا ساعت ۱۸ هر روز است. با این حال هم فرمانده پلیس تهران و هم شهردار پایتخت از تغییر در طرح ترافیک خبر داده‌اند، تغییراتی که شاید اختلافات پلیس و شهرداری را در این‌باره کم کند. همان‌طور که پیروز حناچی، شهردار پایتخت گفته: «طرح ترافیک یک طرح کارشناسی است و هر اقدامی که در این طرح لازم است و منجر به بهتر شدن و تاثیرگذاری بیشتر آن باشد با تصویب شورای ترافیک تهران اجرا خواهد شد.»

منشا اختلاف

طرح ترافیک جدید که تیرماه امسال اجرایی شد با ۶ تغییر در سال ۹۹ روبه‌رو خواهد شد؛ طرحی که موافقان و مخالفان بسیاری دارد و عده‌ای هم معتقدند که بخشی از آلودگی هوای تهران در ۵ ماه گذشته محصول همین طرح جدید است.

زمستان و به‌خصوص پاییز امسال به شکل عجیبی هوا آلوده بود. پنج روز در پنج ماه گذشته هوا به قدری آلوده بود که توان نفس کشیدن را از همه گرفت. در این میان ۷۴ روز هم برای گروه‌های حساس هوا ناسالم بوده است یعنی از ابتدای پاییز تا کنون هوای تهران نزدیک به دو ماه و نیم برای گروه‌های حساس قابل استفاده نبوده است. حالا بسیاری از جمله پلیس راهور تهران طرح جدید ترافیک را دلیل اصلی آلودگی بیش از حد هوای تهران دانسته‌اند.

مهر ماه امسال، سردار سیدکمال هادیان‌فر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی از رد طرح ترافیک جدید تهران خبر داد و تأکید کرد که این طرح باعث کاهش آلودگی هوا و ترافیک نشده است.

او اعلام کرد که نامه‌ای را درباره مشکلات طرح جدید به شهرداری فرستاده است. هادیان‌فر در همین مورد گفته است: «اعلام کرده‌ایم که این طرح مشکل ترافیک تهران را برطرف نکرده ضمن آنکه باعث ایجاد گره ترافیکی شده است.»

اگرچه بسیاری معتقدند که نبود حمل‌ونقل عمومی مناسب در تهران از عمده‌ترین دلایل آلودگی هوای پایتخت در فصل‌های سرد است اما پلیس راهنمایی و رانندگی بی‌اثر بودن طرح ترافیک جدید را عامل اصلی ناسالم بودن هوای تهران می‌داند. به همین دلیل در ماه‌های گذشته بین پلیس راهور تهران و شهرداری اختلافاتی به وجود آمد که منشأ آن همین طرح ترافیک جدید بود. پلیس معتقد است شهرداری تهران از طرح جدید حمایت می‌کند چون منبع درآمد خوبی برای شهرداری است از سوی دیگر شهرداری این طرح را عامل کم شدن بار ترافیک در مناطقی که طرح در آنها عملیاتی است، می‌داند.

به گفته محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران، در گذشته درآمد طرح ترافیک بیشتر بوده است؛ مردم ابتدا هزینه را پرداخت می‌کردند اما در حال حاضر مردم بدهکار هستند و در مقایسه با قبل میزان درآمد کاهش یافته است.

اختلاف‌ها تمام می‌شود؟

یکی دیگر از موارد محل اختلاف شهرداری و پلیس راهور، اضافه کردن محدوده زوج و فرد به طرح ترافیک است. سردار رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران، درباره حذف طرح زوج و فرد و افزایش محدوده طرح ترافیک، گفته است: «اگر طرحی می‌خواهد اجرا شود باید درباره آن در مراجع قانونی بحث شود، اما برخی افراد ذهنیات خود را اطلاع‌رسانی می‌کنند، این موضوع حذف طرح زوج و فرد با قانون مغایرت دارد، اصلی‌ترین دستگاه در این موضوع پلیس است چون ترافیک را هدایت می‌کند.»

پلیس معتقد است که باید طرح جدید ترافیک در تهران متوقف شود. در روزهای آلوده تهران این طرح چند روزی در دی ماه امسال متوقف شد و طرح زوج و فرد جای آن را گرفت. با این حال شهرداری تهران اعلام کرد که پلیس به تنهایی نمی‌تواند تصمیم‌گیری کند و شورای‌عالی ترافیک در این زمینه مرجع قانونی است.

طرح باز هم تغییر می کند

با وجود تمام کش‌و‌قوس‌هایی که بین پلیس راهور تهران و شهرداری به‌وجود آمد حالا طرح جدید تغییر کرده است؛ البته تغییرات به معنی روی کار آمدن دوباره طرح زوج و فرد نیست.

سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران بزرگ ۸ روز پیش خبر از تغییر طرح ترافیک داد: «یکسری ایرادها باید برطرف شود و ما هم کتباً اعلام کردیم و هم در جلسات کارشناسی که داشتیم این موضوعات را بیان کردیم.» عمار سعیدیان‌فر، مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی شهرداری تهران روز گذشته درباره جزییات تغییر در طرح ترافیک جدید به ایسنا گفته است: «برای سال آینده بنابر مصوبه شورای شهر، مکلف هستیم که سقف ورود به محدوده طرح ترافیک را رعایت کنیم که برهمین اساس ورود ۱۰۳ هزار خودرو به محدوده طرح ترافیک در هر روز مجاز است و بیش از این امکان ورود خودروها به محدوده وجود ندارد.» نرخ پایه طرح ترافیک در سال ۹۹، تا ۲۱ درصد افزایش خواهد یافت. سعیدیان‌فر در همین مورد گفته: «قیمت پایه طرح ترافیک در سال گذشته ۲۳ هزار تومان بوده، اما در سال آینده قیمت پایه ۲۸ هزار تومان خواهد بود.» سعیدیان‌فر گفت: «تخفیف معاینه فنی برتر در طرح ترافیک سال ۱۳۹۸، ۲۵ درصد بود اما امسال میزان تخفیف برای رانندگان دارای معاینه فنی برتر را به ۳۰ درصد افزایش دادیم. اگر خودرو دارای معاینه فنی برتر ساعت غیرپیک وارد محدوده طرح‌های ترافیکی شود، ۱۶ هزار و ۴۶۴ تومان باید هزینه پرداخت کند. »

منبع: سازندگی

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی